عوامل مؤثر در تعادل بخشی به بازار خودرو
عوامل مؤثر در تعادل بخشی به بازار خودرو

در یک و نیم سال گذشته با اقداماتی که از سوی وزارت صمت در خصوص افزایش تولید خودرو، واردات خودرو، ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودرو گرفته قیمت در بازار نزولی شده و دلالان و واسطه ها از بازار خودرو خارج شده‌اند.

به گزارش سرمایه فردا، بازار خودروی کشور از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ بسیار متلاطم بود و در سال ۱۴۰۱ نیز این تلاطمات هنوز رفع نشده بود و تا اواخر سال همین روند ادامه داشت. قرعه کشی خودرو و حضور واسطه ها در بازار خودرو، امکان دسترسی متقاضیان واقعی را به خودرو سلب کرده بود لذا در اسفند ماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور با توجه به نابسامانی های بازار خودرو دستور ۸ ماده ای برای ساماندهی وضعیت تولید و بازار خودرو صادر کرد و وزارت صمت مکلف شد تا هر چه زودتر نسبت به رفع مشکلات بازار خودرو اقدام کند. 

برخی از دستورات رئیس‌جمهور برای بهبود وضعیت تولید و عرضه خودرو، شامل تامین قطعات و ترخیص فوری خودروهای دپو شده در انبارهای خودروسازان، افزایش ۵ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و آغاز تولید چند خودروی جدید و با کیفیت بود.

همچنین با توجه به اینکه در آن زمان عرضه خودرو توسط خودروسازان از طریق قرعه‌کشی انجام می‌شد، رئیس‌جمهور دستور داد تا فرآیند قرعه‌کشی شفاف‌سازی شود که البته با توجه به اقدامات وزارت صمت شاهد حذف قرعه کشی در پایان سال ۱۴۰۱ بودیم. 

۳ گام برای تحول صنعت خودروی ایران

براین اساس وزارت صمت در راستای تحقق دستورات رئیس جمهور اقداماتی را در حوزه بهبود وضعیت تولید و عرضه خودرو آغاز کرد و ۳ گام برای سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ در راستای تحول صنعت خودروی ایران تعریف کرد.

گام اول در فاصله سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ با عنوان «تثبیت جریان تولید»، گام دوم در فاصله سال های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ با عنوان «طراحی و توسعه بن سازه های بومی متنوع همراه با اصلاحات ساختاری در معماری خودروسازی و قطعه سازی» و گام سوم در فاصله سال های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ «رسوخ به بازارهای جهانی» بود.

بنابراین با توجه به اقدامات انجام شده و براساس آمار وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ در مجموع یک میلیون و ۳۴۷ هزار و ۳۹۴ دستگاه انواع خودرو تولید شد که در مقایسه با تولید ۹۶۴ هزار و ۲۸۱ دستگاه انواع خودرو در سال ۱۴۰۰ رشد تولید انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۴۰ درصد بوده است. 

تولید خودروی سواری در سال ۱۴۰۱ در مجموع یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۷۸ دستگاه بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۳۶ درصد رشد داشته است در واقع در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸۶۷ هزار و ۷۸۶ دستگاه خودرو تولید شد./فارس