فرم ثبت نام مهاجرت به کانادا برای افغانها
فرم ثبت نام مهاجرت به کانادا برای افغانها

به گزارش سرمایه فردا، درصورتی‌که از طریق فرم ثبت‌نام مهاجرت افغان‌ها، قصد مهاجرت به این کشور را دارید، باید مراحلی را طی کنید


شرایط سخت زندگی در افغانستان و وجود طالبان در این کشور، همگی با هم باعث شده‌اند که خیلی از مردم افغانستان برای دستیابی به حق و حقوق اولیه خود، مهاجرت به کشورهای اروپایی، کانادا یا آمریکا را انتخاب کنند. با مهاجرت به کانادا، خیلی از افغان‌ها به‌دنبال زندگی ایده‌آل و امنیت بالایی می‌روند که در کشور خود و حتی ایران، نتوانسته‌اند به آن دست پیدا کنند. کشور کانادا در پی اقدامات بشردوستانه خود، شرایطی را برای مهاجران افغان فراهم کرده است تا بتوانند تحت شرایطی و با استفاده از فرم ثبت‌نام در این کشور، برای دستیابی به شرایط مساعدتر زندگی، مهاجرت کنند؛ اما همانطور که گفته شد، مراحل و شرایط خاصی دارد که در ادامه به توضیح کامل آن خواهیم پرداخت.

ثبت‌نام کانادا برای افغان‌ها

دولت کانادا به منظور حمایت از اقدامات بشردوستانه، برنامه‌ای ویژه اسکان برای اتباع افغانستانی فراهم کرده است. افراد عزیز اهل افغانستان که تمایل به ثبت‌نام در این برنامه دارند، می‌توانند با مراجعه به ‌سایت ثبت‌نام کانادا برای اتباع افغانی، مراحل ثبت‌‌نام خود را تکمیل کنند. سپس، موکلین حقوقی کشور کانادا به درخواست پناهندگی افراد افغان جهت مهاجرت به کانادا رسیدگی خواهند کرد.
برای تسریع در پاسخ به درخواست‌های پناهندگی، ضروری است که افراد افغان فرم‌های درخواست خود را به ‌درستی پر کرده و به سفارت کانادا ارسال کنند. همچنین، افراد می‌توانند با مراجعه به موسسات حقوقی مهاجرت، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنند.


مراحل ثبت‌نام مهاجرت به کانادا


درصورتی‌که از طریق فرم ثبت‌نام مهاجرت افغان‌ها، قصد مهاجرت به این کشور را دارید، باید مراحلی را طی کنید که به ترتیب عبارت‌اند از:

  1. مشاوره اولیه: با مشاورین موسسه مهاجرتی مدنظر خود صحبت خواهید کرد تا با انجام غربالگری‌ها و در صورت واجد شرایط بودن، بتوانید برای جمع‌آوری مدارک اقدام کنید.
  2. ارائه مدارک لازم: درصورتی‌که واجد شرایط مهاجرت به این کشور با فرم ثبت‌نام باشید، باید مدارک مورد نیاز را به مقامات تعیین‌شده توسط کانادا تحویل دهید.
  3. ارزیابی و مصاحبه: گاهی اوقات از متقاضیان خواسته می‌شود که در یک مصاحبه شرکت کنند تا دلایل درخواست ثبت‌نام و شرایط شخصی خود را شرح دهند.
  4. بررسی‌های امنیتی و پزشکی: برای اطمینان از رعایت استانداردهای امنیتی و بهداشتی کانادا، انجام معاینات پزشکی و غربالگری‌های امنیتی برای مهاجرت به کانادا ضروری است.
  5. تصمیم نهایی: با انجام ارزیابی‌ها و بررسی‌های لازم، در صورت تایید ثبت‌نام متقاضیان، می‌توانید برای اسکان در این کشور اقدام کنید.
    برای شروع فرآیند ثبت‌نام و پیگیری مراحل مرتبط با درخواست پناهندگی، ابتدا باید به ‌سایت رسمی دولت کانادا یا اداره مهاجرت این کشور مراجعه کرده و فرم‌های ثبت‌نام مورد نیاز را دریافت کنید. سپس با تکمیل اطلاعات مورد نیاز در فرم‌های ثبت‌نام، جزییات مربوطه را به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید. پس از ارسال فرم و جزییات مرتبط، منتظر پاسخ اداره مهاجرت بمانید تا به شما درباره مراحل بعدی و روند پناهندگی خود اطلاع داده شود.

فرم ثبت‌نام مهاجرت به کانادا


اتباع محترم کشور افغانستان برای ثبت‌نام در طرح پناهندگی کانادا باید به وب‌سایت www.canada.ca مراجعه و در آنجا ثبت‌نام کنند. درصورتی‌که با روند و روش ثبت‌نام در این وب‌سایت آشنا نیستید، بهتر است با مراجعه به موسسات مهاجرت و مشاورین آن‌ها مثل موسسه مهاجرتی کارت سبز، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. فرم مربوط به مهاجرت به کانادا برای افغان‌ها در سایت اداره مهاجرت کانادا قابل دسترسی است.
لازم به ذکر است، در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰، اداره مهاجرت کانادا اعلام کرد که طی سه سال آینده، حدود ۲.۱ میلیون مهاجر جدید را به‌عنوان مهاجران پذیرش خواهد کرد؛ اما چه کسانی می‌توانند از طریق این فرم ثبت‌نام برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند؟ در صورت داشتن رابطه قانونی با دولت کانادا، می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید؛ مثل:

  1. افرادی که به‌عنوان مترجم فعالیت داشته‌اند و قبلا با سفارت کانادا همکاری داشته‌اند.
  2. دیگر کارکنان محلی که به‌عنوان پرسنل دولت کانادا در افغانستان درحال‌حاضر یا در گذشته فعالیت داشته‌اند.
    همچنین، باتوجه‌به کمبود نیروی کار در کانادا، این کشور تلاش می‌کند تا تعداد زیادی از مهاجران را دریافت کند؛ بنابراین، هر ساله چندین هزار افغان از کشور خود یا کشورهای دیگر مانند ایران و ترکیه از طریق مسیرهای مختلف برای ورود به کانادا اقدام می‌کنند.
    شرایط مهاجرت به کانادا برای افغا‌ن‌ها
    اشاره کردیم که برای درخواست مهاجرت از طریق فرم ثبت‌نام، باید واجد شرایط خاصی باشید. ازآنجاکه کانادا کشوری مهاجرپذیر است، برنامه‌های مختلفی هم برای پذیرش مهاجران از سراسر دنیا دارد که هرکدام از آن‌ها، شرایط خاص خود را دارند. کشور برای متقاضیان افغانستانی نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته است؛ اما به‌دلیل نبود کنسولگری این کشور در کانادا، متقاضیان افغان باید برای مهاجرت به کانادا از طریق کشور دیگری مثل ترکیه اقدام کنند. همچنین، شرایطی که برای ثبت درخواست مهاجرت در نظر گرفته شده‌اند، عبارت‌اند از: داشتن پاسپورت، تمکن مالی، رزومه کاری مورد تایید، مدارک تحصیلی معتبر (در صورت نیاز).
  3. هزینه مهاجرت به کانادا برای افغان‌ها
    یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای افغان‌ها در مهاجرت به این کشور بسیار اهمیت دارد، هزینه‌های مربوط به این فرایند است. این هزینه‌ها بسته به نوع مهاجرت متفاوت هستند. به‌عنوان مثال، در صورت مهاجرت به‌عنوان دانشجو یا انتخاب مسیر‌های مختلف مهاجرتی مانند مهاجرت براساس مهارت‌های تجاری، فرد باید برای پرداخت شهریه، هزینه‌های زندگی و اقامت در کانادا در طول مدت اقامت خود، تمکن مالی کافی داشته باشد.
    علاوه‌براین، هزینه‌های مهاجرت به ایالتی که فرد انتخاب می‌کند نیز وابسته است. زندگی در برخی ایالت‌ها به‌دلیل شرایط لوکس، هزینه‌های بیشتری دارد، درحالی‌که برخی ایالت‌ها هزینه‌های زندگی را کاهش داده‌اند تا مهاجران قادر به سفر و زندگی در آنجا باشند. روش کم هزینه‌تر برای مهاجرت به کشور کانادا برای افغان‌ها، استفاده از برنامه‌های ویژه مهاجرت است که با کمک مشاورین موسسات مهاجرتی، اطلاعات بیشتری کسب کنند.
جمع‌بندی


مهاجرت به کانادا برای مردم عزیز افغانستان نیز فراهم است؛ اما دولت این کشور برای برنامه‌های مختلف مهاجرتی خود، شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفته است که متقاضیان باید واجد آن باشند. برای مهاجرت به این کشور با استفاده از فرم ثبت‌نام، بهتر است با کمک مشاورین مهاجرتی باتجربه به تهیه مدارک مورد نیاز اقدام کرده و با طی کردن مراحلی همچون ارائه مدارک و معاینات پزشکی، موفق به اسکان در کانادا شوند. مجموعه‌های مهاجرتی باسابقه همچون موسسه کارت سبز، این اطمینان‌خاطر را به متقاضیان می‌دهند که از ابتدا تا انتهای فرایند مهاجرت برای رسیدن به هدف نهایی، در کنارشان باشند.