به گزارش سرمایه فردا، طی چند روز گذشته و با آغاز پیش فروش بلیت پروازهای اربعین در روزهای ابتدایی فروش شاهد عرضه بلیت پروازها توسط برخی شرکتها به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب بودیم تا جایی که بهعنوان نمونه سایت فلایتودی بلیت پرواز یکطرفه نجف – تهران برای تاریخ ۳ شهریور هواپیمایی زاگرس را با قیمت ۷.۵ میلیون تومان یعنی ۲.۵ میلیون تومان گرانتر برای فروش عرضه کرد. سفر مارکت نیز بلیت همین مسیر پروازی را برای تاریخ ذکر شده با قیمت ۷.۵ میلیون تومان عرضه نمود. (تصویر ضمیمه شده)
لازم به ذکر است در همان روزهای ابتدایی با این رویه برخورد شد و بررسی روزهای بعد نشان داد که سایت رسمی هواپیمایی زاگرس بلیط پرواز مذکور را با قیمت مصوب ۵ میلیون تومان میفروشد.
اکنون گشتهای حضوری و برخط ۲۴ ساعته برای رصد نرخ بلیت اعلامی از سوی شرکتهای هواپیمایی و سایتها در حال انجام وظیفه هستند و اگر در بازه زمانی ویژه پروازهای اربعین نرخ مصوب رعایت نشود با لغو مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری یا معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی با گرانفروشان برخورد میکنند.
در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته اعلام کرد: در راستای اعمال اختیارات قانونی مندرج در ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۱۳۲۸ و نظارت بر فعالیتهای هواپیمایی کشوری به منظور حفظ مصالح عمومی است. با استناد به مفاد مصرح در ماده ۱۶ قانون هواپیمایی کشوری و نیز به دلیل عدم رعایت ماده ۳۰ آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی یک شرکت جریمه شد.
درواقع با استناد به ماده ۳۱ آیین نامه اخیرالذکر، پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی بامارو سفر از تاریخ چهاردهم مرداد ماه ۱۴۰۳ به دلیل عرضه بلیت هواپیما بالاتر از نرخهای تعیین شده درباره اربعین به مدت یک ماه تقویمی تعلیق شد.
مهرداد بذرپاش، اظهار کرد: صنعت هوایی یکی از رکنهای اصلی است که هر بار با نوآوری خلاقانه و رو به جلو تلاش میکند. صنعت هوایی کاستیهای کمتری در عملیات مختلف مانند حج، اربعین، سفرهای نوروزی و تابستانی داشته است.
وی افزود: سیاستگذار وظیفه دارد که شاخصهای کلان را نظاره میکند و برای کسی که عهده دار این کار است باید شاخصهای اساسی صنعت هوایی را رصد کند.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما شهید قاسمی و شهید رئیسی را در میانه راه از دست دادیم. اگرچه تا آخرین لحظه در کنار شهدای خدمت حضور داشتم.
بذرپاش افزود: همواره مطرح بود که ما در وزارت راه و شهرسازی با صنایع مختلف مواجه هستیم و این صنایع پیگیریهای مکرر بنده را به یاد خواهند داشت. بهعنوانمثال در عملیات حج محقق کردن شاخصهای اساسی در صنعت بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این صنعت یکی از مهمترین اقدامات مورد نیاز توسعه ناوگان بود که مجوزهای لازم به شرکتهای هواپیمایی واگذار شد، گفت: در حکمرانی باید مداخله منطقی وجود داشته باشد تا منجر به توسعه شود.
وی تأکید کرد: در همه تصمیمات ما باید توسعه ناوگان در صدر آن باشد تا شرکتها بتوانند عملکرد بهتری در واردات ناوگان هوایی نسبت به دولت داشته باشد. ما نمیتوانیم در صنعتی که با ناترازی بالا در عرصه و تقاضای در آن مواجه هستیم اقدام به آزادسازی قیمت بلیت کنیم و این بدترین تجویز ممکن است.
وی با اشاره به توسعه خدمات صنعت هوایی گفت: ذینفع اصلی استفاده کننده خدمات هوایی، مردم هستند. ایمنی باید در صدر خدمات پروازی باشد که با توجه به سن ناوگان، تأخیر ناگزیر است. اما عملیات حج امسال نشان داد که ایمنی پرواز همزمان با کاهش تأخیرها امکان پذیر است.
بذرپاش در ادامه بیان کرد: با وجود همکاری نکردن کشور میزبان و افتادن بار جابهجایی زائران بر دوش یک شرکت (هما)، جای تقدیر و تشکر از این مجموعه دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید رهبری, پیگیریهای شهید رئیسی و معاون اول رئیس جمهور در بحث جابهجایی حجاج گفت: در عملیات حج امسال تلاش کارکنان و دست اندرکاران حوزه هوایی موجب سربلندی صنعت هوایی کشور شد. لذا باید مسیر توسعه خدمات در جهت رضایتمندی مردم را ادامه دهیم. و برای مردم ملموس باشد. شاخص میگوید توسعه خدمات اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: در حوزه ایمنی حمل و نقل هوایی که اصلیترین موضوع این صنعت است نباید با اشتباه یا غفلت دچار تردید شود. مورد جزئی غیر امینی شاهد بودیم. اما به طور کلی با ایمنی کامل، عملیات بزرگ هوایی انجام شدهاست.
بذرپاش تصریح کرد: با همه شرایط تحریم ۲۹ شرکت در حوزه هوایی با ما همکاری بینالمللی دارند. تاب آوری در صنعت هوایی که ۴ قطعنامه را پشت سر گذاشته است و کمترین خدمت را از خارج از کشور دریافت میکنیم. این نشان دهنده خودکفایی است؛ اما باید سهم شرکتهای دانش بنیان افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما پیشرو عملیات بزرگ اربعین را داریم که شرایط متفاوت است. به طوری که سال قبل عملیات اربعین نسبت به ۱۴۰۱ و قبل از آن به خوبی انجام شد. امسال نیز از ۲۶ مبدأ فرودگاهی پروازهای اربعین انجام میشود و باید به ترمینال سلام توجه ویژه داشت.
وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری باید نظارت دقیق داشته باشند. نباید از پروازهای اربعین سواستفاده و سودجویی در بلیت اتفاق افتد و این سازمان باید بدون ملاحظه برخورد شود.
بذرپاش در پایان گفت: امسال در اربعین ۱۵ درصد رشد پرواز خواهیم داشت. با توجه به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر اربعین امسال وظیفه حمل و نقل عمومی در تمام شقوق ریلی، هوایی، جادهای و دریایی قابل توجه است.
تعرفه برق تجدید پذیرها برای صنایع افزایش یافت. در حالی که خاموشی برای صنایع به…
سال آینده نزدیک به ۵۰ درصد ناترازی گاز و ۲۴ هزار مگاوات ناترازی برق خواهیم…
بازار سهام بعد از چند ماه صف فروش سنگین سبزپوش شد و همچنان بی توجه…
معاون شهردار تهران در آئین تجلیل از نویسندگان کتب تقریظ شده رهبر انقلاب اسلامی گفت:…
به گزارش سرمایه فردا، چرا به بهانه حفاظت از مناطق چهارگانه در جایی مانند میانکاله…
در استان گیلان فقط کل شالیزاری به صورت سنتی غرقابی میشوند، بدون اینکه مدیریت بر…