شرکت حفاری شمال حکم دادگاه را رها کرد؟
شرکت حفاری شمال حکم دادگاه را رها کرد؟

شرکت حفاری شمال با دریافت ۴۹.۵۰۹.۷۸۳ دلار حدودا معادل ۳ هزار میلیارد تومان اقدام به ترک دعوی با پترو گوهر کرده است.

به گزارش سرمایه فردا، شرکت حفاری شمال از شرکت پتروگوهر فراساحل کیش بابت عدم انجام تعهدات قراردادی و عدم پرداخت حق الزحمه یک دستگاه حفاری بالا بر(جک آپ) شکایت کرده بود.

مدیران شرکت مدعی بودند نیروهای متخصص و مدیریت دستگاه بالابر را فراهم آورده و تمام تعهدات خود را انجام داده‌اند. اما پترو گروهر فراساحل مبلغی بابت این اقدامات به شرکت حفاری شمال پرداخت نکرده است.

در نهایت دادگاه با نظر به محتویات پرونده بعد از ۶ سال پتروگوهر فراساحل را به پرداخت ۶۳ میلیون دلار محکوم کرد

حال در جدیدترین اطلاعیه شرکت حفاری شمال در خصوص این پرونده اعلام کرده است که با توجه به وضعیت حقوقی پترو گوهر و زمان بر بودن توقیف اموال و روند قضایی، این شرکت با دریافت ۴۹.۵۰۹.۷۸۳ دلار حدودا معادل ۳ هزار میلیارد تومان اقدام به ترک دعوی کرده است.

خسارت شرکت حفاری شمال به سهامداران

این شرکت در حالی بخشی از دارایی خود پیش شرکت پترو گوهر را بخشیده است که در سه ماهه نخست سال جاری سود کمتری نسبت به میانگین فصلی سال گذشته بوده است. به عبارت دیگر این شرکت در ۱۲ ماهه سال گذشته تقریبا ۱۴۴ تومان سود ساخته بود که برای هر ماه بیشتر از ده تومان سود ایجاد کرده است.

از طرف دیگر این شرکت در سال جاری افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل اندوخته را اجرا کرده بود. به همین دلیل باید این سرمایه به افزایش درآمد شرکت پروژه ها بکار بگیرد. بنابراین اگر لاین سرمایه اضافه شده نتوانسته به افزایش سودآوری شرکت کمک کند حکایت از ضعف مدیریت شرکت دارد. خصوصا اینکه گذشتن از بخشی از منافع خود در شرکت پترو گوهر به نوعی بی خیال شدن نسبت به منافع سهامداران است که در چند روز اخیر نیز وارد یک روند نزولی شده است.

شرکت پترو گوهر فراساحل درحالی به بهانه کاهش درآمد جریمه را به شرکت حفاری شمال پرداخت نکرده که در سال‌های اخیر افزایش تولید داشته است. چین از سال ۲۰۱۳ بزرگترین واردکننده نفت دنیاست و از ۲۰۱۷ هم بزرگترین واردکننده نفت خام ایران شده است.