به گزارش سرمایه فردا، گزینه وزارت نفت در دفاع از حضورش به عنوان گزینه وزارت نفت هیچ حرف و برنامه ای نداشت.
نه محسن پاک نژاد گزینه وزارت نفت با کمیسیون انرژی برگزار شد. ابتدا سوابق امنیتی وی بررسی شد و باعث شد تا برخی نمایندگان از انتخاب او برای وزارت نفت تعجب کنند.
او در نخستین جلسه خود در پاسخ به اینکه چه برنامهای برای صنعت نفت دارد، گفت: خودم ساعت ۸ صبح متوجه انتخابم برای وزارت نفت شدم. بلافاصله پس از آن «رمضانعلی سنگدوینی» نماینده گرگان و نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی نوشت: وزیر پیشنهادی نفت را نمیشناسم. «پاک نژاد» برنامهای نداشت.
موضوع دیگر و البته حاشیهایتر، به رابطه ویژه پاک نژاد و زنگنه مربوط است. برخی نمایندگان معتقد بودند او مهره زنگنه است. قرار شده تفکرات وزیر سابق را در نفت پیاده کند که با پاسخهای غیر شفاف و صریح پاک نژاد مواجه شدند.
به گفته وی، حاصل جلسه اول به کلیگویی پاک نژاد اختصاص داشت و بیشتر اعضای کمیسیون انرژی نظر منفی به او داشتند ولی نظر نهایی خود را به جلسه آتی موکول کردند.
همچنین فرهاد شهرکی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دومین جلسه این کمیسیون با گزینه وزارت نفت گفت: یک بخشی از جلسه به مطرح کردن پرسشهای نمایندگان و پاسخهای ایشان گذشت. بعد از اینکه آقای پاک نژاد تشریف بردند یک رای گیری مخفی انجام شد که از ۲۳ عضو کمیسیون ایشان ۱۶ رای منفی و ۷ رای موافق به دست آورد و نظر کمیسیون عدم تایید محسن پاک نژاد بود.
وی درباره علت رای منفی کمیسیون به پاک نژاد گفت: کمیسیون طبق آییننامه داخلی مجلس چند نکته را باید بررسی کند. یکی درباره تحصیلات وزیر پیشنهادی است که گزینه وزارت نفت از این نظر مشکلی نداشت. دومین نکتهای که کمیسیونها موظف به بررسی آن هستند تجربه و تخصصهای مربوطه است که او از ۲۸ سال سابقه خدمت، ۲۱ سال در وزارت نفت و ۸ سال در وزارت نیرو بودند. بخش آخری که کمیسیون موظف است بررسی کند تطابق برنامههای گزینه وزارت نفت، با برنامه توسعه هفتم و اسناد بالادستی است.
این نماینده مجلس ادامه داد: برنامه توسعه هفتم با دقت بسیار زیادی در مجلس تهیه و سعی شده تجربههای ناموفق برنامههای پیشین احصا و در برنامه توسعه هفتم برطرف شود. یکی از مزیتهای برنامه هفتم این است که همین امسال با شروع دولت این برنامه هم اجرا میشود. از آنجایی که مسئولیتهای هر وزارتخانه در این برنامه مشخص شده است، وزرای پیشنهادی باید برنامه اجرایی و عملیاتی خودشان را در راستای آن وظایف، ماموریتها و تکالیف ارائه کنند. نمایندگان موظف هستند که بررسی کنند این برنامهها میتواند به آن اهداف دست پیدا کند. و وزیر پیشنهادی چه روشهایی دارد. برداشت من از جلسه کمیسیون این است که اعضای کمیسیون در این بخش، برنامه اجرایی را متقاعدکننده ندیدند.
شهرکی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که بر اساس آییننامه مجلس کمیسیونهای تخصصی هر سال باید یک گزارشی از پیشرفت برنامه هر وزارتخانه را در صحن قرائت کنند. این نکته خیلی مهمی است که وزرای پیشنهادی برنامهای که ارائه میکنند، دارای زمانبندی، قابل اندازهگیری، کمی و قابل رصد باشد. گمانم بر این است که اعضای کمیسیون در برنامه اجرایی و عملیاتی که باید این مشخصات را میداشت و براساس ریلگذاری برنامه هفتم باید میبود، متقاعد نشدند و ایشان در کمیسیون رای خوبی کسب نکردند.
مهمترین استدلال درباره اینکه پاکنژاد گزینه زنگنه است مربوط به این بوده که زمانی در نفت قدرت و سمت داشته که بیژن زنگنه وزیر نفت بود. برخی مخالفان پاکنژاد هم در رسانهها از حواشی پاکنژاد و یک شرکت اماراتی سخن میگویند که البته جای تعجب ندارد و در شبکههای اجتماعی هم مطالبی تایید نشده از اطرافیان او وجود دارد که این موضوع را مطرح کردهاند که این افراد دارای سوابق مبهمی هستند که ممکن است مشکلات امنیتی به وجود آورد.
شایان ذکر است پاکنژاد در دولت سیزدهم، بازنشسته شد و به منزل رفت اما در کمیته انتخاب وزیر نفت دولت پزشکیان با معرفی عارف جزو نامزدهای اصلی قرار گرفت و گزینه نهایی شد.
او کار سختی در مجلس دارد، چرا که مجلس اصولگرا، وی را از مهرههای زنگنه میداند و به همین دلیل، احتمال عدم رای اعتماد به او بیشتر است.
کارشناسان انرژی درباره گزینه وزارت نفت بر این باورند کسی باید سکاندار وزارت نفت دولت چهاردهم باشد که نگاهی فراسیاسی به موضوع فروش نفت داشته باشد و فروش نفت کشور را معطل مسائلی نظیر برجام یا «افایتیاف» نکند و ادامهدهنده راهکار موفق دولت سیزدهم در تولید و فروش نفت باشد که با توجه به مسؤولیتها و سوابق پاکنژاد و نگاه او در دوره همکاری با دولتهای یازدهم و دوازدهم چنین برمیآید با این نگاه خطر بازگشت
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا