به گزارش سرمایه فردا، اقتصاد کیش در سالهای اخیر رو به زوال رفته است. گردشگری جزیره روزگاری نقطه قوت کشور بود. اما تضعیف شده تا جایی که می تواند گفت کیش و مات گردشگری اتفاق افتاده است.
سومدیریت باعث شده کیش که زمانی روزانه ۱۵۰ پرواز داشت به کمترین سطح جذب گردشگر بسنده کند. بر همین اساس شرکتهای منطقه به اقدامات غیر اخلاقی رو آورده اند و بلیت رفت را ارزان و برگشت را چندبرابر میفروشد. مدیران سازمان هم جزیره را به جای بهشت سرمایه گذاری به مأمن کالاهای بنجلی عربی بدل کرده اند.
روزگاری قرار بود منطقه آزاد کیش قرار بود با دبی رقابت کند. این هدف بود، اما حالا تبدیل به آرزوی بزرگ تبدیل شده است. آیا این مسأله به دلیل تفاوت در موقعیت ژئوپولتیکی به وجود آمد یا تحت تاثیر ضعف مدیریت بروز کرده است.
در حال حاضر کیش از نظر موقعیت جغرافیایی و همچنین ظرفیتهای که دارد نه تنها می توانست با دبی و ابوظبی رقابت کند، بلکه از آنها نیز پیش بیفتد. اما امروز چرا کیش هیچ جایگاهی خاصی در کشور برخوردار نیست؟
زمانی کیش روزانه ۱۵۰ تا ۱۵۵ پرواز مستقیم داشته است. زیرا مدیریت جزیره بر مبنای جذب گردشگر بود.
در آن زمان ایجاد زیرساختهای گردشگری و جلب رضایت مردم در اولویت قرار داشت. اما در مقطع کنونی بلیت هواپیما یک طرفه با ۳۰ درصد قیمت به مسافران می فروشند. در برگشت همان بلیت را با ۳۰۰ درصد افزایش قیمت بالاتر از نرخ مصوب به مسافران می فروشند.
این موضوع نشان میدهد وضعیت گردشگری کیش به مرحله بحران رسیده است. در حال حاضر مدیران منطقه آزاد به جای اینکه به فکر جلب رضایت گردشگران برای افزایش رونق گردشگری باشند با شرکتهای برگزار کننده تور برای نقره داغ کردن مسافران همراه شده اند.
اگر همین تعداد اندک مسافر هم سالانه به کیش می روند به خاطر پذیرایی خوب و آسایشی که منطقه آزاد برای آنها فراهم کرده نیست، بلکه از سر کنجکاوی به این منطقه سفر می کنند. در واقع هم اکنون خرید تور استانبول بسیار به صرفه تر از کیش است.
به طور قطع ادامه این روند می تواند آسیب جدی به گردشگری منطقه وارد شود. اقدامی که تنها تحت تاثیر سوءمدیریت مدیران همان منطقه است. در حال حاضر گردشگران برای یک بازدید از جاهای دیدنی باید هزینههای گزافی را برای اجاره خودرو، اجاره ون، اجاره اتوبوس و… بپردازند. چه برسد به اینکه برخی بنز، هایلوکس، بی ام و… اجاره می کنند.
قیمت رزرو هتل در کیش نیز سر به فلک کشیده شده است. حتی در فصل گرما که کسی نمیتواند به کیش سفر کند.
نکته دیگر که باعث شده عقب ماندگی کیش نسبت به مناطق آزاد کشورهای حاشیه خلیج فارس نمایان شود ضعف این منطقه در جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی است.
این منطقه در حال حاضر تنها در رشد شرکتهای کاغذی رکورددار است. به عبارت دیگر در سالهای اخیر بسیاری در این منطقه شرکت ثبت کردهاند. از طرف دیگر هزینه اجاره آپارتمان در کیش به قدری بالا رفته که کسی تمایل به راهاندازی کسب و کار در این جزیره ندارد.
از نظر اقتصادی هیچ اتفاقی در کیش نیفتاده است. حتی می توان گفت این منطقه آزاد در این سالها نتوانسته اشتغالزایی مناسبی نیز داشته باشد. زیرا کسی برای فعالیت تولیدی در این منطقه اقدام نکرده است.
مدیران هم برای توجیه این مسأله همیشه تاکید میکنند این منطقه آزاد رویکردی گردشگری دارد. اما آیا در مناطقی که قطب گردشگری هستند صنعتی فعال نیست.
در حال حاضر بیشترین رکورد جذب گردشگر در شهرهای اروپایی به استانبول تعلق دارد. در حالی که این شهر سهم بالایی در صنعت ترکیه دارد. به عبارت دیگر بخشی از پوشاک ترکیه در همین استانبول تولید و حتی صادرات می شود.
همچنین بخشی از صنایع غذایی و کالاهای مصرفی گردشگران در خود استانبول تولید می شود. حالا سوال این است آیا کیش توانسته تمام نیازهای مصرفی گردشگران در درون مرزهای خود تولید کند؟
به طور قطع خیر منطقه آزاد کیش بیشتر از اینکه به دنبال تولید و حتی صادرات کالا باشد بیشتر به محلی برای واردات کالاهای اماراتی تبدیل شده است. به عبارت دیگر مدیران این منطقه آزاد چشمشان به تعرفه واردات کالاهای بنجلی است که از کشورهای عربی به کشور واردات میشود.
ادامه این راهبرد به طور قطع منجر خواهد شد که منطقه آزاد کیش تبدیل به یک واردکننده بزرگ یا محلی برای قاچاق کالاهای ته لنجی شود. ادامه این روند کمک می کند تا کشورهای عربی به تولیدکنندگان کالاهای کیش بدل شوند.
از انجایی که کیش جزو مناطق اقتصادی قدیمی محسوب میشود. از زیرساخت های مناسبی نیز برخوردار است. به همین دلیل این منطقه آزاد به نسبت سایر مناطق آزاد راحتتر می تواند در جذب سرمایهگذار خارجی در حوزه هتلینگ، مجتمعهای تفریحی و … اقدام کند. اما این منطقه نتوانسته توفیقی در این بخش حاصل کند. بخشی از این مسأله تحت تاثیر دیپلماسی اقتصادی است. در واقع مدیران منطقه آزاد نتوانسته اند ظرفیت های کیش را به خارجی ها معرفی کنند. به همین دلیل ظرفیت های آن مغفول مانده است.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا