نقش مافیای خودرو در حملونقل شهری افزایش یافته و مانع از ورود خودروهای برقی به پایتخت شده، درحالی که خودش توان تامین ناوگان را ندارد.
به گزارش سرمایه فردا، عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری خود به نقش مافیای خودرو در حملونقل شهری گفت: یکی از خودروسازان داخلی که خیلی علیه واردات خودرو برقی از چین جریان سازی کرد اتوبوسهای به شهرداری تهران داده بود که هنوز در پارکینگ قرار دارد و حتی استارت هم نمیخورد. شهرداری تهران در مسیر قانونی در حال پیگیری این موضوع است.
وی افزود: طبق قراردادی که با طرف چین برای برقی سازی حمل و نقل داشتیم در این مسیر شورای شهر و دولت قبلی و فعلی همکاری داشتند. راه حل مشکل آلودگی برقی سازی حمل و نقل است. تاکنون ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ خودم برقی به زودی وارد شبکه حمل و نقل تهران میشود. بعد از بسته اول تعداد ناوگان برقی افزایش مییابد. به طوری که تعداد اتوبوسهای برقی تهران به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.
سخنگوی شهرداری تهران درباره انتصابات شهرداری تهران گفت: انتصابات در این دوره شهرداری تهران کمتر از دو ه قبل بوده است. برخی از تغییرات قهری بوده برای نمونه شهردار منطقه ۲۲ براساس حسن نظر وزیر کشور به سازمان شهرداریها و دهیاریها رفته است به همین دلیل باید جانشین معرفی میشد. به طور قطع با تنوعی که شهرداری تهران دارد هر اقدامی که منجر به سرعت و تنوع بخشی به خدمات میشود اقدامات لازم انجام میشود.
خان محمدی درباره مجوز پروژههای بزرگ مقیاس مسکن گفت: صدور این مجوزها ذیل قانون اقدام ملی مسکن است و در راستای حل مشکل مسکن و کمک به بازسازی مسکن انجام میشود. به همین دلیل با وجود نظارتهای قانونی پروژهها انجام میشود. در مرحله اول مجوز بر مبنای کمیسیون ماده ۵ انجام میشود. در بحث انبوهسازی مسکن ویژگیهای دارد که کار سرعت بگیرد. چراکه در شرایط کنونی بحران بافت مسکن در کشور وجود دارد و باید در این زمینه اقدامات ویژهای انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه پروژههای شهری به چند دسته تقسیم میشوند اظهار کرد: تعدادی از پروژههای کوچک مقیاس بوده و در اداره قبلی بر زمین مانده بود. در مجموع این ۱۵۰ رویداد امید و افتخاری که شهرداری شروع کرد به ثمر رساندن این پروژهها بود. برای نمونه قطار شهری اکباتان سالها خاک میخورد و به بهرهبرداری رسید. در همین راستا به زودی شهرداری تهران پروژه پایانه شرق تهران و بلدیه تهران را افتتاح خواهد کرد.
سخنگوی شهرداری تهران گفت: همچنین تراموای تهران به بهرهبرداری میرسد. در خرداد ماه سال آینده پروژه اتوبان یادگار امام را خواهیم داشت که به بزرگراه فتح و بزرگراه آزادگان وصل خواهد شد و به مسیر مواصلاتی شمال و جنوب تبدیل میشود.
محمدخانی با تاکید بر اینکه برخی از پروژه در این دوره شهرداری به پایان نمیرسد، اظهار کرد: سه خط مترو ۸، ۹ و ۱۰ در این دوره احداث آن آغاز شد که به طور قطع در مدت یک یا دو سال به بهره برداری نمیرسد. اما پروژه بهرهبرداری از ایستگاههای خطوط هفتگانه انجام خواهد شد. در ادوار قبلی برخی از ایستگاههای یک خطوط افتتاح میشد. به همین دلیل ایستگاههای همه خطوط بهرهبرداری خواهد شد.
وی درباره ورود سازمان بازرسی به قرارداد شهرداری با چین گفت: روایتی که درباره این موضوع در یک رسانه مطرح شده بود هیچ منبعی نداشت و سینمایی بود. شهرداری با دستگاههای نظارتی همراه است و اگر موارد را مطرح کنند در یک فضای کارشناسی بررسی خواهد شد. در مقطع کنونی یک همراهی سازنده برای برقی سازی ناوگان شهر تهران با سازمان بازرسی انجام میشود. به همین دلیل اگر اشکالاتی مطرح شده برطرف و یا قدرت این پروژه پیش میرود. در تمام طول مسیر در عین همکاری دولت، مجلس و… داشتیم بلاخره رده پای مافیای خودرو را شاهد بودیم و با آن مواجه هستیم. تفاوت قیمت خودروهای برقی که از چین وارد میشود با فرآیندهای قبلی حدود ۸۰ هزار یورو بوده است. به همین دلیل مافیای خودرو برای کسب این سود سنگ اندازی میکند.
سخنگوی شهرداری تهران درباره دلایل ورود کم ناوگان حملونقل برقی گفت: بخشی از این مسأله در نتیجه مسائل بین المللی بوده است. به همین دلیل برای حفظ منافع ملی و عمدی تصمیم گرفتیم راه پر پیچ و خم را برویم و به جای اینکه دو اتوبوس وارد کنیم سه اتوبوس میتوانیم وارد کنیم. طبق خواسته مافیای خودرو با پول ۲۵۰۰ اتوبوس برقی تنها ۱۷۰۰ اتوبوس بیشتر نمیتوانستیم وارد کنیم.
وی درباره نقش مافیای خودرو در آلودگی هوا از طریق خودروهای ناقص تصریح کرد: رسانهها باید به این مسأله مافیای خودرو ورود کنند. در شرایط کنونی شهرداری تهران از تولید داخلی حمایت میکند و به اندازه خرید خارجی از خودروساز داخلی خرید شده است. به طوری که حدود ۶۰۰ خودرو داخلی گازوئیلی به ناوگان اضافه میشود و تعداد خودروهای داخلی به ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس میرسد. در هیچ دوره شهرداری این میزان اتوبوس از خودروسازان داخلی خریداری نشده است. اما برای خودروهای برقی با کیفیت و ارزان به سراغ تولیدکننده خارجی رفتیم.
محمدخانی گفت: توسعه معاینه فنی و خروج کارخانجات از سطح در کاهش آلودگی مؤثر است اما به طور قطع برقی سازی ناوگان حملونقل برقی مهمترین گام در مسیر کاهش آلودگی هوای تهران است. در حال حاضر اقداماتی در حوزه لاین بی آر تی انجام میشود که ورود خودروهای شخصی به آن کاهش مییابد. همچنین تلاش میشود هزینه تردد با خودروهای تک سرنشین افزایش یابد.
وی درباره انتخاب شهردار تهران توسط مردم، گفت: اگر مجلس شورای اسلامی تصمیم به اجرای چنین چیزی بگیرد به طور مدیریت شهری با آن هماهنگ خواهد شد. در این دوره بخشی از اقدامات شهرداری در قالب طرح من شهردارم توسط شهروندان انجام شده است. سال نخست ۴ همت، سال گذشته ۹ همت و امسال حدود ۱۰ همت از اعتبار شهرداری برمبنای خواست شهروندان در محله و ناحیه خود پروژهها انتخاب میشود و شهرداری در قالب لایحه به شورای شهر ارائه و مصوب میشود.
سخنگوی شهرداری تهران درباره انتقال زباله از ساری به تهران گفت: در حال حاضر یک زباله سوز در ساری در حال راهاندازی شدن است و قرار شد زبالههای این شهر به ۴ شهر منتقل شود تا پروژه راهاندازی شود. پروژه دفن زبالههای شهر ساری کمتر از نیمی از پسماندهای شهر تهران است به همین دلیل انباشت خیلی زیادی در زبالههای تهران ایجاد نمیکند. با توجه به اینکه کمکی در راستای رفع بحران محیط زیست در شهر ساری بوده فعالان محیط زیستی باید از این پروژه حمایت میکردند.
محمدخانی درباره فعالیت اتباع در شهرداری تهران گفت: در حال حاضر اتباعی که تخلفی انجام میدهند به کمک نیروی انتظامی رد مرز خواهند شد.
او افزود: در هفتههای آتی خانه روزنامهنگاران شهر به اصحاب رسانه واگذار میشود. کارهای اجرایی آن در مرحله آخر است و تا یک ماه آینده تحویل میشود.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا