احتمال جنگ ایران و اسرائیل چقدر است ؟
احتمال جنگ ایران و اسرائیل چقدر است ؟

فلسطین، لبنان، یمن، سوریه و عراق درگیر تنش شدند. قطعا جنگ ایران و اسرائیل، گزینه‌ای نیست که به نفع رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش باشد. 

به گزارش سرمایه فردا، خاورمیانه به نقطه جوش خود رسیده است؛ محافل سیاسی و رسانه‌ای بین‌المللی در نخستین سالگرد عملیات «طوفان الاقصی»، بیم جنگ ایران و اسرائیل را داشتند. چراکه رژیم صهیونیستی با جنگ روانی گسترده اعلام کرده بود برای حمله به کشورمان اهدافی را تعیین کرده است. حال سوال این است که چرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و کابینه جنگی از ادعای خود علیه تهران عقب‌نشینی کرد؟   

پاسخ دقیق و درست به این پرسش در حال حاضر امکان‌پذیر نیست؛ چراکه خاورمیانه بر لبه تیغ راه می‌رود و تاریخ نیز همیشه آماده تکرار است. اما تا همینجا می‌توان چند عامل را در احتیاط برای عدم جنگ ایران و اسرائیل موثر دانست. نخستین آن فروپاشی افسانه نفوذناپذیری گنبد آهنین، سامانه دفاع هوایی ارتش صهیونیستی است.

گنبدی که با وجود مساعدت امریکا نتوانست مقابل رگبار موشکی ایران مقاومت کند. به اذعان رژیم اسرائیل به پایگاه‌های هوایی و تاسیسات نظامی اصابت کرد. سامانه موشکی ایران چنان به نقطه‌های هدف رسیده بود. که بدون هیچ خطایی، جان افراد غیرنظامی را تهدید نکرد؛ این یعنی برعکس این هدف نیز به‌راحتی ممکن و میسر بود و هست! 

عوامل بازدارنده جنگ ایران و اسرائیل

مولفه بعدی، دکترین نظامی رژیم اسرائیل است که بعد از یک سال، نادرستی خود را به ساکنان اراضی اشغالی و البته حامیان و متحدان تل‌آویو نشان داد. جنگی که ۷ اکتبر سال گذشته با حمله به شمال غزه آغاز شد. حالا متاستاز کرده و علاوه بر فلسطین، لبنان، یمن، سوریه و عراق را شامل شده است. قطعا جنگ ایران و اسرائیل، گزینه‌ای نیست که به نفع رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش باشد. 

تداوم درگیری‌ها در غزه با حماس همچنین عدم دسترسی به اسرای اسرائیلی، ادعای توفیق صهیونیست‌ها را به‌صورت جدی زیر سوال برده است. حزب الله لبنان نیز با وجود متحمل‌شدن تلفات سنگین در پی انفجار پیجرها همچنین ترور رهبران ارشد خود، همچنان دست بالا را در سرزمین‌های جنوبی لبنان حفظ کرد. و کمربند شمالی فلسطین اشغالی را غیرقابل سکونت ساخته‌اند. در این میان نمی‌توان از قدرت ایذائی عراق و آسیب یمن به شریان‌های اقتصادی و لجستیک رژیم صهیونیستی غفلت کرد. تشدید تنش در کرانه باختری نیز اصلا گزینه‌ای نیست که به نفع رژیم صهیونیستی و شرک‌نشینان باشد.

نزدیک‌شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، انزوای رژیم صهیونیستی در جهان، موج منفی افکار عمومی نسبت به جنایات رژیم اسرائیل ایجاد کرد. تظاهرات هفتگی گسترده علیه نتانیاهو از سوی شهرک‌نشینان و فاصله‌گرفتن متحدان اروپایی تل‎‌آویو نظیر فرانسه در کنار عوامل یادشده حکایت از این دارد که رژیم اسرائیل، دیدگاه روشنی درباره عاقبت تشدید درگیری خود با ایران ندارد. هرچند که برای جلوگیری از نمایش ناکامی بیشتر به‌ویژه در جنگ روانی، نمی‌توان احتمال نشان‌دادن واکنشی نمایشی را از ذهن دور داشت.