نقش چین در تقاضای جهانی نفت
نقش چین در تقاضای جهانی نفت

نقش چین در تقاضای جهانی نفت به شدت پررنگ شده‌است. چراکه این کشور با جمعیت ۱٫۴ میلیون نفری حدود نیمی از انرژی جهان را مصرف می‌کند.

به گزارش سرمایه فردا، کشور چین نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی و تقاضای جهانی نفت دارد. چون ۲۸ درصد از رشد جهانی اقتصاد را به خود اختصاص داده است و حدود نیمی از افزایش مصرف انرژی جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲، مربوط به چین بوده است.
علیرغم کاهش واردات نفت خام توسط اکثر اقتصادهای پیشرفته و به ویژه آمریکا و ژاپن، چین طی دو دهه گذشته، به عنوان محرک اصلی رشد تجارت جهانی نفت خام باقی مانده است. بر اساس داده‌های اوپک و گمرک چین، واردات نفت خام چین افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده و واردات از ۱٫۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۰ به ۱۱٫۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

سهم ۲۳ درصدی از واردات جهانی در سال ۲۰۲۲، چین را به شدت به واردات انرژی وابسته کرد. در این میان تقاضای جهانی نفت، تاکید قابل‌توجهی بر نفت خام وجود دارد. در عین‌حال، چین به عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، در سال ۲۰۲۲، ۴٫۱ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرد. در سال ۲۰۲۳، واردات سوخت‌های فسیلی و معدنی به ارزش ۵۱۶ میلیارد دلار رسید که بخش زیادی از آن و به میزان ۳۳۷ میلیارد دلار صرفا برای نفت خام خرج شد.
پس از آن ۸۵ میلیارد دلار برای گاز طبیعی، ۵۵ میلیارد دلار برای زغال‌سنگ و ۳۹ میلیارد دلار برای سایر محصولات نفتی هزینه شده است.نفت خام مهم‌ترین کالایی بود که در کسری تجاری چین به میزان ۳۳۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ لحاظ شد و ۷۴ درصد از کل کسری تجاری را سوخت‌های فسیلی و محصولات ثبت کردند.
روسیه و عربستان سعودی با صادرات ۲٫۱۵ و ۱٫۷۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳، تامین‌کنندگان اصلی نفت خام چین بوده‌اند و روسیه به عنوان مهم‌ترین صادرکننده سنتی نفت خام به چین، از عربستان سعودی پیشی گرفته است.

صادرکنندگان بزرگ نفت خام به چین

عراق و مالزی با صادرات ۱٫۱۹ میلیون و ۱٫۱۰ میلیون بشکه در روز سومین و چهارمین صادرکنندگان بزرگ نفت خام به چین و در سال ۲۰۲۳ بوده‌اند.
حجم واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ با وجود کاهش ۷٫۷ درصدی ارزش و به دلیل کاهش قیمت نفت، ۱۱٫۰ درصد افزایش یافته و در سال ۲۰۲۳، صادرات نفت خام به چین برای برزیل، عراق، مالزی، روسیه و آمریکا افزایش داشته است. در حالی‌که صادرات از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کاهش یافته و به طور خاص، صادرات نفت خام به چین در مقایسه با سال گذشته ۸۱ درصد برای ایالات‌متحده، ۵۴ درصد برای مالزی، ۵۱ درصد برای برزیل و ۲۶ درصد برای روسیه افزایش یافته است.  
قابل ذکر است که کشور مالزی جایگاه قابل‌توجهی را به عنوان تولیدکننده یا صادرکننده نفت خام ندارد و تولید نفت آن در سال ۲۰۲۲ تنها به ۵۶۷ هزار بشکه در روز رسیده بود و صادرات آن کمتر از ۵ هزار بشکه در روز و به مقصد چین بوده است.این آمارها نشان می‌دهد که چین از مالزی به عنوان واسطه‌ای برای پنهان کردن منشا اصلی واردات نفت خام خود که احتمالا شامل کشورهای تحریم شده مانند ایران و ونزوئلا می‌شود، استفاده کرده است.

تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۴۵

اقتصاددانان از دهه ۱۹۷۰ پیش‌بینی‌هایی برای سالی که تقاضای جهانی نفت به حداکثر خود می‌رسد را کرده‌اند. پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت طبق برآورد اوپک تا سال ۲۰۴۵ می‌تواند ۱۷٪ بیشتر از سال ۲۰۲۲ باشد. تقاضای سوخت در بسیاری از کشورها رو به افزایش است ضمن اینکه تقاضا برای سوخت جت می‌تواند از سال‌های ۲۰۲۲ الی ۲۰۴۵ تا ۶۰٪ افزایش یابد زیرا در حال حاضر هیچ جایگزینی برای نفت سفید بدون کربن وجود ندارد.
با وجود سرمایه‌گذاری قابل توجه در انرژی پاک، پیش‌بینی می‌شود که اقتصادهای بزرگی مانند آمریکای شمالی، چین و هند بیشترین تقاضا را در سال ۲۰۴۵ داشته باشند. این امر به دلیل نیاز هر منطقه به استفاده از نفت در حمل و نقل، فرآیندهای صنعتی و تولید انرژی است.اهمیت آینده نفت به عنوان سوخت احتمالاً تقاضا را در دو دهه آینده افزایش خواهد داد. سرمایه‌گذاران می‌توانند با قرار گرفتن در خط مقدم صنعت نفت فراساحلی از طریق شاخص خدمات نفت فراساحلی ETF (OFOS) از تقاضای رو به رشد نفت بهره ببرند.