تاثیر انتخابات آمریکا روی بازار ارز ایران
تاثیر انتخابات آمریکا روی بازار ارز ایران

دموکرات ها در گزینه نامزد ریاست‌جمهوری با چالش مواجه شدند اما گزینه آنها معاون بایدن است که دنباله‌رو سیاست کنونی دولت آمریکاست. به همین دلیل تاثیر انتخابات آمریکا روی بازار ارز ایران زیادی نخواهد گذاشت.

به گزارش سرمایه فردا، شبکه «ان‌بی‌سی» به نقل از منابعی گزارش داده که ادامه حضور بایدن در رقابت های انتخاباتی پس از عملکرد ضعیفش در مناظره، منتفی است در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی معاون او کاملا هریس است
با توجه به اینکه او در دولت کنونی آمریکا نقش موثری دارد کاندیداتوری او می تواند شانس پیروزی دموکرات ها را زیاد کند. اما ادامه سیاست های بایدن در دولت بعد چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟
در یک سال گذشته درآمد حاصل از صادرات نفت ایران افزایش یافته است. به طوری که گفته می شود میزان تولید نفت ایران به بیش از ۳ میلیون بشکه رسیده است. به موازات آن صادرات نفت نیز  رسد قابل توجهی داشته است.

این موضوع به دلیل افزایش درآمد ارزی دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را باز گذاشته است. به طوری که در ماه‌های گذشته دامنه نوسان نرخ ارز به هزار تومان کاهش یافته است. به طور قطع ادامه دولت بایدن می تواند به تثبیت درآمدهای ارزی کشور منجر شود.

تاثیر سیاست فشار حداکثری بر بازار ارز

هرچند در حال حاضر دولت از روشهای مختلف برای دور زدن تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت بهره می‌برد. بنابراین فشارهای تحریم دیگر مانند گذشته بر اقتصاد کشور اثر ندارد.
از سوی دیگر اگر دونالت ترامپ بتواند از سد دموکراتها عبور کند به دلیل چالش‌های که در فضای بین‌الملل داشته است اینبار رویکرد تعاملی را در پیش می‌گیرد. به همین دلیل با توجه به اینکه قبلا ادعا کرده بود که با ایران وارد مذاکره می‌شود احتمالا از سیاست فشار حداکثری علیه ایران عقب نشینی می کند. بنابراین به نظر می‌رسد که انتخابات آمریکا روی بازار ارز ایران تاثیر زیادی نخواهد گذاشت.