برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت
برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت

بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت نشان دهنده جایگاه مهم و اثرگذار موضوعات بین المللی و دیپلماسی انرژی در راهبردهای آینده وزارت نفت است.

به گزارش سرمایه فردا، بررسی جزئیات برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت حاکی از جایگاه ممتاز و رویکرد هوشمندانه نسبت به استفاده از ظرفیت دیپلماسی انرژی در پیشرفت صنعت نفت کشور است.
در فرازی مهم از این برنامه تصریح شده است که هرچند انتظار می رود دولت چهاردهم تمام مساعی خود را به منظور رفع تحریم ها به کار بندد. اما تا رفع تحریم ها، وزارت نفت دولت چهاردهم باید در همین فضای فعلی و با وجود کلیه محدودیت‎های موجود انجام وظیفه نماید.

در برنامه پاک نژاد، جذب سرمایه گذاری خارجی با استفاده از ظرفیت متنوع سازی قراردادهای بالادستی در راستای توسعه و بهره وری از میادین نفت و گاز با اولویت میادین مشترک و نیز راهبرد متنوع سازی روش های فروش و مشارکت جدی بخش خصوصی به عنوان راهبردهای کلیدی این عرصه ذکر شده است.

مشارکت در احداث پالایشگاههای فراسرزمینی


همچنین افزایش مشارکت در احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه های فراسرزمینی و نیز جذب سرمایه گذاری خارجی با مشارکت بخش خصوصی در جهت توسعه زیرساخت‌های لازم برای ذخیره سازی گاز طبیعی در دستور کار خواهد بود.همچنین ارزآوری و تأمین پایدار نیازهای داخلی از طریق افزایش سوآپ، ترانزیت و تجارت نفت و گاز نیز از جمله سیاست های برنامه ای وزیر نفت پیشنهادی دولت چهاردهم اعلام شده است.

گزارش‌ها حاکیست در توضیحات مهم پیرامون ابعاد سیاست های محسن پاک نژاد در زمینه دیپلماسی انرژی ذکر شده است. فعال سازی سازوکارهای دیپلماسی انرژی و مذاکره با کشورهای مختلف جهان اعم از همسایگان، چین، روسیه و کشورهای غربی را با دو هدف مشخص و تفکیک شده از ابتدای استقرار دولت چهاردهم پیگیری خواهد شد. بر همین اساس هدف نخست مورد اشاره « کاهش اثر تحریم‌ها در حوزه‌های صادرات نفت خام، میعانات گازی و فراورده ۲، نقل و انتقال پول و سرمایه گذاری و واردات کالا، تجهیزات و خدمات» قید شده است.

پیگیری توافق بین‌المللی جدید به منظور رفع تحریم‌ها

در برنامه دیپلماسی انرژی محسن پاک نژاد هدف دوم «ترغیب و تشویق کشورهای مختلف به از سرگیری روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی اولویت است. کمک به وزارت امور خارجه دولت چهاردهم برای شکل‌گیری یک توافق بین‌المللی جدید به منظور رفع تحریم‌ها» ذکر شده است.

آن گونه که متن برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم نشان می دهد موضوع « انجام مشارکت استراتژیک با کشور روسیه در حوزه گاز طبیعی به منظور اتصال شبکه گاز روسیه به شبکه اصلی انتقال گاز ایران در دستور کار قرار دارد. تجارت گاز و تبدیل شدن به هاب گازی و بهره برداری حداکثری از ظرفیت‌های نصب شده کشور از اولویت‌هاست. به منظور تقویت صادرات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، عمان، کویت و امارات هاب گازی صریحا مورد تاکید قرار گرفته است. در این خصوص تفاهم نامه اخیر امضا شده بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گاز پروم روسیه نیازمند پیگیری و بررسی همه ابعاد ژئوپلتیکی، اقتصادی، فنی، حقوقی و قراردادی است.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت در حوزه دیپلماسی انرژی


در بخش دیگری از برنامه دیپلماسی انرژی محسن پاک نژاد، راهبردهای توسعه روابط انرژی ایران و کشورهای مهم منطقه به تفکیک اعلام شد. درخصوص کشورهای همسایه، دیپلماسی مذاکره بر اساس منافع مشترک باید توسط وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بایددنبال شود. درهمین زمینه روابط انرژی مبتنی بر همسایگی با کشور عربستان سعودی متمرکز بر مذاکره برای بررسی امکان توسعه مشترک میادین فرزاد الف و ب، فروزان، اسفندیار و آرش انجام خواهد شد. سپس با کشور عراق مذاکره برای امکان توسعه مشترک میادین خرمشهر و سندباد صورت می‌گیرد.

طبق اعلام برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت با کشور کویت، مذاکرات با همکاری عربستان سعودی برای حل مساله میدان آرش انجام می‌شود. همچنین با کشور عمان ادامه مذاکره برای توسعه بیشتر و بهره برداری مشترک از میدان هنگام پیشبرده خواهد شد. با کشور امارات مذاکره برای امکان توسعه مشترک میادین سلمان، فرزام و نصرت در دستور کار قرار می‌گیرد. مذاکره با کشور ترکمنستان برای افزایش سواپ و خرید گاز برای رفع ناترازی در کوتاه مدت به صورت جامع در قالب برنامه های اعلامی وزیر پیشنهادی نفت ذکر شده است.

محسن پاک نژاد همچنین در ذیل برنامه های اعلامی خود پیرامون دیپلماسی انرژی بر استفاده از ظرفیت های سازمان های بین المللی و معاهدات GECF و BRICS دانست. بر تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات در همه حوزه های بالادستی، میان دستی و پایین دستی تاکید کرده است.