مقیاس ارزش طلا به دلار
مقیاس ارزش طلا به دلار

ارزش طلا به دلار در طول زمان افزایش یافته است. همین مقایسه برای تغییر پیشرفت کشور و مقایسه ان با سایر کشورها می تواند باشد.

به گزارش سرمایه فردا، نسبت ارزش طلا به دلار با این نگاه که دلار هم تورم داشته تغییر کرده است. به طوری که ارزش دلار پائین آمده است. مثلا در اوائل انقلاب قیمت یک انس طلا کمتر از ۳۰۰ دلار بود و با پایین آمدن ارزش ذاتی دلار قیمت انس طلا الان حدود ۲۵۰۰ دلار است.  یعنی دلار بیش از ۸ برابر ضعیف شده است. اگر درآمد چهل سال پیش ۱۰۰ میلیون دلار بوده باشد معادل امروزیش ۸۰۰ میلیون دلار است.

در سهم درآمد غیر نفتی هم شرایط استدلال می کنند مثلا مشتقات نفتی پالایشگاه یا پتروشیمی که خوراکش نفت خام یا گاز هست را غیر نفتی محاسبه می کنند. هر چند هر مرحله ارزش افزوده ایجاد کردن خودش یک فرایند تولید است. اما مهمترین مغلطه ای که در این شبه استدلال ها می شود مقایسه زمان حال با ۵۰ سال پیش است.

بهترین روش مقایسه مقایسه همزمان است.  برای بررسی وضعیت کشورها مشابه مثلا ترکیه در آن سال باید بر مبنای پارامترها و مقایسه آن پارامترهاست. برای موفقیت های اقتصادی درآمد سرانه تقریبا بهترین پارامتر است.

مقایسه فقر بین کشوری که درآمد نفت ملی هست با ‌کشورهای سرمایه داری که عملا هیچ چیزی ملی نیست غلط است.

به زبان دیگر خیلی راحت می‌شود با روش های غلط کف فقر رو جمع کرد اما هزینه این کار غلط روز به روز بالا می‌رود.

نمونه بارز آن دادن سوبسید هست که ادامه دار شدن آن برای اقتصاد کشنده است. مثلا در زمینه پایین آمدن نرخ مردن بچه ها این مربوط می‌شود. به مراقبت های حین بارداری و برنامه های جهانی بهداشت که ربط مستقیمی به جمهوری از نوع اسلامیش ندارد تو همه کشورهای دنیا‌ که حرف سازمان جهانی بهداشت رو گوش کردند و توصیه های آن رو عمل کردن نرخ مردن پایین آمده است.

دلایل تغییر نسبت ارزش طلا به دلار

ارزش در طلاست. طلا معیار است نه دلار، دلار هم مانند ریال کم ارزش شده در طول زمان اما نه به  شدت ریال. در واقع نسبت ارزش طلا به دلار تقریبا از ابتدای انقلاب تاکنون ۸ برابر تغییر کرده است. این موضوع ناشی از کاهش ارزش دلار رخ داده است.