سیگنال ارزش دلاری بورس / تئوری فروشنده احمق تر
سیگنال ارزش دلاری بورس / تئوری فروشنده احمق تر

به گزارش سرمایه فردا، احتمال کاهش نرخ بهره فدرال و افزایش ریسک بازار جهانی، طلا را جذاب کرد.در مقابل ارزش دلاری بورس ایران یک چهارم شد.

به گزارش سرمایه فردا، یک چهارم شدن ارزش دلاری بورس است در خیلی از سهام، قیمت یک سوم سقف ۱۳۹۹ شده، بعبارتی ارزش واقعی این سهام یک دهم سقف ۴ سال پیش است.

یکی از نظریاتی که در شکل‌گیری حباب مثبت برای توضیح دادن آن پدیده استفاده می‌شود فرضیه احمق بزرگتر (Greater Fool Hypothesis) هست. در حباب مثبت، افرادی که دارایی دارای حباب مثبت را می‌خرند می‌دانند که کمتر از آنچه پول می‌دهند می‌ارزد(می‌دانند خریدش حماقت است). اما دارایی را به این امید می‌خرند که بتوانند آن را به کسی احمق تر از خودشان گران‌تر بفروشند و برای همین اسم این فرضیه، احمق بزرگتر است.

وضعیتی که چند سال است در بازار سهام شاهد آن هستیم عکس حالت فوق است. یعنی همه می‌دانند سهام شرکت‌ها ارزنده هستند( فروش آن حماقت است)، اما می‌فروشند به این امید که فروشنده ای احمق تر پیدا خواهد شد تا در آینده ( نزدیک زمان صعود)، از او بخرند.

با تک تک فعالان بازار سهام که مصاحبه عمیق انجام بدهید در پس ذهن‌شان همین است. برای همین است که اگر بگوییم چند ده همت سرمایه توسط فعالان و نهادهای مالی بصورت نقد (یا درآمد ثابت) نگه داشته شده است بزرگ‌نمایی نیست.

لازمه شکستن این فضا، مجموعه‌ای از اقدامات و کارهاست که به مرور خواهیم گفت(و بعضی از آن‌ها بارها گفته شده). از جمله کارهایی که در دولت چهاردهم حتما باید پیگیری شود، شخم زدن سازمان بورس، بخصوص بخش نظارت آن، است. سازمان بورس دولت سیزدهم بازیچه بعضی نهادهای مالی مبتذل مثل کاریزما شده بود

سناریو کاهش ارزش دلاری بورس چیست

با تحولات حمایتی اخیر در بازار سرمایه کاهش ارزش دلاری بورس همچنان به قوت خود باقی خواهند می‌ماند؟

براساس اظهارات کارشناسان، با محقق شدن وعده‌‌‌های حمایتی تا حدودی از وزن سناریوهای منفی در کوتاه‌مدت کاسته خواهد شد یا به عبارتی در ترتیب سناریوهای مذکور تغییراتی اعمال خواهد شد.

کارشناسان می‌‌‌گویند تا محتمل‌‌‌ترین وضعیت بازار، نزول دماسنج اصلی بورس به کف کانال یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار واحد بود، اما اکنون سناریو نوسان زیر ۲ هزار واحد است.

در چنین شرایطی اگر محدودیت دامنه نوسان تداوم یابد، احتمال «رنج زدن قیمت» افزایش می‌‌‌یابد. با حمایت‌‌‌های کنونی احتمال روند «سایدگونه» افزایش یافته و احتمال کاهش شدیدتر قیمت‌ها نیز منتفی است.

ازسوی دیگر با توجه به اینکه بر اثر تشدید تنش‌‌‌های سیاسی، وضعیت بازار سهام می‌‌‌تواند مجددا مورد رصد سهامداران قرار بگیرد، مسیریابی روند دادوستدها در این بازار سخت خواهد شد.

مولفه‌‌‌های اثرگذار بر وضعیت بازار معمولا بر رفتار معامله‌‌‌گران اثرات بسزایی دارند. تجربه ادوار گوناگون حاکی از آن است که سهامداران همواره به دنبال استفاده از فضای هیجانی پس از انتشار اخبار هستند، از این‌رو پرتفوی بورسی به‌شدت متاثر از روند متغیرهای اثرگذار است و مورد هدف قرار می‌‌‌گیرد.

به‌ویژه آنکه کاهش تنش‌‌‌ها در منطقه و محفوظ ماندن ایران در این درگیری‌‌‌ها خود از نکات مبهم و مساله‌ساز این روزهای بازارهای مالی است.

افزایش قیمت طلا تحت تاثیر چه عواملی است

طلای جهانی روز گذشته به بالاترین سطح تاریخی خود رسید و مرز ۲۵۰۰ دلار را لمس کرد. این افزایش قیمت به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی مثبت از ایالات متحده، از جمله کاهش نرخ تورم به ۲.۹ درصد و رشد خرده‌فروشی، رخ داده است. آیا این مسأله می‌تواند روی بازار

کاهش تورم باعث شد تا انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش یابد و شاخص دلار به کانال ۱۰۲ واحد سقوط کند.

این عوامل موجب افزایش جذابیت طلا به عنوان دارایی امن شدند. همچنین، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی به ویژه در خاورمیانه، از دیگر دلایلی است که قیمت طلا را به رکوردهای جدید رسانده است.

کارشناسان انتظار دارند که طلا بتواند در صورت ادامه این روند، از مرز ۲۵۰۰ دلار عبور کند.

افت ارزش دلاری بورس تحت تاثیر ریسک‌ها

بازار ارز تهران در روزهای اخیر با ریسک‌های متعددی مواجه بوده است، از جمله نگرانی‌ها درباره گسترش درگیری‌های منطقه‌ای پس از اقدام خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی.

با عدم پاسخگویی فوری ایران، فعلاً این ریسک‌ها از بازار فاصله گرفته‌اند و عمده فعالان بازار را فروشندگان تشکیل می‌دهند.

اما برخی معتقدند این آرامش موقتی است و ریسک‌ها همچنان مانند “آتش زیر خاکستر” باقی مانده‌اند و با تشدید درگیری‌ها ممکن است مجدداً بازار را تحت تأثیر قرار دهند.

علاوه بر این، انتشار خبر کاندیداتوری دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال بازگشت او به قدرت نیز یکی دیگر از ریسک‌های سیاسی بزرگ برای بازار ارز ایران بوده است.

ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرده بود. با این حال، اظهارات جدید او درباره احتمال داشتن روابط دوستانه با ایران در صورت پیروزی در انتخابات، باعث کاهش نگرانی‌های بازار شده است.

این موضوع به‌همراه عوامل دیگر، می‌تواند بخشی از افت نرخ ارز در روزهای پایانی هفته گذشته را توضیح دهد.

رشد قیمت طلای جهانی مخالف بازارهای مالی


قیمت طلای جهانی در روز جمعه برخلاف نفت با صعود همراه شد. بر این اساس بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۷:۳۰به وقت تهران با رشد ۱.۵۵درصدی به سطح ٢هزار و ۴٩۴دلار رسید.

با این حال بهای هر بشکه نفت برنت و WTI به‌ترتیب با افت ۱.۴۶ و ۱.۷۱درصد در سطح ۷۹.۸۶ و ۷۶.۸۲دلار مورد معامله قرار گرفت.

داده‌‌‌های متوسط شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا (CPI)  بحث‌‌‌هایی را درباره‌‌ میزان کاهش بالقوه‌‌ نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر به راه انداخته است.

فعالان بازار کریپتو همچنان به کاهشِ نرخ بهره ایالات متحده در ماه (سپتامبر) امیدوارند، که ماه‌‌‌هاست درمورد آن گمانه‌‌‌زنی می‌شود. 

احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو

علاوه بر این، «آندره دراگوش»، رئیس تحقیقات گروه ETC، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس  در (۱۴ آگوست) نوشت: «تورم ایالات متحده به کاهش خود ادامه خواهد داد و به این ترتیب، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تقویت می‌شود.»

در حال حاضر، معامله‌‌‌گران با احتمال ۶۰درصد، کاهش ۲۵ واحد پایه‌‌‌ای را قیمت‌گذاری می‌کنند، در حالی که کاهش ۵۰ واحد پایه همچنان روی میز است. مطابق با گزارش نظارت بر نرخ گروه CME، احتمال ۳۶‌درصد کاهش بزرگ‌تر در ماه سپتامبر وجود دارد.

ین ژاپن اخیرا در برابر دلار آمریکا با افزایش خوبی همراه شد. این افزایش قیمت زمانی رخ داد که رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)  ژاپن در سه ماه دوم از انتظارات فراتر رفت و به این ترتیب، حامی استدلال‌‌‌ها مبنی بر افزایش احتمالی نرخ بهره کوتاه‌‌‌مدت توسط بانک ژاپن (BoJ)  شد.