با وجود تبادل ۷ میلیون گردشگر و تجارت ۱۲ میلیارد دلاری میان ایران و عراق در سال ۱۴۰۳، خط ریلی شلمچه–بصره همچنان در مرحله وعده باقی مانده است. این مسیر کوتاه اما استراتژیک، میتواند نقطه اتصال زیرساختی برای رفاه مسافران، تسهیل تجارت منطقهای و تقویت پیوندهای ژئوپلتیک باشد اگر از ایستگاه تأخیر عبور کند و به ریل اجرا برسد.
به گزارش سرمایه فردا، ایران و شلمچه-بصره-در-ایستگاه-تصمیم/عراق در سالهای اخیر تبادلات گستردهای در حوزههای گردشگری و تجارت داشتهاند؛ بهگونهای که در سال ۱۴۰۳، آمار ثبتشده از تبادل ۷ میلیون گردشگر و حجم تجارت ۱۲ میلیارد دلاری حکایت دارد. ضعف زیرساختهای حملونقل، بهویژه تأخیر در راهاندازی خط ریلی شلمچه–بصره، یکی از عوامل اصلی افزایش زمان سفر و تجارت و کاهش رفاه مسافران میان ایران و عراق به شمار میرود. با توجه به رشد روزافزون گردشگری و مبادلات تجاری بین دو کشور، این مسیر ریلی استراتژیک در آینده نقشی تعیینکننده خواهد داشت. به همین بهانه جمعی از کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی از ایران و عراق در نشستی مشترک، نظرات خود را در رابطه با نقش شبکه ریلی در تقویت روابط تجاری و گردشگری بیان کردند.
مهندس علی حسون، مسئول پرونده ریلی اندیشکده الرواق بغداد، در این نشست گفت: اتصال ریلی به سایر کشورها مزایای فراوانی دارد و در این زمینه اتصال به همسایگان از اهمیت بالاتری برخوردار است. منطقه خاورمیانه، بهویژه ایران و عراق که سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار کالا و میزان بالایی از مسافران را بین یکدیگر تبادل میکنند، بیش از هر زمان دیگر به چنین اتصالاتی نیازمند هستند. دولت عراق به صورت رسمی اعلام کرده کارکرد این خط ریلی رفاه در جابهجایی مسافران در سفرهای زیارتی، تفریحی و درمانی است، اما راهآهن میتواند در نقش انتقال کالا و تجارت منطقهای نقش ایفا کند.
همچنین مهندس محمدجواد شاهجویی، بنیانگذار اندیشکده حمل و نقل ایران و رییس کمیته برنامه ریزی انجمن مهندسی حمل و نقل ایران نیز در این نشست، در تایید سخنان علی حسون گفت: «از دیدگاه ایران، اهمیت این پروژه در ابتدا در حوزه انتقال مسافر و کمک به حمل و نقل مسافران و باتوجه به حجم عظیم سفرهای سالانه بین دو کشور است. بنابراین همانگونه که بین سران دو کشور توافق شده دولت جمهوری اسلامی ایران علاقهمند است، هرچه سریعتر اتصال ریلی شلمچه-بصره برقرار شود و حمل و نقل مسافرین سریعتر صورت بگیرد. در آینده هر دو کشور به این نتیجه خواهند رسید که برای تقویت تجارت دوطرفه از این مسیر و سایر مسیرها باید استفاده کنند.
شاهجویی افزود: شبکههای جادهای فعلی حتی در صورت احداث خط ریلی شلمچه-بصره، پاسخگوی تبادلات بین دو کشور نیستند. بنابراین ایجاد مسیرهای جدید و توسعه زیرساختهای ریلی و جادهای ضروری است.
گفتنی است؛ خط ریلی شلمچه-بصره به عنوان یکی از پروژههای راهبردی در حوزه حملونقل بین ایران و عراق از حدود دو دهه پیش میان مسئولان دو کشور مطرح شده اما هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. این در حالی است که این خط ریلی تنها نیازمند ۳۳ کیلومتر ریلگذاری، مینروبی ۱۶ کیلومتر ابتدایی مسیر و احداث یک پل ۸۰۰ متری بازشو روی شط العرب است. کارشناسان معتقدند که افتتاح این خط ریلی در کنار منافع راهبردی و زئوپلتیک برای دو کشور، میتواند روابط تجاری و گردشگری میان طرفین را نیز توسعه دهد
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا