مقایسه تعرفه واردات خودروی نو و دست دوم

مقایسه تعرفه واردات خودروی نو و دست دوم

مقایسه تعرفه واردات خودروی نو و دست دوم در ایران و هند نشان می دهد که تعرفه های ایران بالا نیست اما نرخ تسعیر منجر به گرانی شده است.

به گزارش سرمایه فردا، تعرفه واردات خودروی نو و دست دوم به کشور به گونه‌ای تعریف شده که خودروهای اقتصادی و ارزان با تعرفه پایین‌تر واردات شوند. به همین دلیل خودروهای گران و لوکس با تعرفه بالاتری وارد می شوند.

مقایسه تعرفه واردات خودروی ایران (با متوسط درآمد سرانه ۴۵۰۰ دلار در سال) با هندوستان (با متوسط درآمد سرانه ۲۵۰۰ دلار در سال) نشان می‌دهد که تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی در ایران چه برای خودروی نو و چه برای خودروی دست دوم به مراتب پایین‌تر از کشور هندوستان است (جدول ۱).

همچنین همزمان با افزایش حجم موتور میزان تعرفه واردات خودرو در ایران روند صعودی می‌گیرد. این در حالی است که میزان تعرفه به نسبت حجم موتور برای کشور هندوستان تقریبا ثابت است. بنابراین روند تعرفه‌گذاری خودرو در کشور به گونه‌ای است که خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت، از میزان تعرفه پایین‌تری برخوردار هستند.

تعرفه واردات خودروی نو و دست دوم

چرا تعرفه واردات خودروی نو بالاست؟

یکی از دلایل قیمت تمام شده بالا خودروهای وارداتی به کشور، تورم نرخ تسعیر ارز در کشور است. نسبت به میزان افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان، نرخ تسعیر ارز در سطوح بالاتری در سال های گذشته قرار داشته است.

از این رو حتی خودروهای ۱۰ هزار دلاری با تعرفه حدود ۵۰ درصد همراه با هزینه‌های جانبی واردات و شماره‌گذاری، قیمتی بالاتر از قیمت خودروهای تولید داخل خواهند داشند. از این رو یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی، امکان واردات خودروهای دست دوم است. چراکه این خودروها می‌توانند با قیمت پایه پایین‌تر (حدود ۵ هزار دلار) خریداری و به کشور وارد شوند.

در این راستا در تاریخ ۴/۹/۱۴۰۳ آیین نامه شماره ۱۳۴۱۳۱/ت ۶۲۶۸۳ ه با موضوع واردات خودروی دست دوم (شامل خودروهای برقی و برقی – بنزینی) توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ گردیده است. در این آیین نامه سازوکار تخصیص ارز، تامین منابع ارزی، ضوابط و استانداردهای فنی، توسعه زیرساخت‌های شارژ (هم توسعه تجهیزات و هم تامین مالی)، شرایط واردکنندگان و … تعریف شده است. امید می رود با ابلاغ این آیین‌نامه، امکان واردات خودروهای دست دوم برقی و برقی – بنزینی (هیبرید) با هزینه تمام شده پایین‌تر به کشور میسر گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *