مدیریت مهندسی چیست

مدیریت مهندسی چیست

به گزارش سرمایه فردا، مدیریت مهندسی هماهنگی و رهبری تیم‌های مهندسی و نظارت بر عملکرد سازمان‌های پیچیده را برعهده دارد.

رضا حیـدری‌نژاد: پیشرفت فناوری در سطح جهانی، ضرورت گره خوردن اصول و مبانی علم مدیریت با مهارت مهندسی را ایجاب می‌کند. مدیریت مهندسی، روش خاصی از مدیریت است که توانایی‌های علم مدیریت را با مهارت‌های فنی ترکیب می‌نماید.

🔹مدیریت مهندسی، هماهنگی و رهبری تیم‌های مهندسی در پروژه‌های مختلف اقتصادی، مدیریتی و تجاری را در سازمان‌هایی که در زمینه فناوری، مهندسی و خدماتی فعال هستند، برعهده دارد.

🔹مدیریت مهندسی، اهداف و استراتژی‌های سازمان را با تخصص فنی هماهنگ نموده و برای تحقق این اهداف، تیم‌های کاری را هدایت می‌کند.

🔹مدیریت مهندسی، قابلیت مدیریت و نظارت بر عملکرد سازمان‌های پیچیده با عملیات‌های مهندسی را در مدیران ایجاد می‌کند.

🔹برای حل مشکلات عملیاتی، بهبود سطح خدمات و ارتقا کیفیت و بهره‌وری در یک سازمان یا شرکت، مدیران می‌توانند از سبک مدیریت مهندسی با تعیین موثرترین و کارآمدترین روش اقدام نمایند.

مدیریت مهندسی، نیازمند توانایی در ارتباط‌، تصمیم‌گیری استراتژیک، مدیریت زمان و همچنین دانش گسترده‌ای از فناوری‌ها و روش‌های مهندسی است. بدیهی است مدیران مهندسی باید توانایی برنامه‌ریزی، تخصیص منابع، نظارت بر پیشرفت پروژه‌ها، حل مسائل فنی و ارتقاء کیفیت فعالیت‌های فنی در سازمان یا شرکت را داشته باشند.

انواع سطوح تصمیم گیری به عنوان پایه مدیریت مهندسی

سرجیوزیمن نویسنده کتاب ارزشمند پایان عصر بازاریابی سنتی پنج سطح برای تصمیم گیری قائل است:

سطح ۱: تصمیم مدیر ارشد بدون کمک کارکنان: این سطح مربوط به امور سیاست گذاری است.

سطح ۲: تصمیم مدیر با کمک کارکنان:مسئولیت تصمیم گیری با مدیر است اما از نظرات و پیشنهادات کارکنان مطلع می شود.

سطح ۳: تصمیم مدیر:سرجیو زیمن می گوید من از این سطح متنفرم. چون مسئول تصمیم گیری مشخص نیست. حتی در قوی ترین مردم سالاری ها یک نفر باید رهبری را بر عهده بگیرد.

سطح ۴: تصمیم کارکنان با کمک مدیر:این سطح جزو سخت ترین تصمیم های مدیران است. چون باید قدرت خود را فراموش کنند و اجازه دهند فرد دیگری تصمیم بگیرید.

سطح ۵: تصمیم کارکنان بدون کمک مدیر:یعنی اعتماد مدیر به توانایی ها، دانش و بصیرت کار کنان به حدی می رسد که مسئولیت را به صورت کامل تفویض می کند.

اساساً سطح پنج به کارمند می گوید ” گوش کن، دلیل اینکه شما اینجا هستید، دلیل اینکه ما شما را استخدام کرده ایم. دلیل اینکه به شما اجازه داده ایم که تحت پوشش علائم تجاری این شرکت کار کنید، این است که شما را باور داریم. بروید و کارتان را انجام دهید”.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *