تحلیل بازار نفت پس از حملات
تحلیل بازار نفت پس از حملات

در پی افزایش نگرانی‌ها از احتمال مختل شدن عرضه نفت، تحلیل بازار نفت حکایت از این دارد که با افزایش تنش ها قیمت نفت صعودی می شود.

به گزارش سرمایه فردا، تانکر ترکرز در تحلیل بازار نفت پس از حملات ایران به اسرائیل نوشته است که اگر اسرائیل تصمیم بگیرد با حمله به زیر ساخت ‌های نفتی ایران انتقام بگیرد، منطقی‌ترین هدف، پالایشگاه ۱۱۱ ساله آبادان در مرز بین جنوب عراق و ایران خواهد بود. این پالایشگاه تقریباً یک چهارم عرضه روزانه سوخت داخلی ایران را به خود اختصاص می دهد.
با این حال، حمله به بزرگترین پایانه صادرات نفت خام کشور (جزیره خارگ) ایده خوبی نخواهد بود، زیرا قیمت جهانی نفت با خطر سه رقمی دلاری روبرو می شود.
با این حال، از کار انداختن پایانه‌های نفتی بلااستفاده ایران (عمدتاً) در جنوب کشور (در استان هرمزگان و اطراف آن) برنامه‌های ایران برای داشتن خروجی طرح B را در صورتی که ایران ایده بستن تنگه هرمز را در سر داشته باشد، به تاخیر می‌اندازد.
بستن این تنگه تنها بزرگترین مشتری ایران یعنی چین را ناراحت می کند. اگر چین نتواند از عربستان سعودی، عراق، کویت، قطر و بحرین نفت وارد کند، ایران در دنیایی دردناک خواهد بود.

تحلیل بازار نفت بعد از تغییر تولید و صادرات

در تحلیل بازار نفت علاوه بر ایران کشور‌های روسیه، عربستان و عراق نیز از تأمین‌کنندگان عمده نفت چین هستند. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در مورد میزان صادرات ایران آماری منتشر نکرده است. فقط به افزایش فروش نفت از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ اشاره کرده است. اما در قسمتی از این گزارش متذکر شده: «بسیاری از کالاهای وارداتی منتسب به مالزی، امارات متحده عربی و عمان منشأ ایرانی دارند و برای جلوگیری از شناسایی مجدد به نام کشور‌های دیگر عنوان‌گذاری شده‌اند.»
این مسئله نشان می‌دهد؛ عمده آمار ارائه شده برای ایران از مؤسسات بین‌المللی عموماً برآورد و پیش‌بینی بوده و ایران و طرف‌های معامله برای دورزدن تحریم‌ها عموماً رویه‌ای شفاف را در پیش ندارند.
بنابراین، در مورد آمار eia لازم توضیح است؛ ۱۹ درصدی که برای روسیه عنوان شده سهم تأمین نفت از طریق لوله‌کشی و دریا بوده و در مقایسه مورد نظر باید فقط سهم دریایی آن در نظر گرفته شود.
بنابراین، بر اساس بررسی‌های اکومتر از منابع داخلی و بین‌المللی، میزان تأمین دریایی نفت برای چین در حدود ۹ ماه گذشته تغییراتی داشته است.

تحلیل بازار نفت چین

در حال حاضر در تحلیل بازار نفت تاکید شده ایران بیشترین سهم از تأمین دریایی نفت توسط چین را به خود اختصاص داده است. اما باید توجه داشت موضوع صادرات نفت مسئله‌ای است که ثابت نبوده و در طول ماه‌های مختلف باتوجه‌به شرایط داخلی کشور‌ها و اوضاع بین‌المللی متغیر خواهد بود.
رویترز در گزارشی به تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴ نوشت: «عربستان در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی ۱.۶۱ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده است.»
در گزارش دیگر همین خبرگزاری به تاریخ ۹ جولای ۲۰۲۴ آمده: «بر اساس داده های شرکت تحلیلی Kpler صادرات عربستان به چین در ژوئن به ۱٫۱۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که پایین ترین میزان از مارس ۲۰۲۰ است.»
همچنین در گزارشی دیگر از رویترز به تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۲۴ می خوانیم: «تحلیلگران تخمین می زنند چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بین ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده است.»

نقش کلیدی در بازار جهانی نفت

بنابر تحلیل بازار نفت ، تولید نفت ایران در ماه آگوست سال جاری با وجود تحریم‌های آمریکا به بالاترین سطح خود در شش سال گذشته، یعنی ۳.۷ میلیون بشکه در روز (mb/d) رسیده است. ایران به عنوان یکی از اعضای اوپک، نقش کلیدی در بازار جهانی نفت ایفا می‌کند.
با توجه به وابستگی بالای بازار جهانی به عرضه نفت ایران، هرگونه تنش ژئوپلیتیکی در منطقه می‌تواند موجب افزایش قیمت نفت شود. حمله موشکی دیشب ایران به رژیم صهیونیستی در پاسخ به جنایت‌های این رژیم و ترور شخصیت‌های جبهه مقاومت، شب گذشته در پی افزایش نگرانی‌ها از احتمال مختل شدن عرضه نفت، قیمت هر بشکه نفت برنت با افزایش قابل توجه به سطح ۷۵ دلار در هر بشکه رسید.