به گزارش سرمایه فردا، شرکت کشتیرانی دریای خزر به عنوان بزرگترین شرکت ایرانی در حوزه حمل و نقل دریای شمال کشور، نقش مهمی در تأمین نیازهای بازار داخلی و خارجی ایفا میکند. این شرکت با تلاشهای مداوم در جهت بهبود فرآیندهای حمل و نقل و کاهش هزینهها، توانسته است سهم بسزایی در صنعت حمل و نقل دریایی کشور داشته باشد. در این گزارش، عملکرد شرکت در دوره ۹ ماهه سال جاری مورد بررسی قرار گرفته است.
براساس اسنادی که ارائه شده، کشتیرانی دریای خزر در پایان آذرماه سال جاری عملکرد مناسبی از خود ثبت نکرده است. درآمدهای شرکت با مدیریت کامبیر جهانبانی در ۹ ماهه ابتدایی امسال کاهش ۳۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته و سود خالص آن نیز افت ۷۲ درصدی را تجربه کرده است. این کاهش سود به دلیل افزایش هزینههای عملیاتی و کاهش درآمدهای حمل و نقل بوده است.
وضعیت حمل و نقل کشتیرانی دریای خزر
مقدار حمل و نقلی که کشتیرانی دریای خزر در ۹ ماهه ابتدایی امسال انجام داده تقریباً به میزان ۹۸۳ هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش داشته است. این کاهش حمل و نقل نشاندهنده کاهش تقاضا و مشکلات موجود در بازار حمل و نقل دریایی است.
شرکت مذکور کاهش قابل ملاحظه نرخ کرایه حمل، کاهش سطح آبخور در بنادر آستاراخان، ماخاچ کالا روسیه و آکتائوی قزاقستان و ترافیک و صف طولانی شناورها در لنگرها را از دلایل کاهش درآمدهای خود دانسته است. این عوامل باعث افزایش هزینههای عملیاتی و کاهش سودآوری شرکت شدهاند.
کشتیرانی دریای خزر همچنین برنامههایی برای بهبود فرآیندهای عملیاتی و کاهش هزینهها در دست اجرا دارد. این برنامهها شامل بهبود فناوریهای حمل و نقل، افزایش بهرهوری و کاهش زمان انتظار در بنادر است. انتظار میرود با اجرای این برنامهها، عملکرد مالی و عملیاتی شرکت در دورههای آینده بهبود یابد.