سیاست آمریکا برای قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی
سیاست آمریکا برای قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی

سیاست نرخ بهره آمریکا از کنترل قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی حکایت دارد. به همین دلیل شرکت‌های نفتی آمریکا از مادورو حمایت کردند. هرچند رشد قیمت زغال سنگ احتمال رشد نفت را تایید می کند.

به گزارش سرمایه فردا، این بار کامودیتی‌‌‌ها در بازار جهانی در واکنش به ترور اسماعیل هنیه و افزایش ریسک ژئوپلیتیک با افزایش خیره‌کننده همراه شدند.

بر این اساس بهای هر بشکه از نفت برنت و WTI تا ساعت ۱۵ روز چهارشنبه به‌‌‌ترتیب با افزایش۲.۶۷ و ۳.۳۲درصدی در قیمت ۸۰.۷۳ و ۷۷.۲۱دلار مورد معامله قرار گرفت.

هر اونس طلا نیز با رشد ۰.۳۸درصدی موفق شد سطح ۲هزار و ۴۰۰دلار را پس بگیرد و تا ساعت ۱۹ به وقت تهران به سطح ۲هزار و ۴۲۰دلار برسد.

با توجه به انتظارات مبنی بر اینکه نتیجه‌‌‌ سیاستگذاری فدرال رزرو برای توافق چارچوب نرخ بهره‌‌‌ محدودکننده، مطلوب نخواهد بود، بازده ۱۰ ساله خزانه‌‌‌داری ایالات متحده در نزدیکی کف قیمت بیش از چهار ماهه در حدود ۴.۱۴درصد ثابت ماند.  

سرمایه‌‌‌گذاران پیش‌بینی می‌‌‌کنند که فدرال رزرو برای هشتمین جلسه‌‌‌ متوالی، نرخ بهره را بدون تغییر در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد باقی می‌‌‌گذارد.

با این حال، انتظار می‌‌‌رود مسائل مربوط به رهنمون‌‌‌های نرخ بهره به دلیل عقبگرد فشارهای تورمی ایالات متحده و تعدیل قدرت بازار کار، صلح‌‌‌آمیزتر باشند.

مرکز تحقیقاتی آنکریدیت (Unicredit)  در یادداشتی خاطرنشان کرد که گرچه فدرال رزرو نرخ‌‌‌های بهره را بدون تغییر نگه‌‌‌ می‌‌‌دارد، اما سیگنال واضحی مبنی بر کاهش نرخ در ماه سپتامبر ارائه خواهد کرد.

تاثیر انتخابات ونزوئلا بر کامودیتی‌ها در بازار جهانی

گزارش اخیر وال استریت ژورنال نشان می‌دهد گروه قابل توجهی از صاحب‌نظران و تصمیم‌گیرندگان در صنعت نفت ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین گزینه برای آیندهٔ ونزوئلا ادامهٔ ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو است.

این موضع مبتنی بر این ارزیابی است که دولت مادورو ثبات بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این کشور آمریکای جنوبی فراهم می‌آورد.

طی یک سال گذشته، مقامات ارشد صنعت نفت آمریکا با رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت‌وگوهای غیرمستقیم داشته‌اند که نظر مثبت آن‌ها در مورد تداوم دولت وی را تقویت کرده است.

بر همین اساس دولت جو بایدن تحت فشار قرار گرفته تا با لغو تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه ونزوئلا همکاری مجدد شرکت‌های آمریکایی در بخش نفت ونزوئلا را تسهیل کند.

در همین راستا منابع آگاه به وال استریت ژورنال گفتند:

اگر اپوزیسیون پیروز شود، ونزوئلا در معرض هرج‌ومرج قرار می‌گیرد، که می‌تواند امیدها برای بازگرداندن این کشور به‌عنوان یکی از تأمین‌کنندگان پیشرو نفت در جهان را کم‌رنگ کند.

غول‌های نفتی از این نگرانند که پیروزی اپوزیسیون چه‌بسا منجر به بی‌ثباتی قابل توجه در کشور شود و درنتیجه تلاش‌ها برای فعال‌سازی مجدد صنعت نفت ونزوئلا و روابط تجاری آن با ایالات متحده را بی‌ثمر بگذارد.

این تحلیل پیچیدگی بین سیاست ملّی ونزوئلا و منافع اقتصادی ایالات متحده را نشان می‌دهد، آن هم در زمانی که در بازار جهانی نفت نشانه‌هایی از تنش و دگرگونی مشاهده می‌شود، بنابراین غول‌های نفتی آمریکای شمالی علاقه‌مندند وضعیت در ونزوئلا به همین شکل باقی بماند.

قیمت زغال سنگ در بازار جهانی افزایش می‌یابد ؟

بلومبرگ آمارهای جالبی در مورد ادامه نقش و مصرف زغال سنگ منتشر کرده است:
هر شش ساعت، جهان به اندازه‌ای زغال سنگ مصرف می‌کند که می‌تواند یک ماکت از هرم بزرگ جیزه (قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین هرم از مجموعه سه‌گانه اهرام مصر) بسازد.

علی‌رغم تمام پنل‌های خورشیدی، آسیاب‌های بادی، وسایل نقلیه الکتریکی و مشوق‌های دولت‌ها برای انرژی سبز، جهان تاکنون هرگز به اندازه زغال سنگی که امسال می‌سوزد استفاده نکرده است؛ رکورد ۸٫۷۴ میلیارد تن، بر اساس گزارشی که چهارشنبه گذشته توسط آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) منتشر شد.

مصرف بی رویه زغال سنگ به این زودی‌ها متوقف نمی‌شود. تحت شرایط فعلی، تقاضا برای آنتراسیت، لیگنیت و سایر انواع در سال ۲۰۵۰ حتی بیشتر از سال ۲۰۰۰ خواهد بود!

در دهه گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی از رسیدن به سقف تقاضای زغال سنگ خبر می‌داد، اما تقریبا هر سال پیش‌بینی خود را افزایش می‌دهد؛ اکنون آژانس معتقد است که تقاضا در سال ۲۰۲۵ کاهش می‌یابد و روند آن به تدریج نزولی خواهد بود.

تاثیر انتظارات تورمی بر کامودیتی‌ها در بازار جهانی

گزارش صندوق بین‌المللی پول بر اهمیت مدیریت انتظارات تورمی و تأثیر آن بر کنترل تورم تأکید دارد. انتظارات تورمی می‌توانند پویایی تورم را هدایت کنند و بهبود چارچوب سیاست‌های پولی می‌تواند این انتظارات را بهبود بخشد، که به کاهش تورم و هزینه‌های تولید کمک می‌کند.

در سال‌های اخیر، تورم جهانی به بالاترین سطح خود رسیده است و تورم هسته که شامل قیمت‌های مصرفی به‌جز مواد خوراکی و انرژی است، افزایش یافته است. انتظارات مردم نسبت به تورم آینده، نقش کلیدی در هدایت تورم دارند، زیرا این انتظارات بر مصرف و سرمایه‌گذاری تأثیر می‌گذارند.

تحقیقات نشان می‌دهند که از سال ۲۰۲۱، انتظارات تورمی در اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه افزایش یافته و اخیراً روند نزولی را آغاز کرده است.

انتظارات کوتاه‌مدت تورمی در اقتصادهای پیشرفته نقش مهمی در پویایی تورم دارند، در حالی که در اقتصادهای در حال توسعه، تورم گذشته نقش بیشتری ایفا می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول افراد را به دو گروه یادگیرندگان آینده‌نگر و یادگیرندگان گذشته‌نگر تقسیم می‌کند.

سیاست‌های پولی در جوامعی با افراد گذشته‌نگر، هزینه‌های بیشتری برای مهار تورم دارند. بانک‌های مرکزی باید با بهبود استقلال، شفافیت و ارتباطات، مردم را به آینده‌نگری تشویق کنند.

بازارها چشم‌انتظار کاهش نرخ بهره آمریکا

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکارانش اعلام کرده‌اند که پیش از اقدام به کاهش نرخ بهره، باید کاملا مطمئن شوند که تورم (که در مقطعی به اوج خود در ۴ دهه گذشته رسید) به صورت پایدار در سطح نرخ هدف ۲ درصد قرار گرفته است.

تا آن زمان، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اطمینان لازم برای شروع کاهش نرخ بهره را نخواهد داشت.

انتشار پیاپی داده‌های مساعد در مورد روند نزولی تورم، به همراه نشانه‌هایی از آرام گرفتن رونق بازار کار، حاکی از آن است که بانک مرکزی آمریکا کم و بیش به هدف تورمی خود نزدیک شده است.

با این وجود، مقامات ارشد فدرال رزرو هنوز برای اعلام پیروزی دچار تردید هستند. در عین حال، آنها در به تعویق انداختن کاهش نرخ بهره از سطح ۵.۲۵-۵.۵ درصد‌ کنونی، مزایایی نیز می‌بینند.

فعالان بازار انتظار دارند فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴ حداقل دوبار و هر مرتبه ۰.۲۵ واحد درصد، نرخ بهره را کاهش دهد. پاول و همکارانش اخیرا نسبت به مهار پایدار نرخ تورم اظهار خوش‌بینی کرده‌اند.

در روزهای گذشته نیز دو تن از اعضای برجسته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اعلام کردند که نرخ تورم در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که برای شروع کاهش نرخ بهره مناسب محسوب می‌شود.

سیاست نرخ بهره آمریکا از کنترل قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی حکایت دارد. به همین دلیل شرکت‌های نفتی آمریکا از مادورو حمایت کردند. هرچند رشد قیمت زغال سنگ احتمال رشد نفت را تایید می کند.