جهش سود بانک ملت
جهش سود بانک ملت

اقدامات بانک ملت در سالهای اخیر باعث افزایش دارایی، رشد کفایت سرمایه، جهش سود بانک ملت، مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز، دانش بنیان و… شد.

به گزارش سرمایه فردا، در مسیر توسعه نظام پرداخت، بانک ملت ضمن ارتقای بانکداری الکترونیک و فناورانه به دستاوردهای زیادی در بخش مالی بدست آورده است. همچنین جهش سود بانک ملت شیرینی ره آورد بانک برای سهامداران بوده است.

این بانک در راستای چشم‌انداز بلندمدت هرساله سرمایه گذاری های پایدار و کم ریسک را جزو برنامه هایی اصلی خود در سالهای اخیر قرار داده است. بر همین مبنا سال گذشته تراز عملیاتی ۷۲٫۵ هزار میلیارد تومانی را به ثبت رساند. این آمار نشان دهنده رشد ۲۷ درصدی شاخص تراز عملیاتی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

سود بانک ملت در عملیات بانکی

در یک سال گذشته مجموع کل درآمد بانک ملت، ۱۱۳٫۳ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۴ درصدی رو به رو بوده‌است. در این بخش سهم ۲۹ درصدی و رتبه نخست را در بین بانک های بورسی به خود اختصاص داده است.

همچنین سود خالص ۹۷٫۱ هزار میلیارد تومانی محقق کرد.  در مقایسه با سال قبل تر سود بانک ملت جهش  ۳۱۶ درصدی داشته است.

در ادامه بهبود روند فعالیت بانک ملت، رشد ۲۸ درصدی در حجم درآمد تسهیلات، سپرده گذاری و اوراق بدهی در سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است.

اقدامات بانک ملت در پرداخت تسهیلات

در راستای مسئولیت های اجتماعی و پاسخگویی به سیاست‌های کلان کشور بانک ملت در سه ماهه ابتدایی سال جاری به ۱۱,۶۶۶ نفر از متقاضیان تسهیلات ازدواج به میزان ۳٫۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است. در همین راستا در بخش تسهیلات فرزند آوری به ۱۲,۲۲۴ نفر از متقاضیان ۹,۹۱۱ میلیارد ریال تسهیلات اعطا شد. در قالب طرح جهش مسکن نیز ۲۴,۱۸۱ فقره تسهیلات جمعا به ارزش ۳٫۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است. 

به طور‌کلی این بانک در زمینه اعطای تسهیلات ریالی و ارزی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. به نحوی که مجموع تسهیلات ریالی و ارزی بانک ملت در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۶ درصد رشد نسبت به سال ماقبل، داشته‌است.
همچنین مانده سپرده های ریالی بانک ملت در بهار ۱۴۰۳ نسبت به اسفندماه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته که در نظام بانکی رشد بالایی محسوب می شود. نسبت کفایت سرمایه بانک ملت به عدد بسیار مطلوب ١٠.٧٨ درصد رسید. در مقایسه با سایر بانک ها و براساس استانداردها، بیانگر موفقیت این بانک در مدیریت و ترکیب دارایی های موزون شده به ریسک است.

با وجود اعمال سیاست های انقباضی پولی و کاهش حجم نقدینگی در سطح جامعه، بانک ملت با حجم منابع ریالی بالغ بر ۸ میلیون میلیارد ریال، سهمی معادل ۱۰٫۶۲ درصد از حجم نقدینگی کشور را به خود اختصاص داده است.

ارزش بازار سهام بانک ملت به عنوان بزرگ ترین بانک بورسی کشور به ۱٫۶۹۰ میلیون میلیارد ریال رسیده که سهمی ۲۶ درصدی از کل ارزش بازار بانک های بورسی را دارد.

سود بانک ملت در مشارکت پروژه‌ها

طراحی بسته های اعتباری ویژه افراد خاص و شرکت‌ها با توجه به نیازها و توانایی انها از دیگر برنامه‌های بانک ملت است. برای نمونه طراحی و عملیاتی سازی اوراق مرابحه ارزی، تخصیص ۴۳ واحد بانکی به حوزه انرژی، سقف بالای تسهیلات و تعهدات کلان برای هر ذینفع واحد، پرداخت میلیون ها یورو به حوزه انرژی در قالب صندوق انرژی و صندوق توسعه ملی از عملکرد بانک ملت بودن است.

حساب ذخیره ارزی، فاینانس و حتی منابع داخلی، صدور صدها هزار میلیارد ریال ضمانت نامه و گشایش صدها هزار میلیارد ریال اعتبار اسنادی داخلی ریالی برای شرکت های پالایشی و پتروشیمی و پشتیبانی از سامانه هوشمند سوخت کشور از دیگر اقدامات بانک ملت در این بخش بوده است.

پیش از این نیز بانک ملت با مشارکت در فازهای مختلف پارس جنوبی و احداث و راه اندازی پالایشگاه های بزرگ مثل نفت ستاره خلیج فارس و دهها پروژه بزرگ صنعت نفت و پتروشیمی، به عنوان بانک حامی صنعت نفت و انرژی سرمایه گذاری های زیادی در حوزه صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت انجام داده است.

برنامه‌های فناورانه بانک ملت

بانک ملت بجز عملکرد مالی موفق، در سایر بخش‌ها نیز اقدامات موثری انجام داده است. پیگیری جدی برنامه تحول دیجیتال و سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات بوده‌است.

این بانک همسو با سیاست های بانک مرکزی، درپی فرهنگ سازی و ترویج استفاده از ریال دیجیتال و توسعه ابزارهای نوین اقدام کرد. درواقع از اسفند ماه سال گذشته طرح کسب و کار خود را برای پیاده سازی ریال دیجیتال در جزیره کیش ارائه کرد و این طرح پس از تایید، از ابتدای خرداد وارد فاز عملیاتی شد.

علاوه بر اینها، بانک ملت در راستای ارتقای اثربخشی در رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان اقداماتی داشته است. به‌گونه‌ای که از جنبه تامین مالی شرکت های دانش بنیان و طرح های پیشران با ابزار تسهیلاتی و از جنبه مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های دانش بنیان حضور فعالی داشته است.

همچنین در جهت ایفای مسئولیت در حوزه اقتصاد دانش بنیان، کمیته اختصاصی بررسی طرح های صندوق نوآوری و شکوفایی را تشکیل داده است.