سهم نفت در رشد اقتصاد ایران
سهم نفت در رشد اقتصاد ایران

سهم نفت در رشد اقتصاد ایران قابل توجه است. برای افزایش سهم اقتصاد غیرنفتی سالانه ۱۵ درصد رشد سرمایه‌گذاری در کشور باید اتفاق بیفتد.

به گزارش سرمایه فردا، بانک‌مرکزی رشد اقتصادی ۱۴۰۲ با نفت ۴.۵ درصد اعلام کرده است. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت ۳.۶ درصد تعیین شده است. این آمار حکایت از این دارد که سهم نفت در رشد اقتصاد ایران قابل توجه است.

به گزارش بانک‌مرکزی، رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ با نفت و بدون نفت به ترتیب ۴.۵ و ۳.۶درصد بوده است. با توجه به افزایش صادرات نفت، میزان ارزآوری از این بخش افزوده شده است. به همین دلیل راحت‌تر می‌تواند دلار بیشتری برای کنترل ارز به بازار تزریق کند.

این آمار مانند سال‌های گذشته و قبل از تحریم‌ها بیشترین رشد مربوط به نفت بوده است. این به معنای رشد کند اقتصادی غیرنفتی ایران است. زیرا نتوانسته سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی کسب کند.

سهم بخش نفت از رشد اقتصادی

بر این اساس سهم بخش نفت از رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲، ۱.۲ درصد بوده است. همچنین بخش نفت و گاز نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۱۴.۷درصدی را  ثبت کرده است. با توجه به اینکه روند تولید و صادرات نفت در یکسال گذشته افزایش یافته است. ادامه این روند به دولت بعدی آمریکا برمی‌گردد. در صورت تداوم رشد اقتصادی ایران می‌تواند به محدود ۵ درصد نیز برسد.

همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز در سال ۱۴۰۲، ۷.۲ درصد بوده است. این موضوع حکایت از این دارد که بخشی از درآمد ارزی کشور برای واردات ماشین آلات و تجهیزات تخصیص یافته است. همچنین شرکت‌های بورسی افزایش سرمایه از محل اندوخته و آورده بیشتر از گذشته اجرا کرده‌اند.

۱۵ درصد رشد سرمایه‌گذاری در کشور باید اتفاق بیفتد

به گفته اقتصاددانان، تشکیل سرمایه نقشی اساسی در رشد باکیفیت و ماندگار در اقتصاد کشور دارد. طبق پژوهش‌ها برای رشد اقتصادی ۴.۳ درصدی، باید سالانه ۱۵ درصد رشد سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق بیفتد.

با توجه به این آمارها به نظر می‌رسد انتظاری برای رشد بالا و مبتنی بر تشکیل سرمایه در سال‌های آینده کشور نباید وجود داشته باشد.

نکته مهم دیگر تفاوت میان آمارهای اعلام شده از سوی بانک‌مرکزی و مرکز آمار است که پیش از این نیز بارها تکرار شده بود. پیش از این مرکز آمار رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ را با نفت را ۵.۷ درصد و بدون نفت ۳.۴ اعلام کرده بود. رشد با نفت بیشتر از عدد بانک مرکزی و رشد بدون نفت کمتر از آن بوده است.