دلایل حضور ایران در لیست سیاه اف آی تی آف
دلایل حضور ایران در لیست سیاه اف آی تی آف

به گزارش سرمایه فردا، دلایل حضور ایران در لیست سیاه اف آی تی آف تامین مالی گروه‌های جهادی است. به دلیل اینکه برخی کشورها این گروهها را در فهرست تروریستی قرار داده‌اند تامین مالی آن مصداق پولشویی است.

گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) اعلام کرد که ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند. دلایل حضور ایران در لیست سیاه اف آی تی آف اعلام شده‌است.

ششمین نشست  ‎گروه ویژه اقدام مالی که زیر سقف سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) قرار دارد، در روزهای ۲۳ الی ۲۸ ژوئن ماه جاری در سنگاپور برگزار شد.

این نهاد از کشورها خواست تا اقدام‌های لازم علیه ایران که کنوانسیون‌های پالرمو و تأمین مالی تروریسم را تصویب نکرده است، اعمال کنند.

در حالی که ترکیه همسایه ایران توانست از فهرست خاکستری این گروه خارج شود.

دلایل حضور ایران در لیست سیاه اف آی تی آف

گروه ویژه اقدام مالی میزان پیشرفت کشورهای عضو در زمینه پیاده‌سازی توصیه‌های این گروه را رصد می‌کند. بر این اساس، کشورها را به سه دسته تقسیم می‌کند.

دسته اول کشورهایی هستند که از نظر این گروه کاملاً بر توصیه‌های این گروه منطبق بوده و آن‌ها را اجرا کرده‌اند. دسته دوم کشورهایی هستند که در حال پیشرفت و تطبیق با استانداردهای مشخص شده هستند. دسته سوم هم کشورهایی هستند که همکاری با این گروه نداشته‌اند. از نظر گروه، دارای خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم هستند.

در میان ۱۹۰ کشور جهان، ۱۸۸ کشور حداقل دو کنوانسیون اساسی را پذیرفته و به اجرا گذاشته‌اند. اما ایران و کره شمالی به دلیل نپذیرفتن هیچ‌کدام از کنوانسیون‌های آن، در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار دارند.

سه هفته گذشته یکی از محورهای مناظرات و میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری ایران، مسئله FATF و چگونگی مواجهه با آن بوده است. باید دید با استقرار دولت چهاردهم چه طرح و برنامه‌ای برای این مسئله اندیشیده می‌شود.

به دلیل اینکه برخی کشورها گروههای مقاومت را در فهرست تروریستی قرار داده‌اند. تامین مالی آن مصداق پولشویی است. در حال دولت چهاردهم مستقر نشده، اما وعده رفع چالش‌های بین‌المللی داده است. از این رو به نظر می‌رسد شرایط بهبود می‌یابد./دنیای اقتصاد