خودرو و حمل و نقل

سیگنال به خریداران خودرو

به گزارش سرمایه فردا، اعتمادسازی و شفافیت در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در شرایط کنونی کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت باید با ارائه اطلاعات دقیق و شفاف به مردم، اعتماد عمومی را جلب کند و نشان دهد که تصمیمات اقتصادی به نفع مردم و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. اما در موضوع افزایش قیمت خودرو یک امتیاز به خودروسازان داده است. در حالی که خریداران خودرو نسبت به کیفیت و قیمت خودرو ناراضی هستند و این اقدام دولت سیگنالی برای تحریک بازار است.

در روزهای اخیر و شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تصمیم دولت به افزایش دوباره قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا بار دیگر افکار عمومی را شوکه کرد. این تصمیم در حالی گرفته شده که هم اکنون سود خودروسازان از خودروهای بی کیفیتی که ارائه می‌کنند بسیار بالاتر از نرم‌های و متوسط‌های جهانی است. خودرو ساز مونتاژ کاری که به عنوان نمونه یک مدل خاص از یک خودروی چینی را در کشور مونتاژ می‌کند چند برابر همان شرکت در کشور چین از این روند سود می‌برد. حال اینکه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، پیش‌تر با انتقاد شدید از وضعیت بازار خودرو، وعده اصلاح این شرایط را داده بود.

وعده‌های انتخاباتی و واکنش‌ خریداران خودرو

با تصمیم دولت پزشکیان به افزایش دوباره قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا، طی روزهای اخیر شاهد بازپخش بسیار زیاد اظهارات او در دوره انتخابات میان مردم هستیم. افکار عمومی این اظهارات رئیس‌جمهور را صرفاً انتخاباتی و در راستای جمع کردن رأی از مردم می‌بینند. عدم تحقق قول‌های انتخاباتی وی و عمل برعکس وعده‌ها، باعث شده تا خریداران خودرو این اقدامات را ناشایست ببینند و ویدئویی که همان روزها وی درباره استعفای خود منتشر کرده بود را به دنبال ویدئوی قبلی بازنشر کنند.

تصمیم به افزایش قیمت خودرو در شرایطی گرفته شده که مردم با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه هستند. این افزایش قیمت‌ها فشار بیشتری بر خریداران خودرو است و باعث نارضایتی عمومی شده است. در حالی که رئیس‌جمهور وعده داده بود که وضعیت بازار خودرو را بهبود بخشد، این تصمیم باعث شده تا مردم به وعده‌های انتخاباتی وی شک کنند.

این افزایش قیمت خودرو در حالی خبری شد که در ماه‌های اخیر، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا به یکی از اخبار مهم برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه و صنعت خودرو تبدیل شده بود. به نظر می‌رسد این روزها در مراحل گذار برای اعلام رأی نهایی درباره عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا باشیم، طرحی یک بار قبلاً ثابت کرده به زیان مصرف کننده بوده و موجب موجی از گرانی مجدد در این کالا شده است.

هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود

در یک طرف این موضوع، بازار سرمایه و سازمان بورس قرار دارند و در طرف دیگر آن وزارت صمت و بخش‌های زیرمجموعه مربوط به صنعت خودرو. وزارت صمت معتقد است که در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود. با وجود اینکه سیستم فعلی عرضه خودرو در کشور ناکارآمد است. ولی راهکار عرضه خودرو در بورس مثل قبل مشکلی را که حل نمی‌کند. قیمت را دوباره افزایش خواهد داد و با وجود اینکه برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضاهای واقعی نیازمند برخی اصلاحات در روش عرضه خودرو هستیم. ولی به طور قطع پاسخ عرضه در بورس نیست. زیرا کالاهایی در بورس‌های جهان ارائه می‌شوند که مزایای رقابتی دارند و کالایی به نام خودرو در کشور ما که هیچ یک از نمادهای کالای رقابتی را ندارد با ورود به بورس رانتی تر خواهد شد.

میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با نوع سیستم عرضه خودرو در کشور گفت: در آخرین ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودرو نزدیک به سه میلیون نفر ثبت‌نام کردند، حال آنکه به طور واقعی سه میلیون تقاضا در بازار خودرو نداریم. این اتفاق نشان می‌دهد بخش زیادی از این تقاضا، کاذب و ناشی از فاصله قیمتی بین قیمت عرضه و نرخ بازار آزاد است که نتیجه این تقاضای کاذب، ایجاد اثرات منفی در بازار می‌شود.

پیامدهای افزایش قیمت خودرو

اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران، درباره اثر تورمی افزایش قیمت خودروهای داخلی که در روزهای اخیر خبرساز شده است اظهار کرد: وضعیت فعلی ارز و نوسانات سیاسی و اقتصادی، پیش‌بینی بازار خودرو را دشوار کرده و مردم را در حالت بلاتکلیفی قرار داده است. این عوامل باعث شده‌اند تا بازار خودرو با نوسانات شدید مواجه شود و قیمت‌ها به طور مداوم تغییر کنند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت خودروهای داخلی باعث گرانی ۱۵ تا پنجاه میلیونی خودروها در بازار شده است. بازار به هم ریخته و خودروهای داخلی با این سی درصد افزایش قیمت از مبدأ دچار مشکل شده‌اند و خودروهای خارجی هم افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. یک ۲۰۷ با قیمت ۷۵۰ میلیون تومان از مبدأ و فروش یک میلیاردی در بازار باعث شده خودروساز این فاصله را بخواهد خودش پر کند. وقتی قیمت کارخانه با بازار آزاد نزدیک شود، دلال‌ها کنار می‌روند و بازار هم آن‌قدر گنجایش ندارد که دلال بخواهد پس از حذف این فاصله باز هم قیمت بیشتری اعمال کند.

وی درباره نتیجهٔ اعمال افزایش قیمت خودروها بیان کرد: وزارت صمت رأساً افزایش قیمت را اعلام کرده و هنوز در حد صحبت است. اگر این طرح ابلاغ شود بازار به کلی به هم می‌ریزد. فقط یک خبر برای افزایش قیمت خودروسازها، بازار قفل شده و دیگر بازار آزاد معنی‌اش را از دست داده است. مردم توان خرید ماشین خارجی هم ندارند و خودروسازها مشکلات مالی خود را بر گردن مردم می‌اندازند. وزارت صمت و خودروساز هر تصمیمی می‌گیرند باعث به هم ریختگی بازار می‌شود.

پیش‌بینی بازار شب عید خودرو

کرمی درباره بازار شب عید خودرو گفت: “برآورد ما این است که بازار شب عید خود به خود ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش قیمت را همراه دارد. با وضعیت فعلی ارز و نوسانات سیاسی و اقتصادی، بازار پیش‌بینی‌ناپذیر شده و مردم دچار سردرگمی شده‌اند. الان بیشتر شاهین، ۲۰۶ و تارا فروش می‌رود و در دیگر خودروها بازار به کلی درگیر رکود است. قیمت این سه ماشین نیز به نزدیک ۱ میلیارد تومان رسیده است. دولت فقط می‌خواهد فاصله‌ی قیمت بازار و کارخانه را خودش بگیرد.

پیگیری‌های وطن امروز از آخرین قیمت‌های اعلام شده در بازار خودرو نشان می‌دهد شک وارد شده در اثر اخبار افزایش قیمت خودرو موجب شده تا فروشندگان نسبت به روز قبل در بازار قیمت خودروهای خود را افزایش دهند. به صورتی که تقریباً در همه خودروهای بازار آزاد افزایش قیمت چشمگیر دیده می‌شود.

خواسته خریداران خودرو چیست؟

علی خضریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای داخلی، اظهار داشت: خودروسازان داخلی هر چند وقت یک بار به بهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، خودرو را گران می‌کنند، اما شکاف قیمتی همچنان پابرجاست. دو شرکت خودروسازی باید از این تجربه شکست خورده دست برداشته و بهای تمام شده تولید را مدیریت کنند.

خضریان افزود: چگونه است که دستمزد کارگران و اهم هزینه‌های خودروسازان داخلی ریالی پرداخت می‌شود. اما زمانی که به قیمت فروش محصولات می‌رسد دلاری محاسبه می‌شود؟

وی با تأکید بر اینکه مبنای فعالیت او به عنوان یکی از نمایندگان مردم، موضوعات کارشناسی است، ادامه داد: در دولت سیزدهم به دلیل بحث گرانی اجاره مسکن، طراح قانون ساماندهی بازار اجاره بها بودم و طرحی در این حوزه در مجلس تدوین و مصوب کردیم. همچنین در حوزه خودرو برای تلنگر به خودروسازان داخلی، قوانینی برای واردات خودروی نو و کارکرده تصویب و حتی وزیر صمت نیز استیضاح شد.

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با انتقاد از رهاشدگی قیمت خودروهای داخلی، گفت: در بازارهای جهانی خودرو، سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است. اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد خودروسازان بزرگ در کشور ما قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی بالا می‌رود، باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می‌یابد.

برخی از بازار خودرو سودهای کلانی می‌برند اما خریداران خودرو نه!

وی ادامه داد: “این گران‌فروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد و اگر بخواهیم در یک جمله بیان کنیم باید بگویم برخی قطعه‌سازان با نفوذ در هیئت مدیره خودروسازی‌های بزرگ باعث تعارض منافع شده‌اند. این وضعیت اسفناک برای این قطعه‌سازان سود بالایی را فراهم کرده است.”

خضریان با بیان اینکه از بعد نظارتی موضوع ممانعت از گرانی‌های پی در پی خودرو را در مجلس پیگیری می‌کنیم، گفت: ابلاغیه افزایش قیمت خودرو باید ابطال شود. یقیناً خودروسازان به‌جای اصلاح عملکرد، مجدداً ظرف چند ماه آینده به بهانه‌های دیگر خودرو را گران‌تر می‌کنند. می‌بایست در مجلس با استفاده از ابزارهای تقنینی و نظارتی مانع افزایش فشار بر مردم شویم.

این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه نمی‌توانیم به قیمت‌ها دستور دهیم ثابت بمانند، گفت: مردم هم می‌گویند چگونه دولت به حقوق‌ها می‌گوید ثابت بمانند، همان نسخه را نیز برای قیمت‌ها بپیچند. اکنون که چنین نمی‌کنید با کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس، این رقابت ناعادلانه را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.

خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ۱۴۰۳ بوده‌اند. اما هنوز پیامک واریز وجه برای آن‌ها ارسال نشده است. گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت:باید دولت و وزارت صمت پیگیری کنند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ۱۴۰۳ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.

modir

Recent Posts

قیمت حامل‌های انرژی در ۱۴۰۴

در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…

19 ساعت ago

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…

19 ساعت ago

تبعات عدم تکمیل سوخت ذخیره نیروگاه ها

عدم تکمیل سوخت ذخیره نیروگاه ها باعث شده دولت از مازوت با گوگرد ۳٫۵ درصد…

20 ساعت ago

پروپاگاندای مازوت سوزی

برخی رسانه ها از کاهش آلایندگی در نتیجه کاهش مازوت سوزی خبر داده بودند اما…

21 ساعت ago

برگزاری متافو ۱۴۰۳ با حضور ۸۰۰ شرکت

به گزارش سرمایه فردا، برگزارکننده نمایشگاه ایران متافو گفت: حضور بیش از ۸۰۰ شرکت داخلی…

1 روز ago

دموکراسی در ارمنستان

سرنوشت پاشینیان نمونه کلاسیکی از تحول یک سیاستمدار پوپولیست و مدافع دموکراسی غربی به یک…

1 روز ago