تحلیل قیمت مسکن تهران
تحلیل قیمت مسکن تهران

تحلیل قیمت مسکن تهران حکایت از این دارد که قیمت دلاری حدود ۲۰۰ دلار بالاتر از نرخ واقعی آن وجود دارد و باید نرخ بازار تعدیل شود.


به گزارش سرمایه فردا، تحلیل قیمت مسکن تهران نشان می دهد که در ۱۰ سال گذشته حجم نقدینگی در کشور بطور متوسط ماهیانه بیش از ۲ درصد رشد کرده اما اثر آن بر بازار مسکن بیشتر بوده است.

نقدینگی از ۶۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) در ابتدای سال ۹۳ به رقم تقریبی ۸۵۲۰ هزار میلیارد تومان (همت) در مرداد ماه سال جاری رسیده است.
در دی ماه ۹۳ بعد از یک دوره تخلیه فنر مسکن، میانگین قیمت آپارتمان تهران به ۳/۸ میلیون تومان بر مترمربع رسیده بود. اگر از آن زمان قیمت مسکن تهران همگام با رشد نقدینگی بالا می ‏رفت، باید در مرداد ماه سال جاری انتظار می‏‌داشتیم که متوسط قیمت آپارتمان تهران حدود ۴۳ میلیون تومان بر مترمربع باشد (به‌صورت تئوریک). در حالی که این قیمت در حال حاضر حدود ۸۵ میلیون تومان بر مترمربع است. (تقریباً ۹۰ درصد بالاتر از قیمت تئوریک).

تحلیل قیمت مسکن تهران حباب دارد

تحلیل قیمت مسکن تهران نشان می‌دهد در دربازه زمانی که حجم نقدینگی ۱۱/۵ برابر شده، قیمت مسکن در تهران حدود ۲۱/۵ برابر شده است. از طرف دیگر قیمت دلاری هر متر مسکن در تهران به طور میانگین بالاتر از ۱۴۱ هزار دلار است. حدود ۲۰۰ دلار بالاتر از قیمت واقعی که باید می‌بود‌. بنابراین قیمت مسکن در تهران حدود ۱۲ میلیون بالاتر از نرخ ارزندگی بازار مسکن وجود دارد.
همانطور که در در بازار مشاهده می‌شود، تا پایان سال ۱۳۹۷ در بسیاری از دوره‌ها قیمت آپارتمان تهران زیر قیمت تئوریک بوده است. این افزایش بی‌رویه قیمت مسکن تهران عمدتاً مربوط به سال‏های بعد از ۱۳۹۸ است که معاملات طلا و دلار ممنوع شده و تقاضا از بازارهای دیگر نیز به سمت بازار مسکن آمده است. بنابراین بازار مسکن در کشور باید یک دوره رکود سه ساله با تورم را طی کند تا فاصله قیمت ریالی و دلار آن بهم برسد. حالا در این وضعیت یا باید قیمت دلار به حدود ۸۰ هزار تومان برسد. این قیمت در صورتی که سیاست کنترلی دولت اجرا شود میتواند تا پایان سال ۱۴۰۵ محقق شود.