تاثیر ترامپ روی بازارها
تاثیر ترامپ روی بازارها

به گزارش سرمایه فردا، تاثیر ترامپ روی بازارها تورمی است. او در دوران ریاست‌جمهوری جنگ با چین را آغاز کرد. قیمت بیت‌کوین افزایش یافت و بازار جهانی راکد شد.

همه بازارها دومین روز هفته را هیجانی شروع کردند. یکشنبه مصادف با ترور نافرجام «دونالد ترامپ»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت متحده بود.

همه بازارهای مالی در داخل کشور با دقت فراوان اخبار مرتبط با این ترور را دنبال می‌کنند.هر اتفاق غیرمتتطره‌ای در این میان می‌تواند معادلات معامله‌گران بازارهای مختلف را برهم زند.

شانس برنده شدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و راهیابی مجدد او به کاخ سفید امروز نقل محافل فعالان اقتصادی بود.

بعد از هدف قرار گرفتن رئیس جمهور سابق آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در پنسیلوانیا،سناریوهای مختلفی از سوی صاحبنظران اقتصادی شکل گرفت.در ایران دلار که در روزهای گذشته به کانال ۵۷هزارتومان نیز سرک کشیده بود؛صبح امروز افزایشی شد ‌و طلا نیز مجددا به مدار صعودی بازگشت.

با توجه به اینکه گشایش‌های اقتصادی در کشور از بهبود روابط بین‌الملل و رفع تنش‌های فرامرزی ایران نشات می‌گیرد.به همین دلیل است که بیشترین نگاه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به اقدامات جدید برای رفع تحریم‌ها بوده است.

به بیانی دیگر با رفع تحریم‌ها در کنار این رویداد مهم سیاسی،مسیر جدیدی برای همه بازارها به ویژه بورس،باز خواهد شد. شاید به همین دلیل است که کارشناسان بورسی معتقدند؛ در کنار این مسیر می‌توان شاهد چرخش وضعیت سودآوری شرکت‌ها و رونق اقتصادی باشیم.

اما امروز بورس بازان شاهد چه تحولاتی در این بازار بودند؛بورس تهران در یک هفته نیمه تعطیل نمایش ستودنی را در معرض دید سهاداران قرار نداد.در جریان معاملات امروز شاخص کل به سختی توانست خود را در کانال پرحاشیه ۲.۲میلیون واحد حفظ کند.

یکشنبه برای بورس‌بازان خالی از هرگونه آدرنالین و شور و شعف معاملاتی بود.در این روز دماسنج اصلی بازار تنها یک هزار واحد افزایش یافت و با رشد کمتر از ۰.۵ درصدی در سطح ۲میلیون و ۲۰۱ هزار واحد ایستاد.

البته برخی از کارشناسان بر این اعتقادند؛همین که در شرایط کنونی کانال مذکور از دست نرفته است؛جای امیدواری دارد.امروز نیز سهامداران حقیقی ترجیح دادند در سمت فروش سهام بایستند.البته خروج ۶۸ میلیارد تومانی پول نشان می‌دهد از سرعت خروج پول سهامداران خرد کاسته شده است.
#دنیای_اقتصاد #بورس  #ترامپ

تاثیر ترامپ روی بازارها به شرط پیروزی در انتخابات

دونالد ترامپ از یک سوء قصد آشکار جان سالم به در برد. نام او اینک در کنار روسای جمهور ترور شده قرار دارد، با این تفاوت که ترامپ هنوز زنده است و گام بلندی برای پیروزی در ماه نوامبر برخواهد داشت.

این ترور اگرچه شوک آور بود، اما عجیب نبود. در کشوری که رییس جمهوری، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رهبران مبارزات مدنی ترور شده اند، ترور ناموفق دونالد ترامپ رخدادی بی سابقه به شمار نمی آید.

پیش از ترامپ نیز تعدادی از روسای جمهوری این کشور از جمله آبراهام لینکلن، جیمز‌ گارفیلد، ویلیام مک‌کینلی و جان اف‌ کندی هدف عملیات ترور قرار گرفتند.

اما این سوء قصد می‌تواند یک چرخش در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری به شمار رود. تنها شش دقیقه پس از اینکه ترامپ در جمع حامیانش در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا شروع به صحبت کرد، صدای تیراندازی شنیده شد.

این جدی‌ترین سوءقصد علیه یک رئیس‌جمهور یا نامزد ریاست‌جمهوری از زمان مورد اصابت قرار گرفتن رونالد ریگان و مجروح شدن شدید وی در سال ۱۹۸۱ است. سوقصدی که او را برای دو دوره رئیس جمهور ایالات متحده کرد.

انگیزه ضارب کشته شده هنوز به طور دقیق مشخص نیست. در ویدئوی منتشرشده از مظنون به سوءقصد به جان ترامپ پیش از حادثه، وی می‌گوید: اسم من تامس متیو کروکس است؛ من از جمهوری‌خواهان متنفرم، از ترامپ متنفرم و حدس بزنید قضیه چیه! شما آدمِ عوضی رو گرفتین!

ورای این انگیزه‌های شخصی، اما کارشناسان معتقدند خشونت سیاسی در آمریکا افزایش یافته است. از سال ۲۰۱۷ چند سوقصد ناکام به جان سناتورها بخشی از این افزایش خشونت است که اوج خود را در تسخیر کنگره در سال ۲۰۲۰ توسط حامیان ترامپ نشان داد.

برخی تحلیلگران معتقدند که ترور ترامپ الزاما به پیروزی اش منجر نمی شود. اما پایگاه رای وی را منسجم و باانگیزه می کند، ولی همزمان آرای مردد را نگران افزایش خشونت می کند. اگر واقعی بودن ترور هم زیر سوال برود شرایط سخت تر می شود. ترامپ بعد از مناظره و پیش از ترور از بایدن جلو افتاده بود.

باید توجه داشت که با توجه به حساسیت آمریکایی‌ها به مسائلی چون افراط گرایی و تهدید دموکراسی که در کنار اقتصاد مهمترین موضوعات جامعه آمریکا به ویژه در میان دموکراتها و مستقلین به شمار می‌رود، یکی از استراتژیهای اصلی کمپین بایدن مانور دادن بر نقش ترامپ در افزایش خشونت سیاسی است.

با این حال این ترور آنهم چند روز پس از ضعف بایدن در مناظره با ترامپ و اختلاف دموکرات‌ها بر سر ماندن یا رفتن جو بایدن، و چند روز قبل از نامزدی رسمی ترامپ در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان، رسانه‌ها را در روزهای آینده از تصاویر کاندیدای خون آلود که مشت خود را در هوا گره کرده اشباع و اراده‌ها را مصمم‌تر خواهد کرد:
آیا ترامپ به پیروزی نزدیک است؟

شانس پیروزی ترامپ چقدر است ؟

تلاش مرد مسلح برای ترور ترامپ در گردهمایی تبلیغاتی پنسیلوانیا، جدی‌ترین حمله به یک رئیس‌جمهور سابق و نامزد ریاست جمهوری از زمان تیراندازی به رونالد ریگان و زخمی شدن او در مارس ۱۹۸۱ است.

ترامپ در این سو قصد آسیب چندانی ندید، اما همدردی جمهوری خواهان و دموکرات ها را برای خود به جان خرید. اتفاقی که محبوبیت او را افزایش داده است.

ارزیابی‌های تحلیلگران حاکی از آن است که پس از تلاش آشکار روز شنبه برای ترور دونالد ترامپ که منجر به زخمی شدن او شد، احتمال پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ بیشتر شده است.

شرکت شرط بندی ویلیام هیل مستقر در بریتانیا نیز اعلام کرده است که اگرچه تا روز شنبه قبل از سوءقصد، شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی ۶۵.۲ درصد بود، اما احتمال پیروزی او پس از این تیراندازی به ۷۳.۳ درصد افزایش یافته است.

حادثه تیراندازی به ترامپ در آستانه برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری خواهان روی داد؛ به این معنا که نامزدی او در زمانی بطور رسمی از سوی این حزب تایید خواهد شد که ترامپ به معنای واقعی کلمه از گور برخواسته است.

در حالی که آمریکایی ها می توانند نفس راحتی بکشند که قاتل در هدف خود شکست خورد، اما تصمیم گیری در مورد انتخاباتی که از قبل پر فراز و نشیب بود با این سوقصد پیچیده‌تر خواهد شد. پیچیدگی‌ای که البته با افزایش محبوبیت ترامپ گره خورده است.

تاثیر ترامپ روی بازارها تورمی است. او در دوران ریاست‌جمهوری جنگ با چین را آغاز کرد. قیمت بیت‌کوین افزایش یافت و بازار جهانی راکد شد./دنیای اقتصاد