جوابیه بانک توسعه تعاون به ضعف عملکردش
جوابیه بانک توسعه تعاون به ضعف عملکردش

به گزارش سرمایه فردا، بانک توسعه تعاون در قبال انتقاد به عملکرد این بانک و همچنین بی تفاوتی نسبت به مطالبات داشته جوابیه داد.

با توجه به مطلبی که در خصوص بانک توسعه تعاون منتشر شده، درباره اینکه بانک توسعه تعاون به محمد شیخ حسینی مدیرعامل خود تسهیلاتی به مبلغ ۱ میلیارد و ۸۲۷ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ الی ۳۰ ساله و با نرخ سود ۷ الی ۱۸ درصدی پرداخت کرده است. همچنین مطالبات بانک فوق از سایر بانک های و موسسات غیر بانکی و سایر شرکت های فرعی به میزان ۱ هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان می باشد که وثایق ارزنده و سهل الوصولی بابت این مطالبات در دست ندارد. این بانک جوابیه به شرخ زیر داده است.

ضمن آنکه نوع نگارش مطلب منتشره در خصوص این بانک، نشان دهنده احساس مسئولیت در خصوص مسائل اقتصادی کشور می باشد. بمنظور پاسخگویی به شبهات و دغدغه های احتمالی مدیران و مخاطبین آن رسانه وزین، به اطلاع می رساند. در پارگراف سوم مطلب منتشره نویسنده عنوان نموده :« مطالبات بانک فوق از سایربانک ها و موسسات غیر بانکی و سایرشرکت های فرعی به میزان ۱ هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان می باشد. که توسعه تعاون وثایق ارزنده و سهل الوصولی بابت این مطالبات در دست ندارد. احتمال بازگشت مبلغ مذکور به بانک توسعه تعاون نزدیک به صفر است»

باید گفت که موارد ارائه شده در صدر و انتهای پارگراف مزبور فاقد ارتباط منطقی با یکدیگر می باشند. در حالیکه، همانطور که اشخاص حقیقی می‌توانند از بانک‌ها استقراض کنند و در مقابل اصل تسهیلات را به همراه نرخ سود آن به بانک مورد نظر بازگردانند. اشخاص حقوقی خصوصا بانک‌ها نیز می‌توانند از یکدیگر استقراض کنند و بستر جابه‌جایی منابع مالی بین بانک‌ها در بازاری به نام بازار شبانه یا بازار بین بانکی ایجاد شده است.

جوابیه در قبال مطالبات

از طرفی به استحضار می رساند که هیچ یک از مطالبات بانک ها از بانک های دیگر در این بازار سررسید یا امهال نمی شود. همچنین با توجه به اینکه اخیرا بانک مرکزی از تسهیلات امهالی نظام بانکی گزارشی را منتشر کرده است. که بانک توسعه تعاون در این شاخص یکی از بهترین ها بوده و توانسته است کمترین میزان تسهیلات امهالی را در صورت های مالی خود ثبت کند.

همچنین اعلام شد با توجه به اینکه رسالت بانک توسعه تعاون خدمت رسانی به همه آحاد جامعه در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی می باشد. لذا در راستای انجام وظایف محوله تحت عنوان مسئولیت اجتماعی، طبیعی است که ورزشکاران و قهرمانان ملی نیز از حمایت بانک توسعه تعاون برخوردار شوند. البته که دیدگاه بانک به این عزیزان همواره نگاه توام با احترام همچون نگاه به سایر مشتریان بانک میباشد. چرا که یکی از اصول مهم این بانک، تکریم ارباب رجوع می باشد. لذا بنظر می رسد این مورد نمی تواند به عنوان نکته منفی در کارنامه یک مدیر ثبت شود.

سود عملکردی بانک توسعه تعاون

رساندن واحد اقتصادی به مرحله سوددهی یکی از موارد قوت هر مدیری است و به عنوان شاخص اساسی در یک بنگاه اقتصادی معیار اصلی برای سنجش عملکرد یک مدیر است. میزان سود عملکردی بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال مالی پیش از آن با یک رشد بسیار چشمگیر به ۴۵۰۰ میلیارد ریال بوده است. با صورت های مالی تلفیقی به ۵۵۰۰ میلیارد ریال رسیده که نشان از یک رشد ۲۲۰ برابری می دهد.

بانک توسعه تعاون در سال ۱۳۸۸ به دنبال ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان نهاد مالی بخش تعاون کشور تاسیس شد. با توجه به وظیفه دینی و رسالت اعتقادی همه کارکنان بانک، خدمت در این بانک به عنوان افتخاری برای هر شخص می تواند محسوب شود. مدیر عامل بانک توسعه تعاون حضور در این جایگاه را بالاترین افتخار برای خود می داند. بنحوی که معتقد است این جایگاه و پست امانتی است برای خدمت به بندگان خدا و تعاونگران عزیز کشور است.