افزایش قیمت دلار چه زمانی اتفاق می افتد؟
افزایش قیمت دلار چه زمانی اتفاق می افتد؟

وجیهی گفت: افزایش قیمت دلار در ایران تاکنون زیر فشار دولت کنترل شده است. اما با در نظر گرفتن ریسک‌های سیاسی و اشباع بازارهای موازی جهشی کوتاه‌مدت خواهد داشت.

به گزارش سرمایه فرداد، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت بازارهای مالی گفت: در حال حاضر بسیاری از تحلیلگران به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که سهم عمده پرتفوی خود را به طلا اختصاص دهند. اما با توجه به اینکه اونس طلا چندبار به مقاومت ۲۵۲۰ دلار نزدیک شده است. بعد از برخورد کندل قیمت انس به مقاومت دوباره اصلاح کرده‌است. ازاین‌رو به نظر نمی‌رسد تقاضا به قدری در بازار وجود داشته باشد که این مقاومت شکسته شود. به همین دلیل سرمایه‌داران به دنبال به ورود به بازار دیگری هستند اما فعلا سیگنالی دریافت نکرده اند. بسیاری منتظر نشانه‌های افزایش قیمت دلار هستند تا برای به این بازار ورود کنند. به طور قطع این اتفاق دور از انتظار نیست، اما فعلا باید صبور بود.
فرزاد وجیهی با بیان اینکه اقتصاد دنیا در شرایط رکودی به سر می برد، تصریح کرد: همین موضوع باعث می‌شود که دولتها اجازه افزایش بیشتر قیمت طلا را ندهند. زیرا این مسأله منجر به انحراف سرمایه به سمت بازار طلا شده‌است. در نتیجه به رکود بخشهای مولد اقتصاد دامن می‌زند. بنابراین برای بازگشت به رونق اقتصادی نیاز به چرخش جریان پول در بازارهایی مانند بورس است.

دلایل جلوگیری از افزایش قیمت دلار چیست

او با تاکید بر اینکه بازارهایی مانند ارز و بورس ظرفیت بسیار بالایی برای رشد دارند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در چند وقت اخیر ارزش دلار تحت تاثیر گزارش‌های فدرال رزرو تضعیف شده‌است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت دلار دوباره اتفاق بیفتد. از طرف دیگر در بازار ایران نیز قیمت دلار سرکوب شده است. چراکه بیش از یکساله قیمت دلار در ایران در محدوده ۶۰ هزار تومان قرار گرفته‌است. در این مدت تفاوت چندانی در درآمد ارزی کشور رخ نداده که بتواند ناترازی ارزی را جبران کند. بنابراین کنترل قیمت ارز تنها در راستای جلوگیری از انتظارات تورمی و افزایش قیمت دلار رخ داده و به عوامل بنیادی ارتباطی ندارد.
وجیهی تصریح کرد: بنابراین قیمت دلار در ایران افزایش خواهد داشت. هرچند این موضوع تحت تاثیر سیاست های دولت ممکن است چند وقت به تاخیر بیفتد. با این حال تا قبل از سال شمسی جدید بار دیگر رشد قیمت را تجربه خواهیم کرد.
این کارشناس بازارهای مالی اظهار کرد: به طور قطع برخی نمادهای بورسی نیز ظرفیت بالایی برای رشد دارند. از این رو سرمایه گذاران می‌توانند با شناسایی نمادهایی که ظرفیت بالایی در سودآوری دارند چشم‌انداز مثبتی را برای کسب بازدهی بالاتر از تورم ترسیم کنند.