اصلاح قیمت بنزین چگونه انجام می‌شود
اصلاح قیمت بنزین چگونه انجام می‌شود

محمدرضا پورابراهیمی اصلاح قیمت بنزین باید تدریجی باشد، گفت: وقتی قیمت بنزین افزایش یابد قیمت دلار کنترل شود، والا طرح شکست می‌خورد.

به گزارش سرمایه فردا، رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تصمیم گیری درباره اصلاح قیمت بنزین در اختیار دولت و مجلس است، گفت: در این زمینه قرار شده برنامه جامعی درباره بنزین تدوین شود و این مساله تنها مربوط به بحث قیمت نیست. اما اینکه شرایط و چگونگی اجرای آن هنوز اعلام نشده است.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه تغییر قیمت حامل های انرژی قبلا در دولت نهم و دهم تجربه کرده ایم، افزود: این موضوع در دولت وقت ماهها قبل از اجرای اصلاح قیمت اقدامات لازم در زمینه شناسایی دهک ها و بازپرداخت منابع انجام شد. سپس اصلاح قیمتی روی داد

او با تاکید بر اینکه تجربه تلخی در زمینه قیمت بنزین نیز در دولت دوازدهم اتفاق افتاد، تصریح کرد: در آن زمان به دلیل اینکه بدون برنامه ریزی به یکباره افزایش قیمت انجام گرفت منجر بروز به اعتراضاتی در جامعه شد. بنابراین در مقطع کنونی اگر قرار باشد در زمینه  حامل های انرژی اقدامی کنیم ابتدا باید چند برنامه انجام شود. نخست باید بازتوزیع منابع دیده شود. اگر تکرار اقدام دولت قبلی باشد قطعا نتیجه بخش نخواهد بود.

اصلاح قیمت بنزین باید تدریجی انجام شود

پورابراهیمی افزود: موضوع دیگر اینکه اصلاح قیمت بنزین در کشور باید به صورت تدریجی انجام شود. همچنین باید ترکیبی از تصمیم گیری ها متغیرهای کمی و قیمتی انجام شود. بنابراین نباید تنها بر تغییر قیمت تمرکز کرد. از طرف دیگر با جلوگیری از ناترازی ها در اقتصاد کشور باید لنگر قیمت ارز در کشور را محکم کنیم. در دولت نهم به این دلیل اصلاح قیمت بنزین با وجود برنامه‌ریزی موفق نبود که تغییرات نرخ ارز منجر شد عملا بار دیگر اختلاف قیمت بنزین افزایش یابد. از این رو اگر قیمت ارز در کنار اصلاح قیمت بنزین اتفاق بیفتد قطعا با برنامه می توان به موفقیت رسید.