برنامه ریزی توسعه اقتصادی
برنامه ریزی توسعه اقتصادی

اجرای یک مدل از سیاست توسعه اقتصادی و اجتماعی و سند چشم انداز افق ۲۰ساله ۱۴۰۴ اجرا شد. اما چرا هدفگذاری ها محقق نشده است؟

به گزارش سرمایه فردا، به تحقیق و متکی بر انبوهی از اسناد رسمی دولتی و غیر قابل انکار، جمع بزرگی از تکنوکرات هایی که بعداً به چهره هایی سرشناس و شاخص در اقتصاد و نظام برنامه ریزی ایران تبدیل شدند.در دهه های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ خورشیدی در دپارتمان موسوم به گروه برنامه ریزی دانشگاه هاروارد مستقر در سازمان برنامه و بودجه ایران، دوره های آموزش برنامه ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی برای ایران را گذراندند.
باز هم به تحقیق و متکی بر اسناد رسمی دولتی و غیر قابل انکار، جمعی از این گروه از سال ۱۳۶۲ که ایران در اوج جنگ ویرانگری با رژیم بعث عراق بود. آنها در تهران و بدون سفارش کاری از طرف مقامات حکومت مشغول تهیه و تدوین چندین برنامه توسعه اقتصادی واجتماعی شدند تا پس از پایان جنگ و به اسم بازسازی، آس برنده برنامه های توسعه اقتصادی خود را روی زمین بازی حکومت قرار دهند.
آنها برای تهیه و تدوین برنامه هایی حتی مملو از اشتباهات(سهوی یا عمدی) مهارت کافی برای ایجاد توهم توسعه و قالب کردن اجرای هر پروژه ای را داشتند. اما نیازمند بازوهایی قوی برای تصویب؛ بازوهایی قوی تر برای اجرایی شدن و مشت هایی قوی و‌ کوبنده برای زدن توی دهن منتقدان بودند.
شرایط انقلاب و جنگ و به قدرت رسیدن عده ای که ذره ای با پیچیدگی های نظام حکمرانی آشنا نبودند. بستر آماده ای بود برای تحقق و اجرای تمام برنامه ریزی های رذیلانه آنها که نتایج ویرانگرشان در کمتر از ۳۰ سال بر تمام شئون پهنه زیست بوم طبیعت ایران امروز بطور واضح نمایان شده است.

شناخت روحیات بلندپروازنه، جاهلانه و توهم کار چندان پیچیده ای نیست، نفس میل به امیرکبیر ایران شدن در او موج میزد. تکنوکرات ها محور مختصات جماعت نو رسیده به حکمرانی را بخوبی می شناختند و با احساس کمبود و حقارت های آنان آشنایی بسیار دقیقی داشتند، لذا برای تقویت خودباوری شان، همه آنها را تا نشستن در کلاس های دوره دکتری، گاهی در یک یا دو و حتی سه رشته دانشگاهی شارژ کردند.
به این ترتیب تکنوکرات ها در ۳۵ سال گذشته دقیق ترین عملیات ارسال پرتابه های نقطه زن را برای ویرانی کامل ایران و به فساد کشانیدن طبقه حاکم با موفقیت ۱۰۰ درصد به اجرا در آوردند.
اگر به موفقیت های بزرگ عملیات مکرر تروریستی اسرائیل در ترور رهبران و فرماندهان گروه مقاومت، بخواهیم نمره بدهیم، تمام تحلیگران سیاسی، رسانه ها و خبرگزاری های جهان ارسال پرتابه‌ی نقطه زن که منجر به ترور اسماعیل هنیه در تهران شد را شاهکار قدرت جاسوسی و تروریستی رژیم اسرائیل دانستند.

نقش تکنوکرات در توسعه اقتصادی واجتماعی

من هم در طی ۲۰ سال گذشته یقین دارم که شاهکار تکنوکرات ها برای به اجرا در آوردن تمام و کمال برنامه های خود موسوم به توسعه اقتصادی واجتماعی، قطعاً تدوین سند چشم انداز افق ۲۰ساله ۱۴۰۴ است. این سند نه فقط قلب نظام سیاسی ایران، بلکه پایان تاریکی بر امکان ادامه حیات در زیست بوم ایران را رقم زده است.
اجرای تمام برنامه های توسعه اقتصادی واجتماعی با ریل گذاری آنها در سند چشم انداز افق۲۰ساله ۱۴۰۴، تمام نظام حکمرانی در ایران را چنان مشوش و دچار سرگردانی کرد. بدون استثنا تمام روسای جمهوری پیشین در ۳۵ ساله گذشته را وادار به تجویزهای غلط و ویرانگری کرده است. هر یک از آنها مفلوکانه چاره ای جز این نداشته باشند که در تمام دوران زمامداری خود هر روز دم از جراحی اقتصادی بزنند.
بازهم به تحقیق و متکی به اسناد تصویری، صوتی و نوشتاری مورد تایید خبرگزاری‌ها و نهادهای حکومتی، تمام دولت های‌ قبلی و اکنون دولت پزشکیان، همگی در یک وجه با هم بطور کامل اشتراک نظر داشته است. آنها عیناً در اجرای یک مدل از سیاست توسعه اقتصادی و اجتماعی و سند چشم انداز افق ۲۰ساله ۱۴۰۴ مطیع و عمله بی چون و چرای تکنوکرات ها بودند.
امروز هم با وجود مشاهده انبوه شکست و اَبَربحران ها، آنها بجای جراحی تصمیمات و استراتژی هایی که آنها را دچار فلاکت چه کنم، چه کنم!؟ کرده، به زور و قلدری مردم را نه به اتاق جراحی بلکه به سالن آناتومی و تشریح برده اند. فرضاً حتی اگر بیماری را درست تشخیص داده، و جراحی هم امری اجتناب ناپذیر باشد، مردم حداقل یکبار حق دارند که با جراح منتخب شورای نگهبان به اتاق جراحی نروند.