چالش‌های قانون نظام مهندسی؛ سیطره دولت بر سازمان‌های مردم‌نهاد

چالش‌های قانون نظام مهندسی؛ سیطره دولت بر سازمان‌های مردم‌نهاد

کمیسیون عمران مجلس در گزارش اخیر خود، آسیب‌شناسی قانون نظام مهندسی را ارائه داده و به مشکلات اساسی مانند فقدان استقلال سازمان‌های نظام مهندسی، تناقضات آیین‌نامه‌های اجرایی با قانون و نقش غالب وزارت راه و شهرسازی در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرده است. این گزارش، ضمن نقد آیین‌نامه‌های اجرایی، خواستار بازنگری در قوانین و بازگرداندن حقوق تصمیم‌گیری به اعضای این تشکل مردم‌نهاد است. آیا زمان تغییرات بنیادی فرارسیده است؟

به گزارش سرمایه فردا، کمیسیون عمران مجلس در گزارشی تازه به ارزیابی و آسیب‌شناسی قانون نظام مهندسی پرداخته و نکاتی کلیدی درباره چالش‌ها و تناقضات موجود ارائه کرده است. این گزارش به‌ویژه بر سیطره وزارت راه و شهرسازی بر سازمان‌های نظام مهندسی و شورای مرکزی تأکید دارد و به فقدان استقلال این سازمان‌ها اشاره می‌کند.

ساختار گزارش: دو بخش اصلی

گزارش در دو بخش تنظیم شده است:

  1. بخش الف: در این بخش، دلایل اصلی ناکارآمدی سازمان‌های نظام مهندسی بررسی شده است. برخی از نکات کلیدی عبارت‌اند از:
    • انباشت مالی در سازمان‌ها: تخصیص نادرست منابع مالی و تمرکز بیش از حد بر ذخایر پولی.
    • تعارض منافع: مشکلی بنیادین که بسیاری از تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.
    • عدم ضمانت اجرایی گزارش ناظران: ضعف در پیاده‌سازی و اجرا که باعث کاهش اعتماد به عملکرد سازمان‌ها شده است.

    بااین‌حال، این بخش انتقادهایی نیز به همراه دارد، از جمله پیشنهاد افزایش اختیارات هیئت‌های چهار نفره در شهرستان‌ها و پنج نفره در تهران که به‌نظر برخی، می‌تواند باعث تمرکز بیش‌ازحد قدرت شود.

  2. بخش ب: این قسمت از گزارش، نگاهی تیزبینانه‌تر به تناقضات آیین‌نامه‌های اجرایی و قانون داشته و به نقد صریح آیین‌نامه‌ها پرداخته است. کمیسیون در این بخش درخواست کرده است که مجلس، با استناد به اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، به مغایرت‌های آیین‌نامه ورود کرده و دستور توقف اجرای آن را صادر کند.

موضوعات مغفول و اهمیت بازنگری

درحالی‌که بند ب گزارش به‌خوبی مشکلات ریشه‌ای قانون و آیین‌نامه‌ها را شناسایی کرده است، موضوعات مهمی از جمله بازگشت حقوق تشکل‌های مردم‌نهاد به خودشان در این گزارش مورد غفلت قرار گرفته است.

  • استقلال سازمان‌های نظام مهندسی: منابع مالی این سازمان‌ها از طریق اعضا تأمین می‌شود، بنابراین تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این نهادها باید توسط اعضا و مجامع عمومی صورت گیرد، نه وزارت‌خانه‌ها.
  • تفکیک وظایف دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد: این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی اصلاحات است که در گزارش به‌طور شایسته به آن پرداخته نشده است.

راه‌حل‌های پیشنهادی

برای ارتقای کارایی سازمان‌های نظام مهندسی و حفظ استقلال آن‌ها، می‌توان به راه‌حل‌های زیر توجه کرد:

  1. انتقال اختیارات به مجامع عمومی: تمام مواردی چون استیضاح ارکان سازمان، برگزاری انتخابات و حدود اختیارات شورای مرکزی باید در اختیار اعضا باشد.
  2. بازنگری در آیین‌نامه‌های اجرایی: تناقضات موجود با قانون باید شناسایی و حذف شوند.
  3. حفظ استقلال از وزارت راه و شهرسازی: کاهش دخالت‌های دولتی و تمرکز بر مدیریت مردم‌نهاد.

جمع‌بندی: گزارش کمیسیون عمران مجلس قدم مهمی در شناسایی چالش‌ها و آسیب‌های نظام مهندسی برداشته است. بااین‌حال، بازگرداندن استقلال واقعی به سازمان‌های مردم‌نهاد و تفکیک وظایف دولت و این نهادها، گامی کلیدی در اصلاح و ارتقای عملکرد آنها خواهد بود. این موضوع باید در دستور کار جدی اصلاحات آینده قرار گیرد. آیا مایلید بخش خاصی از این تحلیل را بیشتر گسترش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *