روند پیری انسانها دو مرحله‌ای است
روند پیری انسانها دو مرحله‌ای است

به گزارش سرمایه فردا، روند پیری انسانها در دو مقطع سنی سریع می‌شود. تغییرات مرتبط با سن در حدود ۴۴ سالگی و ۶۰ سالگی اتفاق می‌افتد.

فاطمه لطفی: یافته‌های محققان در ایالات متحده نشان می‌دهد که روند پیری انسانها آهسته و پیوسته نیست و این یافته‌ می‌تواند افزایش مشکلات سلامتی در سنین خاص را توضیح دهد. این مطالعه که هزاران مولکول مختلف را در افراد ۲۵ تا ۷۵ ساله ردیابی کرده، دو موج عمده از تغییرات مرتبط با سن را در حدود ۴۴ سالگی و بعد در ۶۰ سالگی شناسایی کرد. این یافته‌ها می‌تواند توضیح دهد که چرا در برخی از سنین برخی از مشکلات سلامتی از جمله مشکلات اسکلتی- عضلانی و بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد.
روند پیری انسانها در طول زمان اتفاق نمی‌افتد. پروفسور مایکل اسنایدر، متخصص ژنتیک و مدیر مرکز ژنومیک و پزشکی شخصی در دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مقاله، می‌گوید: به نظر می‌رسد که اواسط دهه ۴۰ و اوایل دهه ۶۰، زمان تغییرات چشمگیر است.
در این تحقیق به مدت ۷ سال نمونه خون و مدفوع و سواب‌های پوستی، دهانی و بینی  108 داوطلب آزمایش شد. محققان ۱۳۵۰۰۰ مولکول مختلف (RNA، پروتئین‌ها و متابولیت‌ها) و میکروب‌ها (باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های حاضر در روده و روی پوست شرکت کنندگان) را ارزیابی کردند.
فراوانی بیشتر مولکول‌ها و میکروب‌ها به صورت تدریجی و زمانی تغییر نکرد. هنگامی که دانشمندان به دنبال خوشه‌هایی از مولکول‌ها با بیشترین جابه‌جایی بودند، دریافتند که این دگرگونی‌ها زمانی رخ می‌دهد که افراد در اواسط دهه ۴۰ و اوایل دهه ۶۰ زندگی خود باشند.
افزایش سن در اواسط دهه ۴۰ غیرمنتظره بود و در ابتدا تصور می‌شد که نتیجه تغییرات قبل از یائسگی در زنان است که نتایج را برای کل گروه تغییر می‌دهد. اما داده‌ها نشان داد که تغییرات مشابهی در مردان در اواسط دهه ۴۰ زندگی آنها نیز رخ می‌دهد.

روند پیری انسانها تخت تاثیر متابولیسم یا بیماری

روند پیری انسانها نشان می‌دهد که اگرچه یائسگی ممکن است در تغییرات مشاهده شده در زنان در اواسط دهه ۴۰ زندگی نقش داشته باشد، احتمالا عوامل مهم دیگری نیز بر این تغییرات در مردان و زنان تأثیر می‌گذارد.
موج اول تغییرات شامل مولکول‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی و توانایی متابولیسم کافئین، الکل و لیپیدها بود. موج دوم تغییرات مولکول‌های دخیل در تنظیم ایمنی، متابولیسم کربوهیدرات و عملکرد کلیه را در بر می‌گرفت. مولکول‌های مرتبط با پیری پوست و عضله در هر دو مقطع زمانی تغییر کردند. تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که افزایش یکباره سن ممکن است در سن ۷۸ سالگی اتفاق بیفتد، اما آخرین مطالعه نتوانست این را تایید کند زیرا مسن‌ترین شرکت کنندگان ۷۵ سال داشتند.
این الگو با شواهد قبلی مطابقت دارد که نشان می‌دهد خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن به صورت تدریجی افزایش نمی‌یابد، به طوری که خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های قلبی عروقی پس از ۶۰ سالگی افزایش شدیدی را نشان می‌دهد. همچنین برخی از تغییرات می‌تواند به سبک زندگی یا عوامل رفتاری مرتبط باشد. به عنوان مثال، تغییر در متابولیسم الکل ناشی از افزایش مصرف در اواسط دهه ۴۰ زندگی افراد است که می‌تواند یک دوره استرس‌زا از زندگی باشد.
به گفته نویسندگان، یافته‌ها می‌تواند به مداخلات هدفمند، مانند افزایش میزان ورزش در دوره‌های از دست دادن سریع‌تر عضله کمک کند.