تاثیر ترامپ بر ایران
تاثیر ترامپ بر ایران

به گزارش سرمایه فردا، تاثیر ترامپ بر ایران و جهان را نمیتوان نادیده گرفت. اقتصاد را از چین به آمریکای جنوبی منتقل می کند. برخلاف باید به جای اعراب روی ایران متمرکز می‌شود.

دونالد ترامپ، جی‌دی‌ ونس، سناتور جمهوری‌خواه اهایو را که پیشتر به خاطر ریش شبیه «آبراهام لینکلن جوان» خوانده بود، به عنوان گزینه معاون اولی خود معرفی کرد.

یکی از مهم‌ترین اهداف ترامپ در انتخابات، پیروزی دوباره در ایالت اوهایو است و در این زمینه هیچ‌کس بهتر از جی‌.دی.ونس نمی‌تواند به او کمک کند. ونس در سال ۲۰۲۲ در رقابت‌های انتخاباتی سنا در این ایالت پیروز شد.

ونس در گذشته به‌ویژه در سال ۲۰۱۶ مواضعی علیه ترامپ گرفته بود و تأکید داشت که ترامپ می‌تواند «هیتلر آمریکا» باشد.

با این حال مواضع او در سال‌های اخیر تغییر کرده و ونس ترجیح می‌دهد از ترامپ حمایت کند.

ونس همچنین سال گذشته زمانی که از او درباره معاونت ریاست‌جمهوری پرسیده شد، گفت سنا را ترجیح می‌دهد اما اگر ترامپ از او تقاضا کند این مسئله را به‌طور جدی در نظر خواهد گرفت چراکه می‌خواهد به ترامپ کمک کند.

گزینه معاون اولی ترامپ در حوزه سیاست خارجی از مخالفان جدی مداخله نظامی در مورد ایران است. به شدت از اسراییل حمایت می‌کند.

طرفدار گسترش توافق‌های آبراهام (عادی‌سازی روابط با اسراییل) است. روابط خوبی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین مصر دارد.

از اعطای کمک‌های مالی و نظامی از سوی آمریکا به کشورهای دیگر (به جز رژیم اسرائیل) حمایت نمی‌کند. در جنگ عراق حضور داشته اما از جنگ انتقاد می‌کند.

مخالفت دی ونس، کاندیدای معاونت ترامپ با حمله به خاک ایران است.

جی دی ونس، که به عنوان گزینه ترامپ برای معاونت او اعلام شده پیش از این با تاکید بر تنش‌زدایی با ایران گفته بود: «اگر ایران به آمریکا حمله کند باید پاسخ بدهیم اما حمله به سرزمین اصلی ایران یک اشتباه مهم است.»

تاثیر ترامپ بر دموکرات‌ها

در شرایطی که صف جمهوری خواهان پس از ترور ناکام ترامپ منسجم تر شده و رئیس جمهور سابق روز سه شنبه بعنوان نامزد رسمی حزب برای انتخابات ۵ نوامبر انتخاب شد، در جبهه دموکرات ها وضع متفاوت است.

از زمان مناظره فاجعه‌بار جو بایدن در سی‌ان‌ان در ۲۷ ژوئن، انتقادات از وضعیت جسمی‌ و ذهنی وی بالا گرفته و فشارها برای کناره‌گیری پیرمرد ۸۱ ساله هم تشدید شده است.

بایدن اما لحن چالش‌جویانه به خود گرفته است و به شدت اصرار دارد که نامزد حزب دموکرات باقی خواهد ماند.

اما زمانی که صحبت از کناره گیری بایدن مطرح می شود، بلافاصله نام کامالا هریس معاون رئیس جمهور و رئیس سنا به میان می آید.

هریس که در طول چهار سال گذشته عملا در سایه بوده، بارها از رئیس خود دفاع و استدلال کرده است که دستاوردهای او به عنوان رئیس جمهوری نباید تحت‌الشعاع یک مناظره ۹۰ دقیقه‌ای قرار گیرد.

با بلندتر شدن صداهای درخواست‌ کناره‌گیری رئیس‌جمهور از نامزدی حزب دموکرات، برخی از دموکرات‌های سرشناس پشت سر هریس ۵۹ ساله به عنوان نامزد طبیعی برای جایگزینی بایدن متحد شده‌اند.

بایدن نیز در سخنرانی اخیر خود گریزی به این موضوع زد و برای اولین بار از رئیس جمهور شدن هریس سخن به میان آورد.

بایدن در این‌باره گفت: «هریس نه‌تنها یک معاون رئیس‌جمهور فوق‌العاده است، بلکه او می‌تواند رئیس‌جمهور ایالات متحده شود».

تحلیلگران جایگزینی هریس بجای بایدن را به هندوانه در بسته تشبیه کرده اند، به این معنا که زن بودن، رنگین پوست بودن، سن پایین و تجربه در کسوت معاون رئیس جمهور  را بعنوان مزایا و محبوبیت پایین، در سایه بودن، قدرت مانور کم در مقابل ترامپ و فرصت کوتاه تا انتخابات برای تحرک در آرای مرددها را بعنوان معایب این انتخاب مطرح کرده‌اند.

اینکه دموکرات ها در این تقاطع تردید به چه گزینه‌ای خواهند رسید ظرف روزهای آینده مشخص می‌شود.

تاثیر ترامپ بر دموکراسی

دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده امروز دوشنبه به وقت محلی در مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین حضور پیدا می‌کند تا نامزدی حزب را به طور رسمی برای انتخابات ۵ نوامبر به دست آورد.

ترامپ یک روز پس از آن رهسپار میلواکی شد که هدف یک سوء قصد نافرجام قرار گرفت. سوءقصدی که محبوبیت او را افزایش داده و او را بر سر زبان ها انداخته است.

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده، سوء قصد به جان ترامپ رقیب انتخاباتی‌اش را محکوم کرده و دستور داده است که درباره تیراندازی در جریان تجمع انتخاباتی ترامپ تحقیق شود.

بایدن در سخنرانی خود در دفتر بیضی شکل خود خواستار اتحاد و بازگشت مسالمت آمیز به سیاست شد.

در حالی که کمپین ترامپ یکپارچه‌تر شده و عزم او جدی‌تر، بایدن به خشونت هایی که در چند سال گذشته در حوزه سیاسی دیده شده است، از جمله سوء قصد به جان همسر نانسی پلوسی، طرح آدم ربایی گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان و … اشاره کرد.

سخنرانی‌ای که او قصد داشت علت خشونت‌ها را به زمان روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۷ ارجاع دهد. با این حال برخی ناظران این سخنرانی را نشانه ضعف در مقابل رقیب پس از مناظره اول و ترور ناکام ترامپ می‌دانند.

بایدن در سخنرانی شش دقیقه‌ای خود مرتکب اشتباهات فاحشی هم شد، از جمله اینکه صندوق رای را «صندوق نبرد» نامید و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را «ترامپ سابق» نامید.

در حالی که نامزدی رسمی ترامپ در ویسکانسین اعلام و جمهوری خواهان مصمم، یکصدا پشت سر او جمع شده‌اند، اختلافات در حزب دموکرات همچنان بر سر ماندن یا رفتن بایدن در جریان است.

آیا ترامپ رییس‌جمهور می‌شود؟

کنوانسیون جمهوری‌خواهان به محلی برای نمایش وحدت پیرامون ترامپ تبدیل شده است. همه رقبای او به صف شده‌اند تا وفاداری خود را نسبت به نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات نوامبر امسال اعلام کنند. این صحنه بی‌شباهت به میادین روم باستان نیست؛ جایی که همه راه را برای امپراتور سزار باز می‌کردند.

فهرستی از رقبای سابق رامپ، از جمله نیکی هیلی، برای اعلام وفاداری به او در صف ایستادند و حالا حزبی که از سرنوشت نوامبر خود مطمئن شده است، سیگنال قانون و نظم بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را به رای‌‌‌دهندگان ارسال می‌کند.

دشمنان شکست‌‌‌خورده ترامپ یکی پس از دیگری سه‌‌‌شنبه شب روی صحنه آمدند تا زانو در برابر مردی بزنند که آنها را پیش‌تر در رینگ رقابت‌‌‌ها ناک‌‌‌اوت کرده بود: ویوک راماسوامی، سناتور تد کروز، نیکی هیلی از کارولینای جنوبی، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و روبیو، همگی به مردی که زمانی پیشنهاد کرده بودند که هرگز ترامپ نباید روی دفتر بیضی‌شکل را ببیند، قول وفاداری دادند.

در حزب جمهوری‌خواه مدنظر ترامپ، وحدت چیزی نیست که برای آن تلاشی شود. این چیزی ذاتی در جنبش «آمریکا را دوباره بزرگ کن» است؛ اگر نخبگان رسانه‌‌‌های خبری و حزب دموکرات آن را به رسمیت بشناسند.

سناتور مارکو روبیو از فلوریدا هنگام تعطیلی شب سه‌‌‌شنبه گفت: «آمریکایی‌‌‌هایی که کلاه قرمز به سر می‌کنند و ساعت‌‌‌ها زیر آفتاب سوزان منتظر می‌‌‌مانند، منفور یا افراطی نیستند. آنچه آنها می‌‌‌خواهند مشاغل خوب و قیمت‌های پایین‌‌‌تر است.»

تاثیر ترامپ بر ایران و جهان را نمیتوان نادیده گرفت. اقتصاد را از چین به آمریکای جنوبی منتقل می کند. برخلاف باید به جای اعراب روی ایران متمرکز می‌شود.