کاهش ریسک بورس با رشد چه گروهی اتفاق می‌افتد؟
کاهش ریسک بورس با رشد چه گروهی اتفاق می‌افتد؟

با تخلیه هیجانات تنش‌های سیاسی و افزایش عرضه ابتدا باید کاهش ریسک بورس اتفاق بیفتد تا معاملات متعادل شود. اما سیگنال آن داده شده است.

به گزارش سرمایه فردا، بازار سهام همچنان در یک روند نزولی قرار دارد. از آنجایی که این نوسان تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیک اتفاق افتاده است. به همین دلیل عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرده که بعد از کاهش ریسک بورس رشد فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

همچنین حجت الله صیدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از مذاکره برای عرضه خودرو در بورس کالا خبر داده است. این موضوع نشان می‌دهد که بازار به لطف روند نوسانی گروه خودرو می‌تواند به وضعیت بهتری برسد. منحنی قیمتی در بازار خودروهای، نیمسال ۱۴۰۳ با افت قابل‌توجهی پشت سر گذاشته، اتفاقی که به نظر می‌رسد روی معاملات گروه خودرو و قطعات تاثیر گذاشته است. علاوه بر این با کاهش انتظارات تورمی و اصلاح قیمت ارز نیمایی، کاهش ریسک بورس و تغییر روند رخ خواهد داد. هرچند با تخلیه هیجانات و افزایش عرضه ابتدا باید متعادل شود.

عرضه خودرو در بورس کالا آغاز می‌شود

شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که شرکت‌های خودروسازی‌ داخلی در تلاش هستند تا بار دیگر خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند و گویا در این زمینه توافق‌هایی نیز انجام شده است. با این حال این اخبار تاکنون مورد تأیید نهادهای رسمی قرار نگرفته است. با عرضه خودرو در بورس کالا فرایند قرعه کشی حذف می‌شود و قیمت‌ها مطابق با مکانیزم‌های بازار در یک شرایط رقابتی تعیین خواهد شد.

محمدنیا افزود: بنابراین مردم هم می‌توانند مطمئن شوند که در یک فرایند منصفانه محصول خود را خریداری می‌کنند. این موضوع می‌تواند در صورت‌های مالی نمادهای خودرویی تاثیر بگذارد. به همین دلیل باید تغییر روند معاملات بعد از اجرای این تصمیم شد.

کاهش کارمزد و مالیات برای معاملات بورس

او افزود: همچنین کارمزد سازمان و ادارات زیرمجموعه در معاملات صفر شود هزینه معاملات کاهش پیدا می‌کند. حتی کاهش مالیات فروش منجر به بهبود شرایط معاملات می‌شود. در شرایط کنونی حجم معاملات، مالیات قابل‌توجهی عاید دولت نمی‌شود، اما اثر مثبتی روی سرمایه گذاران دارد. ادامه این روند کمک می کند وقتی بازار متعادل شود، کاهش کارمزد و مالیات هم قابل جبران شود.

این کارشناس بازار مالی تصریح کرد: به نظرم اگرحجم مبنا رو هم بردارند. وقتی کف بازار بسته باشد، سهم با یک معامله چندین میلیون سهم هم جاذبه جا شود، تأثیر خاصی روی افت قیمت سهام نمی‌گذارد. ولی برای رشد قیمت، فروشنده می‌داند که اگر امروز نفروشد، ممکن است فردا با قیمت بالاتر بفروشد. حتی اگه صف فروش باشد این تغییر باعث ایجاد جذابیت در بازار خواهد شد. با این راهکار نیازی به تزریق پول اضافی از طرف بانک ها و نهادها به بورس نیست. در این حالت بازار خودجوش به تعادل می‌رسد، فقط کافیه با چند تغییر ساده به بازار  جان تازه داد.

کاهش ریسک بورس زمینه ورود سرمایه گذاران به بورس

از طرف دیگر بازار جهانی سیگنالهای مثبتی به سرمایه‌گذاران داده است. به طوری که بازار سهام چین این روزها کم کم از چالش‌های قبل دور شده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران به آینده امیدوار شده‌اند و به پتانسیل‌های موجود ایمان دارند. به خاطر اینکه بعضی محرک‌های اقتصادی که نشان می‌دهد دولت چین واقعا دنبال رشد و بهبود وضعیت اقتصادی کشورش است.

در آخرین کنفرانس مطبوعاتی دولتمردان چین گفته‌ شد که در کنار بسته ۲۰۰ میلیارد یوانی، برنامه‌هایی برای ارائه محرک‌های اقتصادی بیشتری دارند. هرچند جزئیات این اقدامات هنوز مشخص نیست، اما این نشان‌دهنده عزم جدی دولت برای بهتر کردن اوضاع اقتصادی است. همین موضوع انگیزه سهامداران شرکت‌های کامودیتی محور را تقویت خواهد که همچنان سهامدار بمانند.

کاهش ریسک بورس جزو منافع سهام‌داران است

گزارش تورم چین در ماه سپتامبر نشان می‌دهد که تورم سالانه فقط ۰٫۴ درصد افزایش یافته‌است که کمتر از انتظارات بوده و همین مقدار هم به لطف بخش مواد غذایی و سبزیجات بوده است.  تورم سالانه مواد غذایی ۳٫۳ درصد و تورم سالانه سبزیجات ۲۲٫۹ درصد بوده است. تورم سبزیجات به دلیل آب و هوای نامناسب و تقاضای فصلی، افزایش بالایی داشته است. اما تورم تولیدکننده برای ۲۴ ماه متوالی کاهش یافته و دلیل آن تقاضای ضعیف و افزایش تولید می‌باشد که باعث طولانی‌ترین دوره کاهش تورم از دهه ۱۹۹۰ شده است.

کسانی که پولش را در طلا، ملک سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا بانک سپرده گذاری کرده‌اند، از افت بورس خوشحال هستند. اما این روند ادامه دار نخواهد بود. زیرا ادامه این وضعیت به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد می کند. چندین سال اخیر با اقداماتی مانند تزریق سهم خزانه دولت می‌خواست بازار را درست کند، ولی موفق نشد. به طور قطع باید منافع مردم و سهام‌داران در سیاست گذاری تامین شود تا بازار روی رشد را به خودش ببیند.

شاخص حمایت ۲ میلیون واحد را حفظ می‌کند

با توجه به اینکه شاخص با وجود ریسک‌های ژئوپلتیک همچنان سطح حمایتی ۲ میلیون واحد را حفظ کرده از تغییرات مثبت در آینده نزدیک خبر می‌دهد. علاوه بر این نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بازار سهام است. برای نمونه در بازار کامودیتی‌ها، خبر مثبتی از چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد اولیه در جهان است منتشر شده و  تأثیر زیادی بر قیمت فلزات، نفت و کالاهای اساسی خواهد گذاشت. حتی اگر دولت چین بتواند محرک‌های قوی‌تری معرفی کند، بازارهای کامودیتی هم رشد بیشتری خواهند داشت و سرمایه‌گذاران از این روند بهره‌مند می‌شوند.

با وجود اینکه هنوز هم برخی عدم قطعیت‌ها در بازار است، به نظر می‌رسد دولت به طور جدی دارد دنبال راه‌حل‌هایی برای تثبیت اقتصاد است. این رویکرد می‌تواند به نفع بازارهای مولد و به ویژه بازار کامودیتی‌ها باشد و نویدبخش روزهای بهتری برای سرمایه‌گذاران در نماد نمادهای بورسی است. از طرف دیگر امید به بهبود و رشد اقتصادی در بازار وجود دارد و این خودش نشانه‌ای از آینده‌ای روشن‌تر است.