چه کسی جایگزین بایدن در انتخابات آمریکا می‌شود
چه کسی جایگزین بایدن در انتخابات آمریکا می‌شود

به گزارش سرمایه فردا، بعد از مناظره نخست ترامپ و بایدن عملکرد پیرمرد کاخ سفید باعث شد بیشتر دموکرات ها به دنبال چاره اندیشی باشند. در حال حاضر مذاکرات آغاز شده که چه کسی جایگزین بایدن در انتخابات آمریکا شود.

حتی سرسخت‌ترین طرفداران بایدن بعد از نمایش ضعیف او مردد شده‌اند و اکنون زمزمه‌هایی از درخواست برای کناره‌گیری بایدن شنیده می‌شود. با توجه به شرایط فعلی ممکن است دموکرات‌ها دست به کاری بزنند که سال‌ها از آن صرف‌نظر کرده‌ بودند.

حزب می‌تواند در صورت انصراف بایدن از نامزدی، نماینده دیگری را معرفی کند. پیش از این انتخابات مقدماتی در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا برگزار شده است و بایدن اکثریت رای را به دست آورده است؛ اکنون تنها با انصراف شخص او این امکان برای نمایندگان ایالتی فراهم می‌آید که گزینه دیگری را به جای او انتخاب کنند.

البته این راه دشواری‌های بسیاری دارد، اول آنکه حتی بعد از مناظره که با انتقادات بسیاری مواجه شد در بایدن هیچ نشانی از ضعف یا کناره‌گیری نبود. چنانچه پس از اتمام مناظره به حامیانش در آتلانتا گفت: «بیایید به راهمان ادامه دهیم». دوم آنکه تمام افرادی که به عنوان جایگزینان بایدن مطرح هستند قبل از این آشکارا از بایدن حمایت خود را اعلام کرده‌اند، هر چند آنان از لحاظ قانونی متعهد به حمایت همیشگی از بایدن نیستند با این حال بعید است آنان اکنون دست از حمایت بایدن بردارند.

در اینجا با بررسی گزینه‌های متعددی که توسط خبرگزاری معتبری همچون پولیتیکو، واشنگتن‌پست و فایننشیال‌ تایمز مطرح شده‌اند به معرفی ۴ گزینه محتمل پرداخته‌ایم.

کامالا هریس، ۵۹ ساله

محتمل‌ترین گزینه جایگزینی بایدن، معاون رئیس‌جمهور اوست. او اولین معاون رئیس‌جمهورِ زن و اولین معاون رئیس‌جمهور سیاه‌پوست و آسیایی آمریکایی این کشور به‌شمار می‌رود که می‌تواند در جلب نظر رای‌دهندگان سیاه‌پوست برگ برنده دموکرات‌ها باشد.

گرچن ویتمر، ۵۲ ساله

او که ۴۹مین فرماندار ایالت میشیگان است، ویتمر در ۲۰۱۸، بیل ساشه رقیب جمهوری‌خواه خود را شکست داد و از ۱ ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان فرماندار شروع به کار کرد. ویتمر گزینه ایده‌آل دموکرات‌ها بر روی کاغذ به شمار می‌رود.

گوین نیوسام، ۵۶ ساله

تا به امروز جدی‌ترین گزینه جایگزینی بایدن، نیوسام فرماندار کالیفرنیا است. پیش از این او جوانترین شهردار سانفرانسیسکو در صد سال گذشته بود. وی از موافقان دومین استیضاح دونالد ترامپ بود و حتی در مناظره‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان حضور پیدا کرد تا مانع تراشی کند.

جاش شاپیرو، ۵۱ ساله

جاش شاپیرو سیاستمدار و وکیل آمریکایی است که از سال ۲۰۲۳ فرماندار پنسیلوانیا است. او از اعضای حزب دموکرات بوده و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ پنجاهمین دادستان کل پنسیلوانیا بود. شاپیرو همچون ویتمر، از گزینه‌های خوشنام و محبوب دموکرات‌هاست.

بعد از مناظره نخست ترامپ و بایدن عملکرد پیرمرد کاخ سفید باعث شد بیشتر دموکرات ها به دنبال چاره اندیشی باشند. در حال حاضر مذاکرات آغاز شده که چه کسی جایگزین بایدن در انتخابات آمریکا شود./دنیای اقتصاد