پیش بینی بورس با طیب نیا یا جلیلی
پیش بینی بورس با طیب نیا یا جلیلی

پیش بینی بورس با طیب نیا یا جلیلی بسیار سخت نیست. سیاست طیب نیا کنترل تورم است. جلیلی هم آرزوی کنترل تورم دارد. هر دو رکود ساز هستند.

به گزارش سرمایه فردا بورس مثل قمارخانه است. این جمله ای است که احمدی نژاد ۱۹ سال پیش در اردیبهشت ۸۴ بیان کرده بود. حالا بعد از ۱۹ سال، سعید جلیلی کاندیدای جریان راست  توییت می زند که من به بورس اعتقاد دارم.
وقتی این توییت توسط جلیلی زده شد. شاید بسیاری گفتن خوب این حرف ها فایده ندارد و وعده و وعید و غیره است. اما به نظر می رسد استرس رقابت به قدری بالاست که ستاد انتخاباتی همه چیز را پذیرفتند. بنابراین تا زمانی که کابینه دولت مشخص نشود نمی توان گفت چه اتفاقی درباره بورس می افتد.
چراکه جلیلی و ستادش با احساس خطر از واکنش منفی سهامداران سریعا از حمایت بورس خبر دادند و در روزهای بعد برای جلوگیری از ریزش آرا از این ناحیه  چهره ی ضد تولید، سرمایه گذاری و بورس خودشان را تلطیف کرد.

پیش بینی بورس با جلیلی

ستاد جلیلی و همچنین ستاد پزشکیان به دلیل رقابت سنگین به شدت در استرس هستند. می دانند جذب یک رای جدید خیلی سخت است و تا جایی که می شود باید از کاهش رای جلوگیری کنند.  جلیلی در مورد بورس توییت زد. رسایی نماینده ی مجلس که حامی جلیلی است در حمایت از بورس در مجلس صحبت کرده است.

همچنین یکی از اعضای ستاد جلیلی در مورد عرضه مجدد خودرو در بورس صحبت کرده است. اما به نظر می رسد جلیلی و ستادش خیلی صریح مواضع خودشان در مورد برخی مسائل مهم اعلام نکردند. مثلا محدودیت بورس کالا، سیاست گذاری علیه صورت های مالی شرکت ها در دولت سیزدهم، مساله قیمت گذاری دستوری و موارد اینچنین که باعث تخریب اعتماد سرمایه گذاران رسمی در دولت سیزدهم شده را اعلام کنند.

عامل رکود بورس در دولت روحانی

در مقابل طیب نیا به ستاد پزشکیان رفت. بورسی ها به طیب نیا، نوبخت و سیف از دولت اول روحانی انتقاد بالایی دارند. حتی بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به آن دوره انتقاد دارند. البته از این جنس انتقاد در حال حاضر به فرزین نیز وجود دارد. کسی به آن ترکیب دولت اول روحانی یا به فرزین برای کنترل تورم انتقاد نمی کند.

تورم کمر مردم ایران را شکسته است. هر کس می تواند به صورت پایدار آن را کنترل کند باید دستش را بوسید. اما مشکل در دولت اول روحانی دقیقا همین مشکل رکود تورمی دوره فرزین وجود دارد.

پیش بینی بورس با طیب نیا

در دولت اول روحانی سیاست انقباضی از سوی دولت اتخاذ شد تا تورم کنترل شود. البته مشخص نیست آن ایده برای طیب نیا بود یا سیف یا نوبخت یا هر سه. این سیاست رکود اقتصادی ایجاد کرد و سود شرکت‌ها کم شد. در آن زمان بیشتر انتقادات را به نوبخت وارد می کنند.

در هر صورت طیب نیا آن موقع وزیر اقتصاد بود. او می دید که علی رغم سیاست انقباضی شدید و نرخ بهره ی بالا، نقدینگی به واسطه رقابت بانک های ناتراز برای جذب سپرده می‌رفت. پرداخت سود سپرده ی بالا به شدت در حال رشد بود.

بعدها طیب نیا در دولت دوم روحانی دیگر کار را ادامه نداد. بسیاری می گویند اون وقتی دید قرار نیست بانک های ناتراز کنترل شوند، کار را رها کرد. اما در مقطع فعلی چیزی که مشخص نست نقش طیب نیا در آینده اقتصادی دولت احتمالی پزشکیان است. همچنین معلوم شود اگر قرار است تورم کنترل شود، به چه قیمتی این کار صورت خواهد کرد. نقدینگی انباشته شده در دولت دوم روحانی سوخت رشد ارز و تورم شد.

تاثیر سیاست انقباضی فرزین

در حال حاضر فرزین نیز تا حدودی همین شرایط را پیاده کرد. سیاست انقباضی با شعار کنترل ترازنامه ی بانک ها. در واقع فرزین خواست از آن دوره درس بگیرد. صرفا با فشار کنترلی از طریق نرخ بهره ی بالا به جنگ تورم رفت.

اما چیزی که می بینیم سهم بانک های ناتراز از نقدینگی در سه سال گذشته افزایش پیدا کرد. همچنین پول داغ موجود در اقتصاد با سود ۳۸ درصدی اخزا کنترل شده است. در واقع فرزین توانست این دستاورد را با تحمیل هزینه ی بالا به بورس به نتیجه برساند.

.