پیش‌فروش خودرو در سامانه کجاست ؟
پیش‌فروش خودرو در سامانه کجاست ؟

پیش‌فروش خودرو در سامانه یکپارچه تعلیق شده‌است. این سیاست تحت تاثیر فشار خودروسازان است، چراکه زیان آنها روندی صعودی دارد.

به گزارش سرمایه فردا، پیش‌فروش خودرو در سامانه یکپارچه کاملا منحل و فروش خودروسازان به شیوه قبلی انجام می‌شود. یعنی ثبت نام در سایت اینترنتی خودروسازان بار دیگر آغاز شد. این به معنای ناتوانی وزارت صنعت در مدیریت عرضه به نسبت تقاضا با قیمتهای دستوری است.

سال ۹۷ را می توان نقطه اوج تقاضای غیرمصرفی در بازار خودرو خواند. سالی که عرضه خودرو سواری از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه به ۹۰۲هزار دستگاه رسید.

خطای سیاستگذار در قیمت گذاری خودرو در کنار تشدید تحریم صنعت خودرو از یک سو منجر به افت تیراژ خودروسازان شد. از سوی دیگر مشتریان واقعی را از دسترسی به خودرو محروم کرد. با این شرایط بازار خودرو تنها نصیب دلالان و واسطه گران شد. برای مهار آن سیاست پیش‌فروش خودرو در سامانه اجرایی شد.

مشتریان واقعی از پنج سال گذشته تاکنون حتی با پیش‌فروش خودرو در سامانه از دسترسی به خودرو محروم بودند. اما واسطه گران با شگردهای خاص خود، محصولات خودرویی را از کارخانه خریده و با قیمت های بالایی در بازار به فروش می رسانند.

خودروسازان در شرایطی سال گذشته یک میلیون و ۱۳۶ هزار خودرو سواری به بازار عرضه کردند که بازار باز هم با کمبود خودرو روبرو بود.

بنابراین تقاضای غیرمصرفی خودرو، میزان تقاضای واقعی را مشخص نمی کند این در حالی است که در سال ۹۶ که خودروسازان یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو عرضه کردند، به دلیل تقاضای کم مجبور به فروش لیزینگ و ترغیب شهروندان با روش های مختلف به خرید خودرو شدند.

چرا پیش‌فروش خودرو در سامانه ادامه نیافت؟

یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در شرایطی که خودروسازان صادراتی قابل توجهی ندارند، تقاضا واقعی بازار است. در حال حاضر تولید کمتر از این میزان است.

حالا با فاکتور گرفتن از تقاضای غیرمصرفی بازار، این سوال مطرح است که سمت و سوی تقاضای واقعی خودرو در صورت اصلاح قیمت ها چیست؟

این سمت و سو با توجه به سه سناریوی بهبود شرایط اقتصادی، تداوم شرایط فعلی و همچنین بدتر شدن شرایط که منجر به رشد منفی اقتصادی، کاهش شدید قدرت خرید و عدم اسقاط می شود در بازه زمانی پنج سال آینده تعریف شده است.

نتیجه اینکه در صورت رشد پایدار اقتصادی و بهبود قدرت خرید، تقاضای خودرو تا سال ۱۴۰۸ به یک میلیون و ۴۵۰ دستگاه خواهد رسید. حال آنکه با بدتر شدن شرایط کنونی و به دنبال آن کاهش شدید قدرت خرید و تورم فزاینده تقاضای واقعی مرز ۶۰۰ هزار دستگاه را تجربه خواهد کرد. بنابراین اگر در کشور تولید یا واردات خودرو افزایش نیابد بار دیگر پیش‌فروش خودرو در سامانه از سرخواهد گرفته می‌شود.

روش عرضه خودرو چگونه خواهد شد؟

بدین ترتیب اگر شرایط اقتصادی بدتر و تورم نیز فزاینده شود، تقاضای واقعی خودرو افت خواهد کرد.

با عرضه جدید خودرو از طریق سایت فروش اینترنتی خودروسازان، سامانه فروش یکپارچه خودرو رسما به کار خود پایان داد.

دو شرکت ایران خودرو و سایپا پس از دو دوره عرضه در سامانه فروش یکپارچه که از سال ۱۴۰۱ آغاز شد،از اواخر هفته گذشته فروش اینترنتی خود را آغاز کردند.

بدین ترتیب سامانه فروش یکپارچه خودرو که با مخالفت خودروسازان آغاز به کار کرد با عرضه های جدید، رسما فعالیتش متوقف ماند.

سیاستگذار وقت خودرو در سال ۱۴۰۱ به دنبال آن بود که روند عرضه خودرو را شفاف کند. بدین جهت عرضه تمام خودروها تنها از طریق سامانه یکپارچه خودرو انحام شد تا به نوعی هیچ خودروساز و مونتاژکاری نتواند بازار خودرو را که برای برخی‌ها محل سودهای میلیاردی شده بود به هم بریزد.

اما مشکل اصلی این شیوه فروش در اجبار خودروسازان برای عرضه خودرو حتی در صورت نداشتن ظرفیت بود.

“خالی فروشی” و “آینده فروشی” دو واژه ای است که در مورد فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه بطور مکرر توسط دست اندرکاران صنعت خودرو بکار گرفته شده است .

حالا با فروش فوق العاده و پیش فروش خودروسازان ، سامانه یکپارچه کاملا منحل و فروش خودروسازان به شیوه قبلی یعنی ثبت نام در سایت اینترنتی این شرکت ها بار دیگر آغاز شد.

بر این اساس گروه خودروسازی سایپا از هفته گذشته فروش کوییک را آغاز و ایران خودرو هم اعلام کرده است که در هفته جاری محصولات ری‌را، راناپلاس، پژو ۲۰۷ دستی و گروه محصولات تارا، سورن پلاس بنزینی و هایما را در سامانه فروش اینترنتی این شرکت عرضه خواهد کرد.

هنوز سازوکار فروش خودرو توسط ایران خودرو مشخص نیست این در شرایطی است که با توجه به استقبال متقاضیان بطور حتم خودروسازان باز هم از مسیر قرعه کشی نوبت های تحویل خودرو را اولویت بندی خواهند کرد.

فروش جدید خودروسازان در حالی است که هنوز تعهدات سامانه یکپارچه به قوت خود باقی است.