پیش‌بینی قیمت نفت
پیش‌بینی قیمت نفت

موسسه های مالی در جدیدترین پیش‌بینی قیمت نفت خود اعلام کرده‌اند که روند نزولی نفت قطعی است. احتمالا قیمت هر بشکه نفت تا ده دلار افت می‌کند.

به گزارش سرمایه فردا، مورگان استنلی پیش‌بینی قیمت نفت برنت برای سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ را به دلیل تقاضای ضعیف، از ۸۵ دلار به ۷۵ دلار در هر بشکه کاهش داد. این دومین کاهش در کمتر از دو هفته است. گلدمن ساکس نیز محدوده قیمتی نفت برنت را به ۷۰-۸۵ دلار کاهش داد و سیتی قیمت نفت در سال آینده را ۶۰ دلار برآورد کرد، اگر اوپک پلاس نتواند کاهش تولید بیشتری اعمال کند.
دویچه بانک هشدار داده که افزایش نرخ بیکاری در آمریکا ممکن است نشانه‌ای از شروع مشکلات بزرگتر در بازار کار باشد. فدرال رزرو ممکن است مجبور به کاهش‌های سنگین نرخ بهره شود. کانادا نیز با بحران مسکن و زیرساخت مواجه است که به دلیل افزایش جمعیت و کاهش بهره‌وری در ساخت‌وساز تشدید شده و دولت باید اقدامات فوری در این زمینه انجام دهد.
در پاکستان ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی کشف شده که می‌تواند اقتصاد این کشور را دگرگون کند. اما فرآیند حفاری و استخراج چندین سال به طول می‌انجامد. بنابراین پیش‌بینی قیمت نفت فعلا نزولی است مگر اینکه در ادامه عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد.
بانک آمریکا پیش‌بینی کرده که بانک مرکزی اروپا در سپتامبر نرخ بهره را کاهش می‌دهد، اما تأثیر منفی اندکی بر یورو خواهد داشت. اقتصاد ایالات متحده نیز با کندی مواجه است و ریسک‌های رکود اقتصادی افزایش یافته، که باعث جذابیت ین ژاپن به عنوان دارایی امن شده است. ولی احتمال افزایش USDJPY وجود دارد که سودآوری ین را محدود می‌کند.
استراتژیست‌های UBS پیش‌بینی می‌کنند که اگر فدرال رزرو نرخ بهره را ۲۵ نقطه‌پایه کاهش دهد، دلار آمریکا ممکن است جهش تاکتیکی داشته باشد، اما اختلاف با سایر بانک‌های مرکزی و نوسانات احتمالی انتخابات آمریکا، آینده دلار را پیچیده کرده است.

پیش‌بینی قیمت نفت تحت تاثیر اقتصاد چین

کاهش قیمت‌های اقتصاد کلان چین، طولانی‌ترین دوره از سال ۱۹۹۹
این نمودار نشون می‌ده که شاخص قیمت‌های اقتصاد کلان چین برای پنجمین فصل متوالی تو سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کرده. میله‌های آبی مقادیر مثبت و میله‌های قرمز مقادیر منفی رو نشون می‌دن.
از حدود سال ۲۰۱۰، یه روند کلی کاهش تو شاخص GDP deflator دیده می‌شود، با سال‌هایی که گاهی افزایش‌های جزئی داشتن. به‌ویژه، بعد از سال ۲۰۲۰ کاهش قابل‌توجهی مشاهده می‌شه که نشون‌دهنده فشارهای تورمی منفی هست.
کاهش قیمت‌ها در چین طولانی‌ترین دوره در دهه‌های اخیر رو نشون می‌ده و بیانگر ضعف مداوم اقتصاد اونجاست. بحران در بخش املاک و مستغلات، که بزرگترین کلاس دارایی سرمایه‌گذاری در چینه، همچنان ادامه داره و هزینه‌های خرده‌فروشی و مصرف داخلی رو کاهش می‌دهد. همچنین، تقاضای خارجی هم نشانه‌هایی از ضعف رو نشان می‌دهد که بیانگر کند شدن سایر اقتصادهای جهانیه که شرکای تجاری چین هستند.
این نشانه دیگه‌ای که اقتصاد جهانی احتمالاً از اینجا به بعد بیشتر ضعیف می‌شود و چین همچنان منطقه‌ای است که باید از سرمایه‌گذاری در آن برای مدتی احتیاط کرد.

وضعیت تجارت در چین

اول از همه، واردات چین فقط ۰.۵ درصد رشد کرده است که نسبت به رشد ۷.۲ درصدی ماه ژوئیه، افت شدید محسوب می‌شود. این نشان می‌دهد که تقاضای جهانی و داخلی چین ضعیف شده‌است. روند کنونی اقتصاد چین حکایت از این دارد که پیش‌بینی قیمت نفت بر مبنای افت تقاضا نزولی است.
اما از آن طرف، صادرات چین با سرعت نور رشد کرده‌است صادرات به آمریکا ۱۲.۲ درصد افزایش داشته‌است، ولی به اروپا ۵.۳ درصد کاهش پیدا کرده.
در بخش واردات، چین کاهش ۱۴.۳ درصدی در واردات از استرالیا و کاهش ۴.۷۳ درصدی در واردات سنگ آهن رو تجربه کرده است.
مازاد تجاری چین در ماه اوت به ۹۱ میلیارد دلار رسیده که بالاتر از انتظار بازار بود. ولی تحلیلگران نگرانن که این مازاد تجاری ممکنه باعث تاخیر در اجرای بسته‌های حمایتی مالی و پولی توسط دولت چین بشه.
حالا بریم سراغ نفت! تقاضای فرآورده‌های نفتی چین در سال گذشته به اوج خودش رسید و پیش‌بینی می‌شه امسال کاهش پیدا کنه و در سال‌های آینده هم این روند ادامه داشته باشه. تخمین زده می‌شه تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۱.۱ درصد کاهش یابد و از ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ سالانه ۲.۷ درصد و بین ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ هر سال ۳.۲ درصد کاهش یابد.

کاهش قیمت نفت تحت تاثیر بازار خودروهای برقی

راسل هاردی، مدیرعامل گروه ویتول، گفته که تغییر تدریجی چین به سمت خودروهای الکتریکی باعث می‌شود کاهش تقاضای بنزین در سال جاری یا سال آینده به اوج خودش برسد. ویتول پیش‌بینی می‌کنه که رشد تقاضای بنزین و دیزل چین به دلیل برقی‌سازی وسایل حمل‌ونقل و استفاده بیشتر از LNG کاهش یابد.
واحد تحقیقات شرکت ملی نفت چین (CNPC) هم پیش‌بینی کرده که تقاضا برای فرآورده‌های نفتی ممکنه قبل از سال آینده به اوج خودش برسد. مدیران صنعت نفت در کنفرانس APPEC اعلام کردن که رشد تقاضای نفت چین به دلیل عملکرد ضعیف‌تر اقتصادی و تغییر به سمت خودروهای الکتریکی و کامیون‌های با سوخت LNG کاهش یافته است.افت قیمت جهانی نفت برای اقتصاد ایران هم خوبه هم بد. از یک طرف، هزینه‌های تولید و تورم کم میشود و قدرت خرید مردم بالا میرود. ولی از طرف دیگه، درآمدهای دولت کم میشود، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کاهش پیدا می‌کند و بیکاری بیشتر میشود. با این حال، این کاهش درآمدهای نفتی طبق پیش‌بینی قیمت نفت باعث توجه بیشتر به صنایع داخلی و رشد اقتصادی خواهد شد. تجربه نشان داده که بهترین عملکردهای ماندگار اقتصادی زمانی داشتیم که قیمت نفت پایین بوده‌است.وقتی قیمت نفت پایین میرود، قیمت محصولات پتروشیمی هم مثل دومینو پایین میرود، چرا؟ چون نفت ماده اولیه اولیه است. پس هر چی نفت ارزانتر، پلاستیک و کود شیمیایی و حتی داروها هم ارزانتر! البته این ارتباط در برخی محصولات قوی‌تر و در برخی کمتر است.