پیش‌بینی بازار دلار / سیگنال فدرال رزرو و مرکز مبادله چیست
پیش‌بینی بازار دلار / سیگنال فدرال رزرو و مرکز مبادله چیست

در حال حاضر پیش‌بینی بازار دلار بر مبنای وضعیت بازارهای مالی جهانی و سیاستهای فدرال رزرو و سیگنال مرکز مبادلات ممکن است.

به گزارش سرمایه فردا، حال و هوای بازار مالی جهانی حکایت از این دارد که فدرال رزرو به دنبال اجرای سیاست‌های انبساطی است. بار دیگر تقاضا برای طلا افزایش می یابد. ریزش ارزهای دیجیتال نیز ادامه خواهد داشت. اما در بازار ارز تهران فعلا نوسان کاهشی نرخ ارز وجود دارد. در حال حاضر پیش‌بینی بازار دلار بر مبنای وضعیت بازارهای مالی جهانی و سیاستهای فدرال رزرو و سیگنال مرکز مبادلات ممکن است.

🔻 آن طور که شواهد نشان می دهد خریدار ارز نایاب شده و کمتر کسی رغبت به خرید دارد؛ به این ترتیب، اسکناس آمریکایی که روز گذشته در حدود ۵۹ هزارو ۷۰۰ تومان معامله شده بود امروز هم کاهش ۳۰۰ تومانی را ثبت کرد.

🔻فعالان بازار می گفتند همه چیز دست به دست هم داده و کفه ترازوی جناح کاهشی را سنگین کرده است.

🔻از منظر آنها در حالی که بازار ارز هرات به مناسبت سالگرد آغاز حکومت طالبان تعطیل شده، نرخ حواله درهم نیز برای جناح افزایشی ساز ناکوک می زند و همین اتفاق انتظارات کاهشی را تقویت کرده است.

🔻بنابراین، براساس ادعای آنها قیمت درهم امارات که روز گذشته با ۱۶ هزارو ۲۷۰ تومان بسته شده بود در جریان فعالیت کاری امروز تا ۱۶ هزارو ۱۲۰ تومان پایین آمد.

🔻همان‌طور که در گزارش دیروز ذکر شد، برخی از تحلیلگران ارزی دلیل تضعیف دلار را خروج ناگهانی فعالان ارزی و تمایل آن‌ها به ثبت‌نام خودرو دانسته‌اند.

🔻با وجود نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی، شواهد نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار رسمی همچنان در حال رشد است.

پیش‌بینی بازار دلار از نرخ مرکز میادله

🔻به این ترتیب، قیمت دلار مبادله‌ای سه‌شنبه ۱۲۳ تومان و دیروز ۱۹۷ تومان افزایش یافته و به مرز ۴۹ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر، این قیمت بر روی ۴۹ هزار و ۵۳ تومان قرار دارد.

🔻همچنین نرخ دلار نیما نیز در جریان معاملات امروز  به مرز ۴۵ هزار تومان رسید که یک رقم بی سابقه محسوب می شود.

🔻فارغ از نرخ ارز، قیمت طلای جهانی که روز قبل از سقف تاریخی خود عبور کرده بود ساعاتی قبل تا سطح ۲۴۴۲ دلار ریزش کرد.

🔻قیمت سکه امامی نیز مانند روز قبل کاهشی شد و بر روی نیمه کانال ۴۱ میلیون تومان قرار گرفت.

نرخ دلار رسمی در مرکز مبادله ارز و طلا

🔹روز گذشته قیمت دلار آزاد با ۳۵۰ تومان کاهش به نیمه کانال ۵۹ هزار تومانی رسید و ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. تحلیلگران معتقدند که سیگنال‌های منفی از بازار فاصله گرفته‌اند، اما این شرایط می‌تواند موقتی باشد.

🔹در روزهای اخیر، عدم وقوع رویدادهای نظامی جدید و عدم پاسخگویی ایران به ترور اسماعیل هنیه، موجب کاهش نرخ ارز شده است. این عوامل باعث شده‌اند که فعالان بازار بیشتر فروشنده باشند و خریدار چندانی مشاهده نشود.

🔹با این حال، برخی فعالان معتقدند که انتشار اخبار جدید از سوی رسانه‌های خارجی می‌تواند روند بازار را مجدداً افزایشی کند، اما این اثرات معمولاً موقتی هستند و با شروع معاملات نقدی، رشد نرخ جبران می‌شود.

🔹در مقابل، نرخ یورو آزاد دیروز با ۱۵۰ تومان افزایش به ۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. همچنین، نرخ دلار رسمی در مرکز مبادله ارز و طلا به ۴۹ هزار و ۵۳ تومان افزایش یافت.

🔹 این موضوع موجب کاهش شکاف میان بازارهای ارز آزاد و رسمی شد که در روز گذشته به حدود ۲۱ درصد رسید. در مجموع، بازار ارز در وضعیت نسبتاً پایداری قرار دارد، اما با توجه به شرایط ناپایدار منطقه‌ای و بین‌المللی، پیش‌بینی دقیق آینده دشوار است.

پیش‌بینی بازار دلار براساس نرخ تورم

قیمت طلا روز گذشته به بالاترین سطح ۲۰ روزه خود، یعنی ۲۴۷۹ دلار در هر اونس، رسید و سپس به کانال ۲۴۵۰ دلار کاهش یافت. این فلز گرانبها در آستانه رسیدن به رکورد تاریخی خود قرار دارد.

🔹 کاهش شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا باعث افت بازدهی خزانه‌داری و کاهش شاخص دلار شد، اما تأثیر آن بر طلا محدود بود. تحلیلگران معتقدند که در صورت کاهش بیشتر نرخ تورم آمریکا و احتمال کاهش نرخ بهره، طلا ممکن است به رکورد تاریخی خود برسد.

🔹همچنین، با کاهش نرخ تورم سالانه آمریکا به ۲.۹ درصد و نزدیک شدن به نرخ هدف ۲ درصدی، گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع رکود اقتصادی افزایش یافته که ممکن است تقاضا برای طلا را به عنوان پناهگاهی امن تقویت کند.

🔹علاوه بر این، کاهش شاخص دلار و بازدهی خزانه‌داری به افزایش جذابیت طلا کمک کرده است. باوجود کاهش قیمت اخیر، چشم‌انداز تحلیلگران نسبت به آینده طلا مثبت باقی مانده است.

پیش‌بینی بازار دلار براساس وضعیت بازارهای مالی


🔺مطابق با گزارش اداره آمار کار ایالات متحده در روز سه شنبه، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)  برای تقاضای نهایی، ۲.۲‌درصد به صورت سالانه در ماه ژوئیه افزایش یافته که این میزان از ۲.۷‌درصد ماه قبل کمتر است.

🔺به صورت ماهانه، PPI تا ۰.۱‌درصد افزایش یافت، در حالی که PPI اصلی (که مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌‌‌گیرد) طی ماه گزارش‌‌‌شده ثابت ماند و نتوانست مطابق با برآوردها باشد.

🔺داده‌‌‌های ملایم‌‌‌تر شواهد بیشتری از کاهش تورم را ارائه کرد و در به روی شروع چرخه‌‌‌ کاهش سیاستی برای فدرال رزرو گشود.

 🔺از این رو، منجر به سقوط مجدد بازده اوراق قرضه خزانه‌‌‌داری آمریکا شد. در رابطه با نفت آنچه مسلم است تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی ادامه‌‌‌دار در خاورمیانه می‌تواند ترس از اختلال در عرضه‌‌‌ نفت خام از یک منطقه‌‌‌ تولیدکننده‌‌‌ نفت را افزایش دهد، البته با اینکه ایران اذعان داشته که تجدید مذاکرات آتش‌‌‌بس با حماس می‌تواند مانع از تلافی‌‌‌جویی شود، موضوع محتمل‌‌‌تر جنگ گسترده‌‌‌تر، همچنان به قوت خود باقی است.

🔺طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، با پایان فصل رانندگی تابستانی ایالات متحده در هفته‌‌‌های آینده، رشد تقاضای نفت خام، کند خواهد شد و زمانی که افزایش تولید برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده در اواخر سال‌جاری وارد بازی شود، بیشتر این موضوع را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وضعیت بازار سهام کشورهای مختلف

🔺در سال جاری، شاهد رشد سریع بازارهای سهام در سراسر دنیا و سپس عقبگرد آنها بودیم. این روند در آمریکا، اروپا، ژاپن و هند مشاهده می‌شود.

🔺قیمت‌‌‌ سهام در این کشورها به‌طور مرتب به بالاترین سطوح تاریخی خود دست یافته و بلافاصله این رکورد را می‌‌‌شکنند.

🔺برای مثال، شاخص S&P ۵۰۰ که شامل شرکت‌های بزرگ آمریکایی است، پس از کاهش قابل‌توجه در سال ۲۰۲۲، در سال جاری تا ۶۰‌درصد رشد کرده است. با این حال، وضعیت در چین متفاوت است.

🔺سرمایه‌گذاران چینی با چالش‌‌‌های زیادی مواجه هستند. بازار سهام چین نتوانست عملکرد مطلوبی داشته باشد. با این حال این یک استثناست.

ریزش شدید بازار ارزهای دیجیتال

🔺ریزش شدید بازار ارزهای دیجیتال و دو ارز مهم و بزرگ آن، بیت‌کوین و اتریوم، بازار رمزارزها را در شرایط نزول هیجانی قرار داده است.

🔺از طرف دیگر در بازارهای سنتی سهام، در پی ارزش‌‌‌گذاری فراتر از انتظار شرکت‌های فناوری و شبکه‌‌‌های اجتماعی، نگرانی‌هایی به وجود آمده که ترس از ترکیدن حباب و ریزش بازار را تقویت می‌کند.

🔺به‌عنوان مثال، شبکه اجتماعی تیک‌تاک به ترتیب ۲ و ۱.۶۸برابر دو غول نفت و گازی آرامکو و شل، ارزش‌‌‌گذاری شده است.