پیش‌بینی اقتصاد جهانی
پیش‌بینی اقتصاد جهانی

پیش‌بینی اقتصاد جهانی حکایت از این دارد که سایه رکود در بازارها به پایان نرسیده است.فعلا تولید افزایش نیافته اما بازار طلا راکد شده‌است.

به گزارش سرمایه فردا، بخش تولیدی ایالات متحده در ماه آگوست شاهد بهبودی جزئی بود. به طوری که شاخص مدیران خرید (PMI) موسسه ISM از ۴۶.۸ در ماه جولای به ۴۷.۲ واحد افزایش یافت. با این حال، PMI برای پنجمین ماه متوالی در شرایط انقباض باقی ماند. انتظارات ۴۷.۵ واحدی را برآورده نکرد. این مساله نشان‌دهنده تداوم چالش‌ها پیش‌بینی اقتصاد جهانی است.
شاخص سفارشات جدید و تولید همچنان کاهش یافتند و در حالی که اشتغال با سرعت کمتری کاهش یافت، همچنان نشان‌دهنده ضعف است. قیمت‌های پرداختی توسط تولیدکنندگان بار دیگر افزایش یافت و نشان‌دهنده تداوم فشارهای تورمی است. تقاضا همچنان کم بوده و شرکت‌ها به دلیل چشم‌اندار نامشخص سیاست‌های پولی فدرال رزرو و انتخابات آینده، از سرمایه‌گذاری خودداری می‌کنند. با این گزارش و پیش از داده‌های اشتغال ،پیش‌بینی اقتصاد جهانی می‌تواند تا حدی نگران‌کننده باشد. چرا که شاخص‌ها نشان می‌دهند بخش تولیدی ممکن است به مانعی برای رشد اقتصاد در سطح کلان تبدیل شده و در سناریویی بدبینانه، شرایط رکود تورمی را تشدید کند.

رابطه سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی اقتصاد جهانی

این اینفوگرافیک از Visual Capitalist ترکیب متوسط سبد دارایی‌های مالی شهروندان آمریکایی را بر اساس نوع حساب دارایی نشان می‌دهد. طبق آن، ۳۸ درصد از دارایی‌ها در برنامه‌های بازنشستگی کارفرمایی، ۲۳ درصد در حساب‌های بانکی و ۱۴ درصد در حساب‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری نگهداری می‌شوند و بخش‌های کوچکتری نیز به حساب‌های IRA سنتی، کیف پول‌های رمزارزی و حساب‌های پس‌انداز آموزشی اختصاص دارند. تقریباً ۴۰ درصد از دارایی‌های آمریکایی‌ها در حساب‌هایی است که معمولاً توسط مشاوران مالی مدیریت شده و به نوعی در زمره سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم قرار می‌گیرند.
با کاهش نرخ تورم، بازار کار #آمریکا نشانه‌هایی از تضعیف را نشان می‌دهد که این مساله، شرایط حساسی را برای فدرال رزرو ایجاد کرده است. مسئله کلیدی که فدرال رزرو با آن روبروست این است که آیا کاهش نرخ بهره به میزان یک‌چهارم درصد برای حمایت از رشد اقتصادی در شرایط کاهش سرعت استخدام کافی خواهد بود یا نه. رشد اشتغال غیرکشاورزی به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و به ضعیف‌ترین سطح خود از زمان همه‌گیری کرونا رسیده و نرخ بیکاری اندکی افزایش یافته است.
در همین حال، نرخ تورم که بر اساس شاخص PCE سنجیده می‌شود، در حال کاهش است. اما همچنان کمی بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو باقی مانده است. در پیش‌بینی اقتصاد جهانی باید دقت کرد بین ریسک‌های کاهش بیشتر رشد اقتصادی و خطر شعله‌ور شدن مجدد تورم از طریق تسهیل بیش از حد سیاست پولی تعادل ایجاد کند.

کمترین میزان فرصت‌های شغلی

به گزارش بلومبرگ، گزارش JOLTS نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی آمریکا در جولای ۲۰۲۴ به سطح ۷.۶۷ میلیون کاهش یافته‌است. پایین‌ترین سطح از ژانویه ۲۰۲۱ است که شدیدتر از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بود.
همچنین میزان تعدیل نیرو به سطح ۱.۷۶ میلیون افزایش یافت که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۳ بوده و بیشتر در بخش‌های گردشگری و اقامت مشاهده شد.
نسبت فرصت‌های شغلی به افراد بیکار نیز در حالی به سطح ۱.۱ واحد و پایین‌ترین سطح در سه سال گذشته کاهش یافت که این نسبت در سال ۲۰۲۲ به عدد ۲ (۲ فرصت شغلی به ازای هر نفر) رسیده بود.
نرخ ترک کار، که میزان استعفاهای داوطلبانه را اندازه‌گیری می‌کند، اندکی با اندکی افزایش به ۲.۱ درصد رسید، اما همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۲۰ است.
با وجود افزایش اندک در استخدام، شرایط کلی بازار کار در حال تضعیف است و ممکن است فدرال رزرو را به کاهش نرخ بهره ترغیب کند.
به گزارش اداره آمار نیروی کار آمریکا (BLS)، اقتصاد ایالات متحده در ماه اوت ۲۰۲۴ موفق به ایجاد ۱۴۲,۰۰۰ شغل جدید در بخش خصوصی غیرکشاورزی (NFP) شد که از انتظار اقتصاددانان (۱۶۵,۰۰۰ شغل) کمتر بود. کاهش آمار تحقق یافته نسبت به انتظارات برای دومین ماه متوالی نشان‌ از کند شدن رشد بازار کار نسبت به دوران رونق پس از همه‌گیری #کرونا دارد. همچنین، بازبینی‌های انجام شده در مورد گزارش‌های شغلی ماه‌های ژوئن و ژوئیه نشان داد که تعداد مشاغل در این دو ماه مجموعاً با کاهشی معادل ۸۶,۰۰۰ شغل مواجه شده و میانگین سه‌ماهه به ۱۱۶,۰۰۰ شغل در ماه رسیده است که به طور قابل توجهی کمتر از میانگین قبلی یعنی ۲۰۲,۰۰۰ شغل در ماه است.

جزئیات مربوط به اشتغال بخش‌های مختلف

نرخ بیکاری در حالی با اندکی کاهش به سطح ۴.۲٪ در ماه اوت رسید که این رقم در ماه ژوئیه ۴.۳٪ بود. افزایش اندک نرخ بیکاری در ژوئیه بیشتر به دلیل تعدیل‌های فصلی نیروهای کار‌ بود که در ماه اوت اصلاح شد. اگرچه تعداد شغل‌های اضافه شده در ماه اوت نسبتاً کم بود اما بازار نیروی کارنسبتاً قوی باقی ماند. و نرخ مشارکت نیروی کار برای افراد در سنین کار (۲۵ تا ۵۴ سال) همچنان بالا و بدون تغییر در سطح ۶۲.۷٪ است.
بررسی جزئیات مربوط به اشتغال بخش‌های مختلف اقتصاد نشان از عملکرد نابرابر این بخش‌ها دارد. بخش بهداشت و خدمات اجتماعی و همچنین بخش اقامت و گردشگری افزایش قابل توجهی را تجربه کرده‌ و به ترتیب ۴۴,۱۰۰ و ۴۶,۰۰۰ شغل جدید ایجاد کرده‌اند. صنعت ساخت و ساز نیز ماهی قوی‌ را پشت سر گذاشت و ۳۴,۰۰۰ شغل جدید ایجاد کرد که با توجه به نرخ‌های بهره بالا تاحد زیادی غیرمنتظره بود. با این حال، بخش تولید عملکرد ضعیفی داشت و ۲۴,۰۰۰ شغل از دست داد که نشان‌دهنده چالش‌های جدی در این بخش است.

چشم‌انداز اقتصادی بازارها

رشد دستمزدها اما نشانه‌های مثبتی ارائه داد؛ دستمزد ساعتی در ماه اوت به طور متوسط ۰.۴ درصدافزایش یافت که نسبت به ماه مشابه سال قبل رشدی معادل ۳.۸ درصد خواهد بود. این روند افزایشی در دستمزدها، حتی با وجود کندی گسترده‌تر در ایجاد شغل‌های جدید، نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بازار کار است. علاوه بر این، متوسط ساعات کار هفتگی نیز افزایش یافته که نشان می‌دهد کارگران ساعات بیشتری کار می‌کنند. این مساله به‌نظر نشانگر آن است که کسب‌وکارها، حتی اگر تمایلی به استخدام بیشتر نداشته باشند، همچنان برای تأمین تقاضا به نیروی کار فعلی خود متکی هستند.
در مجموع، با توجه به داده‌های اخیر، انتظار می‌رود که فدرال رزرو در نشست اواسط سپتامبر خود دست به کاهش نرخ بهره بزند، اگرچه هنوز میزان این کاهش مورد بحث است. فعالان بازارها کاهش ۰.۲۵ یا ۰.۵۰ درصدی را پیش‌بینی می‌کنند. فدرال رزرو در تلاش است تا یک «فرود نرم» را برای بزرگترین اقتصاد دنیا محقق کند، جایی که بدون تحمل رکود، به نرخ تورم هدف دست یابد. با این حال، کند شدن بازار کار می‌تواند عدم قطعیت‌هایی را در بین فعالان اقتصادی ایجاد کند که در این راستا تصمیمات فدرال رزرو در ماه‌های آینده برای شکل‌دهی چشم‌انداز اقتصادی بازارها بسیار حیاتی خواهد بود.