کی‌یر استارمر نخست وزیر بریتانیا شد
کی‌یر استارمر نخست وزیر بریتانیا شد

کی‌یر استارمر و نخست وزیر بریتانیا شد. پیش‌تر نظرسنجی ها در انتخابات پارلمانی احتمال پیروزی او را داده بودند.

به گزارش سرمایه فردا، انتخابات پارلمان بریتانیا صبح پنج‌شنبه ۱۴ تیر در انگلیس، ولز،‌ اسکاتلند و ایرلند شمالی آغاز شد که خبرها حکایت از پیشروی حزب کارگر داشت.

🔺اگر حزبی در ۳۲۶ حوزه انتخابیه که مقدار بیش از نصف تعداد کرسی‌های مجلس عوام است، پیروز شود، اکثریت را به‌دست خواهد آورد. حزب کارگر بیشترین آرا را کسب کرد.

🔺️اکثر نظرسنجی‌ها از شکست سنگین حزب محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک و پیروزی حزب رقیب یعنی کارگر به رهبری کی‌یر استارمر خبر داده بودند.

🔺محافظه‌کاران بریتانیا روز چهارشنبه، یک روز قبل از آغاز انتخابات سراسری، شکست انتخاباتی سنگین از رقیب خود حزب کارگر را پذیرفتند. گفتند که رقیب به احتمال زیاد با یک نتیجه رکوردشکن پیروز می‌شود.

پیروزی کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر بریتانیا

🔺تحلیل‌گران معتقدند حزب چپ میانه کارگر به یک پیروزی خیره‌کننده دست می‌یابد. به ۱۴ سال حکومت محافظه‌کاران پایان می‌دهد. کلید دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در دستان کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر گذاشته شد.

🔺بر اساس آخرین نظرسنجی سازمان معتبر یوگاو حزب کارگر در مسیر کسب ۲۱۲ کرسی پارلمان بریتانیا است. که در عین کسب اکثریت در پارلمان پیش رو، بزرگترین اکثریت حزبی در تاریخ مدرن بریتانیا را رقم خواهد زد.

🔺کمپین استارمر حول وعده‌ یک‌کلمه‌ای تغییر شکل گرفته است. روی بهره‌گیری از نارضایتی مردم از وضعیت خدمات عمومی و پایین آمدن استانداردهای زندگی تمرکز کرده است.

جزئیات انتخابات پارلمانی بریتانیا

کی بر استارمر، وکیل ۶۱ ساله و رهبر حزب کارگر ،بریتانیا در پی پیروزی این حزب و کسب اکثریت کرسیهای مجلس عوام کشورش در جریان انتخابات پارلمانی روز پنج شنبه، نخست وزیر جدید این پادشاهی شد تا به ۱۴ سال تسلط محافظه کاران دستگاه اجرایی این کشور پایان دهد.

آقای استارمر که یک وکیل حقوق بشر است در سال ۱۹۶۲ میلادی در لندن به دنیا آمد. او طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی نیز مدیر دادستانی عمومی بود.
کی پر استارمر در طول مبارزات ،انتخاباتی بارها بر خاستگاهش به عنوان عضوی از خانواده طبقه کارگر بریتانیا تاکید داشته است. چندین بار در مناظرههای تلویزیونی به این موضوع اشاره کرده که پدرش ابزارساز و مادرش پرستار بوده است.

استارمر نماینده مجلس عوام


او در سال ۲۰۱۵ میلادی توانست از حوزه انتخابیه کامدن در شمال لندن (Camden) نماینده مجلس عوام شود. در سال سال ۲۰۱۹ میلادی بار دیگر در این حوزه انتخابیه حدود ۶۵ درصد آرا را به دست آورد.
آقای استارمر در سال ۲۰۲۰ میلادی در پی شکستهای انتخاباتی متعدد حزب کارگر که به کناره گیری جرمی کوربین از رهبری این حزب منجر شد به عنوان جانشین او برگزیده شد.
او در جریان انتخابات درون حزبی برای این مقام بیش از ۵۶ درصد از آرا را به دست آورد. آنهم در حالی که دو نامزد دیگر نیز برای این پست رقابت می‌کردند؛ از جمله لیزا که اکنون وزیر خارجه در دولت سایه است.