پزشکیان چه سیاست‌های اقتصادی اجرا می کند
پزشکیان چه سیاست‌های اقتصادی اجرا می کند

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر یکی از عواملی که سرمایه گذاری دنبال می کنند این است که پزشکیان چه سیاست‌های اقتصادی اجرا می کند. این موضوع تحت تاثیر سیاست ارزی و همچنین مذاکرات خارجی خواهد بود.

به گزارش سرمایه فردا، دو سال اول هر دوره ریاست جمهوری به دلیل حمایت عمومی و سیاسی بالا، بهترین زمان برای اجرای اصلاحات اقتصادی است. در این مدت، رئیس‌جمهور می‌تواند بدون نگرانی از فشارهای سیاسی و اجتماعی بلندمدت، سیاست‌های مؤثرتری را اعمال کند.

در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی، توافق هسته‌ای و طرح هدفمندی یارانه‌ها به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کردند و نشان دادند که اصلاحات اقتصادی می‌تواند با حمایت عمومی موفق باشد.

اصلاحات داخلی و اصلاحات خارجی

پزشکیان چه سیاست‌های اقتصادی اجرا می کند؟ اصلاحات داخلی و اصلاحات خارجی همراه باشد. بهبود روابط بین‌المللی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و افزایش صادرات کمک کند و برای موفقیت در اصلاحات اقتصادی، باید به هر دو توجه کرد.

اصلاحات اقتصادی درست اجرا شده می‌تواند به بهبود رفاه عمومی منجر شود. سیاست‌های اصلاحی باید با دقت اعمال شوند تا از آسیب به گروه‌های آسیب‌پذیر جلوگیری شود و به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود شرایط کسب و کار کمک کنند.

اصلاحات اقتصادی شامل نظام مالیاتی، ساختار بودجه، مدیریت منابع طبیعی و بهبود محیط کسب و کار است. رئیس‌جمهور باید به این حوزه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد تا اقتصاد کشور به پویایی و رشد لازم دست یابد.

چالش‌های اصلاحات اقتصادی

چالش‌های اصلاحات اقتصادی شامل مقاومت‌های سیاسی و اجتماعی و تأثیرات کوتاه‌مدت منفی بر برخی گروه‌های اجتماعی است. دولت باید با شفافیت و صداقت با مردم ارتباط برقرار کرده و حمایت آنها را جلب کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتظارات تورمی در بازار ارز تهران دوباره افزایش یافته است. فعالان بازار ارز تمایل بیشتری به حمایت از جناح‌هایی دارند که رویکرد سازنده‌تری نسبت به سیاست خارجی دارند. این امر به دلیل تاثیرات اقتصادی و انتظاراتی بهبود روابط خارجی بر بازار ارز غیررسمی است.

بهبود تراز تجاری کشور

بهبود روابط خارجی می‌تواند منجر به کاهش تحریم‌ها و افزایش روابط تجاری با کشورهای دیگر شود.

این امر باعث بهبود تراز تجاری کشور و سهولت در ورود ارز به کشور می‌شود. در نتیجه، بازار ارز از شرایط کمبود عرضه فاصله می‌گیرد و امکان ثبات در نرخ‌ها افزایش می‌یابد.

انتخاب دولت با رویکرد خارجی مثبت می‌تواند ریسک‌های مرتبط با درگیری‌های منطقه‌ای را کاهش دهد.

واکنش مثبت انتظارات بازار

این امر باعث واکنش مثبت انتظارات بازار خواهد شد. بنابراین، چشم‌انداز بازار ارز کشور وابسته به نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است.

کارشناسان معتقدند که ریسک‌های موجود در فضای معاملات به میزانی است که بازیگران ارزی به تلاش‌های بانک مرکزی پاسخ منفی داده‌اند.