ومعادن در مسیر سودآوری یک میلیارد دلاری
ومعادن در مسیر سودآوری یک میلیارد دلاری

ومعادن در مسیر سودآوری یک میلیارد دلاری ضمن افزایش سرمایه گذاری پرتفوی خود را نیز بهینه سازی کرده است. در این گزارش به جزئیات اقدامات شرکت پرداخته شده است.

هلدینگ ومعادن در سال های اخیر روی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سودده تمرکز کرده است. طبق گزارش ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ سرمایه این هلدینگ از ۱۹۲۰۰ میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین اندوخته سرمایه‌ای شرکت از ۳ هزار ۷۷۷ میلیارد تومان به ۴ هزار ۷۵۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین مجموع دارایی شرکت از ۴۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ۴۹ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.
این هلدینگ سهام شرکت های بزرگ معدنی و فولادی را برای کمک به تامین مواد اولیه زنجیره معدن تا فولاد را در پرتفوی خود قرار داده است. از طرف دیگر پروژه های مختلفی را در زنجیره معدن و فولاد به صورت مشارکتی تعریف کرده است تا سودآوری بلندمدت شرکت را افزایش دهد.

پرتفوی ومعادن

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با نماد ومعادن در یک سال گذشته با وجود نوسانات زیاد بازار سهام عملکرد خوبی داشته است. به طوری‌که در یک هفته اخیر حدود ۸ درصد بازدهی مثبت کسب کرده است در بلندمدت و ۹ ماهه نیز حدود ۲ درصد بازدهی آن سبز مانده است. در واقع این نماد به دلیل ارزندگی بالایی که دارد کمتر تحت تاثیر جو روانی معاملات منفی بازار قرار گرفته است. از طرف دیگر ومعادن از سهام نمادهای بزرگ به ویژه از گروه کانی های فلزی و فلزات با ارزش بازار ۱۴۵ هزار میلیارد تومانی را در اختیار دارد. این سرمایه‌گذاری در بلندمدت در روند معاملات بازار سهام و همچنین نمادهای گروه معادن و فلزات نقش مثبتی ایفا می‌کند.

در این گزارش به جزئیات نقش نماد ومعادن در ایجاد بازدهی مثبت در کلیت بازار سهام و بازتاب آن در گروههای معدنی و فولادی پرداخته شده است.

مأموریت هلدینگ ومعادن

در گام نخست باید توجه داشت که یکی از مهمترین سیاست‌های هلدینگ ومعادن، بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری با نمادهای سودآور معدنی و فولادی است. این موضوع به این دلیل برای مدیران شرکت اهمیت دارد که مأموریت هلدینگ ومعادن بر اساس سند استراتژیک، نقش آفرینی در زنجیره بالادستی فولاد و تأمین پایدار خوراک برای صنایع فولادی کشور است. از این رو ومعادن علاوه بر اینکه در شرکت های معدنی حاضر در بورس، سرمایه گذاری گسترده ای کرده است. از طریق سرمایه گذاری مشترک در پروژه های زنجیره فولاد در مسیر افزایش ارزش افزوده و همچنین افزایش حاشیه سود شرکت‌های زیرمجموعه گام برداشته است.

پرتفوی سرمایه گذاری با نمادهای سودآور معدنی و فولادی

چشم انداز مشارکت در پروژه ها در بلندمدت
مشارکت در پروژه ها در بلندمدت کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه سهامداران ومعادن از سود بیشتری پس از عملیاتی شدن پروژه ها ببرند، سایر شرکت های معدنی و فولادی همکار ومعادن که در پروژه‌ها مشارکت داشته اند نیز تولیدات این پروژه در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع خود بهره ببرند.
یکی از مشکلات سالهای اخیر در زنجیره فولاد کمبود سنگ آهن بوده است. به همین دلیل ومعادن پیش¬ بینی تقاضای سنگ آهن توسط شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره و گندله چندین شرکت تأسیس کرده که مأموریت اصلی آن اکتشاف در پهنه های جدید است.

همچنین این هلدینگ برای برقراری توازن در زنجیره در حلقه‌های میانی معدن تا فولاد مانند تولید گندله، آهن اسفنجی و … نیز سرمایه گذاری کرده است تا تولید با حداکثر ظرفیت حفظ شود و با افزایش درآمد هلدینگ سهامداران نیز به سود بالاتر برسند.

استراتژی ومعادن

استراتژی ومعادن رشد شرکت های زیرمجموعه است. هدف اصلی از تدوین این برنامه، افزایش سهم این شرکت‌ها در پروژه‌های آتی هلدینگ است. این شرکت‌ها می‌توانند در مسیر بالندگی قرار گرفته و در آینده وارد بازار سرمایه شوند.

بنابراین ومعادن در سال‌های اخیر با تعریف و راه اندازی شرکت‌ها و پروژه‌های جدید حاشیه سود عملیاتی خود را افزایش داده است. همچنین ومعادن در مسیر سودآوری یک میلیارد دلاری حرکت کرده تا در آینده نه چندان این شرکت‌ها بتوانند در بازار سهام بخشی از سرمایه‌های خرد را جذب کنند. این موضوع گامی در مسیر توسعه بازار سهام و در نتیجه ثبات در سرمایه‌گذاری خواهد بود.

سود خالص ومعادن


باید توجه داشت که سود خالص ومعادن طی پنج سال اخیر، با روند روبه‌رشد همراه بوده است. در واقع با وجود اینکه سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ رشد داشته و بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان حاصل شده بود و سوپ انباشته پایان دوره ۲۱۱ میلیارد تومان بوده است. ومعادن در همان سال افزایش سرمایه ۱۲۹ درصد اجرا کرده است. ومعادن در سال ۱۴۰۲ سود خالص ۷۳۴۶ میلیارد تومانی ثبت کرده است.
در سال گذشته سود هر سهم ۲۴.۵ تومان ثبت شده که این تعدیل سود ناشی از افزایش سرمایه ومعادن است که سود هر سهم را تعدیل کرده است.
درآمد عملیاتی ومعادن سال گذشته ۷۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شده است. هنوز پروژه‌های این هلدینگ به طور کامل به بهره برداری نرسیده اند. در واقع ومعادن چند وقت اخیر بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است.

از میان سرمایه گذاریهایی آن هفت پروژه بزرگ پیشرانان پیشرفت اقتصاد کشور محسوب می شوند. بسیاری از این پروژه های پیشران ومعادن تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسند .از این رو با بهره‌برداری و آغاز بکارگیری پروژه‌ها در سال‌های آینده هدف سودآوری ۱ میلیارد دلاری ومعادن محقق می شود.

نقش پروژه های ومعادن در افزایش حاشیه سود


نقش پروژه های ومعادن در افزایش حاشیه سود شرکت
براساس مأموریت سند استراتژیک هلدینگ، تکمیل و برقراری توازن در زنجیره در اولویت ومعادن است.

از این‌رو شرکت پویا انرژی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورو ذیل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ایجادشده تا با تامین پایدار برق افزایش تولید و درآمد هلدینگ را تضمین کند. در حال حاضر همه پروژه‌های ومعادن به نوعی می توانند به حاشیه سود هلدینگ کمک کنند.
با توجه به اینکه پروژه های ومعادن می تواند میزان سود حاصل از عملکرد آن را افزایش دهد چشم انداز سود یک میلیارد دلاری معادن را دست‌یافتنی می‌کند.

مهمترین پروژه‌های سودآور ومعادن

از مهمترین پروژه‌های سودآور ومعادن می توان به اجرای پروژه فولاد کردستان با مالکیت ۵۶ درصدی ومعادن اشاره کرد که ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی برای واحد ۱ میلیون تنی ذوب و فولادسازی تامین می کند.
همچنین پروژه ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی آرتا ویل با مالکیت ۴۰ درصدی ومعادن سال جاری به بهره‌برداری می رسد. با در نظر گرفتن اینکه از اواسط سال ۱۴۰۴ از کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن صبانور به ظرفیت ۲ میلیون تن و پروژه گندله‌سازی صبا امید غرب به ظرفیت ۱ میلیون تن به ه برداری می‌شود، آرتاویل خوراک مورد نیاز آنها را تامین می کند.
همچنین پروژه ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی اقلید با مالکیت ۵۱ درصدی ومعادن در دست ساخت است. به طور کلی این پروژه برای تامین مواد اولیه کارخانجات زنجیره فولاد، موثراست. برای نمونه در شرایط کنونی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ۱۶۶ میلیون یورو و ۹۸۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری در پروژه های زنجیره فولاد انجام داده است به همین دلیل ومعادن می تواند از تولید پروژه‌های تجلی نیز بهره برداری کند.
یکی دیگر از راهبردهای ومعادن خودکفایی است. از این رو با در نظر گرفتن اینکه در زنجیره فولاد برخی مواد اولیه مانند الکترود گرافیتی تاکنون وارداتی بودند برای تولید این محصول سرمایه گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه

در واقع با سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه تولید صنعت گستر سورنا با سرمایه گذاری ۲۶۰ میلیون یورویی در مسیر خودکفایی الکترود گرافیتی گام برداشته است. همچنین کارخانه تولید فروسیلیکومنگنز شیروان با ظرفیت ۴۰ هزار تن با مالکیت ۷۱ درصدی ومعادن و با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورو از دیگر پروژه هایی است که چالش تامین مواد فروسیلیس را برای زنجیره فولاد برطرف می کند.
این هلدینگ برای توسعه فعالیت خود در سایر فلزات نیز سرمایه گذاری کرده است. به طوری که در کارخانه تولید کنسانتره مس جانجا با مالکیت ۲۵ درصدی مشارکت کرده است. همچنین در پروژه‌ تولید نوار نقاله شرکت کانیار ساعی مشارکت ۴۹ درصدی داشته است.

بنابراین باتوجه به اخبار مثبت پیرامون فعالیت شرکت‌های سرمایه‌پذیر و روند سریع اجرای پروژه‌های بزرگ و متنوع ومعادن، افق سودآوری شرکت بسیار روشن بوده و تحقق هدف ۱ میلیارد دلاری سود خالص کاملا عملی و قابل دسترس به‌نظر می‌رسد.