واگذاری سهام پارس خودرو
واگذاری سهام پارس خودرو

واگذاری سهام پارس خودرو قطعی شد. این خودروساز در سال‌های اخیر با زیان سنگینی مواجه شده و نتوانسته در تولید محصولات جدید موفق باشد.

به گزارش سرمایه فردا، ۲۸سال از اولین فرمان و دوسال‌ونیم از دومین فرمان واگذاری سهام پارس‌خودرو می‌گذرد، با این حال خصوصی سازی قدیمی ترین شرکت خودروساز کشور هنوز سرانجامی پیدا نکرده است.

حالا برخی اخبار غیررسمی از اقداماتی برای تسریع واگذاری پارس خودرو خبر می دهند.

هر چند هنوز زیر ساخت های این واگذاری که الزاما توقف قیمت گذاری دستوری خودرو است، مهیا نشده با این حال به نظر می رسد که اقداماتی برای واگذاری پارس خودرو درحال انجام است.

واگذاری سهام خودروسازی همچون سهام‌های تودلی، در کلاف سردرگم بی‌تدبیری‌ها گرفتار شده است.

دلایل واگذاری سهام پارس خودرو

خبر واگذاری سهام پارس خودرو از دو جهت مورد تایید و تکذیب قرار می‌گیرد.

اینکه می‌گوییم ممکن است خبر مذکور تایید شود ازاین‌روست که در راستای مصوبات اورژانسی دولت سیزدهم که خواهان به «نام زدن» برخی اقدامات بزرگ در حوزه‌های مختلف از‌جمله خودرو است، این خبر می‌تواند صحت داشته باشد.

همچون تصویب آیین‌نامه اجرایی خودروهای دست‌دوم که در آخرین روزهای عمر این دولت به سرانجام رسید و پس از معطلی یک سال و نیمه بالاخره در مورد آن تصمیم‌گیری شد. 

اما اینکه عنوان می‌شود شاید خبر مذکور خیلی مورد تایید نباشد، از این روست که دولت چهاردهم رسما فعالیت خود را آغاز کرده و ممکن نیست قبل از چیدمان مقدمات واگذاری، مسوولان دولت سیزدهم به‌سرعت زمینه واگذاری پارس‌خودرو را فراهم کرده باشند.

در هر صورت برخی از منابع غیررسمی روز گذشته در شرایطی خبر از واگذاری سهام شرکت پارس‌خودرو دادند که به نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی به‌جد به دنبال فرمانی است که رئیس‌جمهور فقید آن را اسفند سال ۱۴۰۰ اعلام کرد.

در یک دهه گذشته فروش سهام خودروسازی یا شرکت‌های تابعه که اغلب نیز زیان‌ده هستند، در زمره پیشنهادهایی برای تامین نقدینگی در شرکت‌های خودروساز بوده است.

اما شرکت‌های خودروساز در هر مقطعی از فروش این شرکت‌ها شانه خالی کرده‌اند و بر حفظ آنها بیشتر اصرار داشته‌اند.