واکنش شاخص‌های بورسی به بازار جهانی
واکنش شاخص‌های بورسی به بازار جهانی

به گزارش سرمایه فردا، واکنش شاخص‌های بورسی به بازار جهانی بسیار پیچیده است. در چند وقت اخیر اونس طلا دچار رکود شده است. فعلا سرمایه‌گذاران به دنبال سیگنال جدید هستند.

این هفته بازارهای مالی آمریکا شاهد نمایش چشمگیر تاب‌آوری سرمایه‌گذاران بود، به طوری که حتی تحولات پرهیجان انتخاباتی در این کشور نیز نتوانست مانع تداوم روند صعودی شاخص‌های بورسی شود.

شاخص معیار S&P 500 همه روزهای هفته گذشته در محدوده سبز معامله شد.

حتی بازارهایی که در واکنش به نمایش ضعیف جو بایدن در مناظره اخیر انتخاباتی با دونالد ترامپ، دچار هراس شده بودند از جمله بازار اوراق خزانه، بعد از انتشار داده‌های اقتصادی (که منجر به تقویت انتظارات برای کاهش نرخ بهره در سال جاری شد) تا حدی آرام شدند. 

با وجود این پس‌زمینه متلاطم، رالی صعودی دارایی‌های ریسکی با قدرت به حرکت خود ادامه می‌دهد.

باور سرمایه‌گذاران به اینکه علی رغم نیاز به مداخله فدرال رزرو برای تعدیل سیاست‌های پولی، اقتصاد با رکود مواجه نخواهد شد، سوخت رشد پیوسته بازار سهام را فراهم کرده است.

به گفته یک استراتژیست ارشد، “سیاست‌های فدرال رزرو و باور به اینکه روند کاهش نرخ بهره در نهایت آغاز خواهد شد، فاکتور اصلی در جهت‌گیری فعالان بازار محسوب می شود.”

سئوال کلیدی در حوزه مسائل سیاسی نیز آن است که آیا (با تغییر دولت در آمریکا) شاهد چرخش معنادارای در حوزه سیاست‌های بودجه‌ای خواهیم بود یا خیر.

دلایل کاهش قیمت کامودیتی‌ها


کامودیتی‌ها طی اولین روز از هفته دوم ژوئیه کاهش قیمت را تجربه کردند.

بر این اساس اونس طلا در یک قدمی سطح کلیدی ۲هزار و ۴۰۰دلار  ( تا ساعت ۱۷ دیروز به‌وقت تهران ) با افت ۰.۷۲درصد به سطح ۲هزار و ۳۷۵دلار رسید.

هر دو نفت برنت و WTIنیز در ادامه کاهش قیمتی آخرین روز از معاملات هفته گذشته، شیب نزولی داشته و به ترتیب با کاهش ۰.۵ و ۰.۷۲درصد در قیمت ۸۶.۰۶ و ۸۲.۵۵دلار به ازای هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

انتظار می‌‌‌رفت که پارلمان در فرانسه با اکثریت قاطع تشکیل نشود؛ اما پیروزی غافلگیرکننده ائتلاف چپ ممکن است باعث ایجاد نگرانی در بازار تا قبل از مذاکرات برای تشکیل ائتلاف شود.

بااین‌‌‌حال، حزب مکرون که در رتبه دوم قرار می‌گیرد، ممکن است تعادلی ایجاد کند و افزایش مجدد اسپرد اوراق قرضه فرانسه را محدود کند.
کارشناسان بر این باورند که یورو همچنان ضعیف باقی  می‌ماند.

در ایالات‌‌‌متحده، سخنرانی پاول و داده CPI نکات برجسته این هفته هستند. این هفته برای داده‌‌‌های کلان ایالات‌‌‌متحده یک هفته داغ خواهد بود و با گزارش CPI برای ماه ژوئن در روز پنج‌شنبه به اوج خود می‌‌‌رسد. انتظار می‌رود که انتشار داده CPI هسته به‌‌‌صورت ماهانه ۰.۲‌درصد و مطابق با انتظارات باشد.

سیگنال‌های صعودی برای طلا

عوامل متعددی در هند باعث شده که قیمت طلا طی ۱۲ ماه گذشته در این کشور حدود ۲۴ درصد افزایش داشته باشد.

از جمله مهم‌ترین این دلایل، کشمکش‌ها در خاورمیانه، جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش تقاضا برای طلا در چین بوده است.

از مهم‌ترین شرکای هند برای واردات طلای زینتی مناسب فروش در خرده‌فروشی‌ها، کشورهای خاورمیانه، چین و روسیه هستند و هرکدام به دلایلی درگیر مسائل و مشکلاتی شده‌اند که بر قیمت طلا در هند موثر بوده است.

تقاضا برای جواهرات طلا در هند

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضا برای جواهرات طلا در هند در سال گذشته ۶ درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم در چین افزایشی ۱۰ درصدی داشته است.

در این شرایط پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار طلا در هند حوالی مارس ۲۰۲۵ وارد فاز رکودی شود. این موضوع برای طلا یک سیگنال منفی به شمار می‌رود.

ورود بازار طلای هند به رکود می‌تواند تقاضای این فلز ارزشمند را برای یکی از بزرگ‌ترین مشتری‌های آن به شدت کاهش دهد. البته سیگنال‌های صعودی برای طلا طی یک یا دو سال آینده کم نیست اما این موضوع تا حدی می‌تواند اثر آن را خنثی کند.

با توجه به این شرایط باید دید که در سال ۲۰۲۴، آیا چین می‌تواند به بزرگترین متقاضی طلا تبدیل شده و نقش هند را به عنوان کشوری اثرگذار بر قیمت طلا به خود اختصاص دهد یا خیر.

واکنش شاخص‌های بورسی به بازار جهانی بسیار پیچیده است. در چند وقت اخیر اونس طلا دچار رکود شده است. فعلا سرمایه‌گذاران به دنبال سیگنال جدید هستند./دنیای اقتصاد