واردات خودرو خارجی آغاز شد ؟
واردات خودرو خارجی آغاز شد ؟

واردات خودرو خارجی دست دوم در حالی منوط به تامین ارز با منشا خارجی شده است. صمت حرکت تریلی خودروهای کارکرده از جنوب را بی ارتباط با مصوبه اخیر عنوان کرده‌است.

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر تصمیم درست برای واردات خودرو های کارکرده که موجب رقابت خوردو سازهای داخلی و رفاه بیشتر استفاده کنندگان از خودرو خواهد بود.

منوط به این است که منشاء ارز محل تامین آن مشخص باشد
می دانیم که طی چند سال گذشته به سبب تورم مستمر  بسیاری از افراد  برای حفظ ارزش پول هایشان آنرا به انواع ارز و طلا و ملک و زمین و خودرو و سایر کالاهای با دوام تبدیل کرده اند.

پس اینک اموال زیادی در حبس هستند که از چرخه اقتصاد کشور خارج شده اند  برای آنکه آنها را بخصوص انواع ارزها و طلاها را به چرخه اقتصاد برگرداند  واردات از محل ذخایر حبس شده اشخاص بصورت دارایی های مختلف است
به عبارت دیگر در مقررات واردات خودرو های کار کرده پیشنهاد زیر شایسته تعمق است.


اولا ارزهای کاغذی که دست مردم است حجم اصلی آنها از بازار داخلی تهیه شده که عرضه کننده اصلی  آنها دولت و صادرکنندگان بوده اند و  هستند چون تحریم و تعطیلی سویفت برای بانک‌های ایرانی  انتقال انواع ارزها به ایران از طریق سیستم بانکی را متوقف کرده است.

و دولت و صادر کنندگان طی سال‌های گذشته مقدار متنابهی از ارزهای دریافتی را در بازار به اشخاص  بصورت فیزیکی فروخته اند پس منشاء ارزهای در اختیار اشخاص اولا ناشی از صادرات نفت و کالاهای غیر نفتی است.

و ثانیا مشمول قانون پول شویی نزد اشخاص خصوصی  دارندگان ارزها  نمی باشد بنابراین ارزهای فیزیکی در اختیار مردم منشاء خارجی دارد و ناشی از پولشویی نیست.


بنابراین برای آنکه دولت بتواند اینگونه  پس انداز های بلااستفاده و حبس شده را به چرخه اقتصاد برگرداند این امکان وجود دارد که با تضمین امنیت ارزهای اشخاص بصورت سپرده ارزی در بانک‌های ایرانی در داخل آنها را از قانون پولشویی معاف دارد.

و واردات خودرو های کارکرده  از محل پس انداز های ارزی مردم را  مجاز اعلام نماید در اینصورت اعتبار ارزی بانکها افزایش می یابد و ثانیا دارایی های ارزی محبوس نزد اشخاص  به چرخه اقتصادی بازمی گردد و حتی ممکن است مانع خروج سرمایه از کشور شود.

  ثالثا رفاه استفاده کنندگان از خودرو  دوچندان می گردد و رابعا خودرو سازان را به رقابت با خودرو های خارجی بصورت ریشه ای و عمیق و غیر آزمایشگاهی مجبور می نماید.

تریلی واردات خودرو خارجی از جنوب

تریلی حامل خودروهای فراری ، پورشه و دیگر خودروهای خارجی دست دومی که از جنوب به سمت شمال کشور در تردد هستند این روزها بیش از هر زمان دیگری به چشم می آیند.

با حواشی تصویب آیین نامه خودروهای دست دوم و اخبار مربوط به باز و بسته شدن سایت ثبت سفارش این خودروها ،حالا تریلی ها حامل خودروهای خارجی دست دوم نگاه ها را به سمت خود خیره کرده است.

در این بین برای برخی این سوال مطرح شده که آیا واردات دست دوم ها کلید خورده و اگر نه ،  این خودروهای خارجی چگونه و با چه مجوزی وارد کشور شده اند؟

آنچه مشخص است هنوز دستورالعمل اجرایی خودروهای کارکرده ابلاغ نشده و به گفته معاون حمل و نقل وزارت صمت ، خودرویی نیز ثبت سفارش نشده است بنابراین خودروهای یاد شده ،ارتباطی به آیین نامه ورود خودروهای دست دوم ندارد.

تریلرهایی با خودروهای مختلف خارجی که در بزرگراه ها و جاده های کشور بخصوص از جنوب به سمت شمال تردد می کنند ، خودروهایی را حمل میکنند که از کشورمان ترانزیت می شود.

این خودروها عمدتا از بندرلنگه وارد کشور می شوند و با انتقال به شمال کشورمان، به سمت کشورهای حوزه قفقاز ترانزیت می شوند.

در حقیقت موقعیت منحصربفرد ایران در جغرافیای منطقه و همجواری با خلیج فارس سبب شده تا ایران کانون ترانزیت کالا در منطقه باشد و بسیاری از کشورهای شمالی ایران از طریق کشورمان به دریا راه یابند.

به ازای ورود هر خودرو ترانزیتی از مرز دریایی و خروج از مرز زمینی کشور درآمدی  نصیب کشور می شود.

واردات خودرو خارجی دست دوم در حالی منوط به تامین ارز با منشا خارجی شده است. صمت حرکت تریلی خودروهای کارکرده از جنوب را بی ارتباط با مصوبه اخیر عنوان کرده‌است.