پور فرزانه گفت: هواپیمای ایران ۱۴۰ به دلیل تغییر موتور کمی سنگینتر از آنتونوف است. به طور کلی باید توجه داشت که هواپیمای سیمرغ مدل باری است.
به گزارش سرمایه فردا، حسن پور فرزانه در حاشیه نمایشگاه بینالمللی امروز بیشتر و هفتم آذر درباره تأثیر تحریم بر حملونقل عمومی و کیفیت هواپیمای سیمرغ اظهار کرد: در شرایط کنونی ما مشکلی برای تأمین هواپیما ندارد، اما سرمایهگذار ایرانی در تأمین منابع مشکل دارد به طوری که شرکت ایرانی یک هواپیما با عمر ۲۷ سال را به صورت نقدی میخرد، اما شرکت آمریکایی با همان پول پرداختی شرکت ایرانی یک هواپیمای نو خریداری میکند.
وی افزود: در دنیا حداکثر مدت زمان توقف هواپیما برای تعمیرات ۴۵ روز است، اما در ایران هواپیماها در زمان تعمیرات به دلیل مشکلات تحریمی ۶ تا ۷ ماه متوقف میماند که این مسأله تحت تأثیر تکنولوژی در کشور نیست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: اگر عرضه و تقاضا نرخ بلیت را تعیین کند قطعاً نرخ مناسب تعیین میشود. در مقطع کنونی ما به عنوان رگولاتور نظارت خود را خواهیم داشت.
پور فرزانه اظهار کرد: قوانین اجازه ساخت قطعات هواپیما را میدهند که در یک دوره زمانی طولانی انجام میشود. در شرکت مپنا در مدت ۹ سال فرایند را آغاز کرد و بخشی از قطعات هواپیماها در نمایشگاه هوایی کیش رونمایی شد.
وی درباره هواپیمای سیمرغ گفت: ساخت این هواپیما از ۲۰ سال پیش بود و ورود به این صنعت یک تصمیم عاقلانه است اما اینکه آن انتخاب درسته بوده است تحت تأثیر تحریمها بوده که در آن زمان بجز اوکراین امکان همکاری با کشور دیگری نبوده است. هواپیمای ایران ۱۴۰ به دلیل تغییر موتور کمی سنگینتر از آنتونوف است. به طور کلی باید توجه داشت که در صنعت هواپیمایی سانحه زیاد بوده به همین دلیل باید منطقی به این توجه کرد. هم اکنون هواپیمایی سیمرغ برای باربری استفاده خواهد شد و اگر قرار باشد مدل مسافری آن نیز تولید شود به دولت بستگی دارد.
به تازگی هواپیمای سیمرغ در نمایشگاه هوایی کیش دوباره رونمایی شده است. اما جزئیات تغییرات کیفی هواپیما ارائه نشده است.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا