هدفگذاری ذوب آهن برای تولید ۷۰ میلیون تن ریل در سال ۱۴۰۳
هدفگذاری ذوب آهن برای تولید ۷۰ میلیون تن ریل در سال ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، نصیریان با اشاره به هدفگذاری ذوب آهن برای تولید ۷۰ میلیون تن ریل در سال ۱۴۰۳، گفت: توان ذوب آهن بیشتر از این میزان است، اما بر مبنای قرارداد و سفارش، ریل تولید می کند.

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه اکسپو با اشاره به اینکه ذوب آهن مادر صنعت فولاد کشور است، گفت: از مهمترین اقدامات جدید ذوب آهن تولید ریل سخت است. این نوع ریل برای متروی مشهد تولید و تحویل شده است.

او با بیان اینکه ریل مترو، ریل راه آهن و ریل سخت در سبد تولیدات ذوب آهن قرار دارد، افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای ذوب آهن تولید ریل ملی است. فرایند تولید آن حدود ۴ سال طول کشید.

نصیریان با تاکید بر اینکه تنها راهی که می تواند به توسعه تجارت و شبکه کریدوری کشور کمک کند فراهم شدن ریل است، اظهار کرد: برای دستیابی به کریدورهای تعریف شده باید یک میلیون تن ریل در کشور تولید و تحویل شرکت راه آهن شود.

او با تاکید بر اینکه برای تولید ریل ذوب آهن در ۵ سال آینده بازار خوبی دارد، تصریح کرد: چند وقت پیش مدیران شهرهای بزرگ همچون شیراز، اصفهان، مشهد و … از ذوب آهن برای تامین ریل مترو بازدید داشته اند. در حال حاضر قراردادهای برای تامی ریل متروی شیراز، اصفهان و … منعقد شده است.

نصیریان با اشاره به اینکه معادن بزرگ شبکه ریلی دارند، اظهار کرد: به همین دلیل ذوب آهن قراردادهای با گل گهر و پالایشگاه اصفهان را در دست اقدام دارد. 

ذوب آهن توان صادرات ریل دارد

او افزود:  این شرکت توان صادرات ریل دارد. به همین دلیل در نمایشگاه ایران اکسپو شرکت کرده تا بتواند خود را به عنوان تولید کننده ریل در خاورمیانه معرفی کند.

نصیریان با تاکید بر اینکه ذوب آهن در کنار ریل، شمش، تیرآهن و … تولید می کند، تصریح کرد: پیش بینی ما این است که سال ۱۴۰۳ حدود ۷۰ هزار تن ریل توسط ذوب آهن عرضه شود. در شرایط کنونی ریل تنها در ذوب آهن تولید می شود و بر مبنای نیاز داخلی تولید می کند. به طور قطع اگر تقاضای بیشتری وجود داشته باشد حتما تولید بیشتر می شود.

او در پاسخ به خبرنگار نبض اقتصاد درباره بازار هدف ذوب آهن برای صادرات ریل گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپای شرقی از بازارهای هدف ذوب آهن اصفهان هستند. پیش از این در مناقصه تامین ریل پاکستان شرکت کردیم اما به دلیل اختلاف قیمتی که وجود دارد توافق حاصل نشد.

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه برای تولید ۳ میلیون تن شمش به روش کوره بلند یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کک نیاز است، گفت: این میزان کک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن زغال سنگ نیاز دارد. این میزان زغال سنگ در کشور تولید نمی شود. سال گذشته کل تولید زغال سنگ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده و سهم ذوب آهن از ای میزان یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن بوده است.

کسری در تولید ذغال سنگ وجود دارد

او افزود: در حال حاضر یک کسری در تولید ذغال سنگ وجود دارد. در شرایط کنونی مدیران ذوب آهن تمایلی به واردات ندارد. به جز در بخشی که به تکنولوژی نیاز دارد. در حال حاضر برای رسیدن یک تولید با کیفیت بالا در روش کوره بلند باید حداقل ۳۰ درصد ذغال خارجی با تولیدات داخلی ترکیب شود.

نصیریان با اشاره به اینکه قیمت زغال سنگ وابسته به قیمت شمش فولاد خوزستان است، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت زغال سنگ شناور است و براساس قیمت شمش تعیین می شود. به همین دیل نرخ این محصول ارتباطی به شرکت ذوب آهن ندارد.

او با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر اقدامی در راستای ارتقای کیفیت تولید زغال سنگ انجام نشده است، گفت: در حال حاضر ذوب آهن به دنبال ارتقای کیفیت در کنار تولید است. به همین دلیل بعد از آنالیز قیمت با کمک شرکت های زغال سنگی فرمول مورد نظر ذوب آه ارائه خواهد شد.