جزئیات پروژه‌های نهضت مسکن ملی
جزئیات پروژه‌های نهضت مسکن ملی

جزئیات پروژه‌های نهضت مسکن ملی توسط معاون وزیر مسکن اعلام شد. در ادامه گزارش را بخوانید.

هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری بررسی عملکرد معاونت شهرسازی در پاسخ به سؤال وطن امروز در خصوص آمار ارائه شده در زمینه مجوزهای صادر شده برای نهضت مسکن ملی که از سوی یکی از نامزدهای انتخاباتی مطرح شده بود، گفت: به نظر می‌رسد آماری که این نامزد انتخابات به آن استناد کرده است فقط مربوط به حوزه شهری است، زیرا عددی که اعلام شده به این آمار وزارت راه و شهرسازی در حوزه صدور مجوزها نزدیک است. اما باید یادآور شد که همه پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه شهری نیست و این وزارتخانه با سه رویکرد اقدام به مسکن سازی کرده است.

 وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن هم اکنون به مرحله آغاز ساخت رسیده، اما باید توجه ویژه داشت که تا فرایند صدور پروانه حدود ۴۰ مرحله وجود دارد. تا این مراحل طی نشود مجوز صادر نخواهد شد. این یک روند فنی و مهندسی است که باید طی شود. کاندیداهای محترم ریاست جمهوری نباید از مبحث مسکن استفاده سیاسی کنند.

شهر پرنیان باید آماده سازی شود

 وی توضیح داد: بحث مسکن ابعادی دارد که باید مد نظر گرفته شود. وقتی زمین تخصیص می‌شود این زمین خام است، به عنوان مثال شهر پرنیان باید آماده سازی شود. کاربری‌ها جا نمایی و خیابان‌های فرعی و اصلی مشخص شوند و زیر ساخت‌های آموزشی و اولیه مثل آب و برق برای آن ایجاد شوند.

توضیحات فنی درباره نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این روند زمان بر و هزینه بر است ولی روند ساخت این مسکن‌ها آغاز شده است. در برخی نقاط با وجود آماده بودن زمین برای پرداخت هزینه شهرداری رایزنی می‌کنند. یا اراضی که برای جوانی جمعیت و مسکن نظامی‌ها در نظر گرفته شده در مرحله آزمایشات خاک هستند و تا این روند طی نشود به مرحله صدور مجوز نمی‌رسند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه معاونت مسکن و ساختمان برای ارائه توضیحات فنی درباره نهضت ملی مسکن آماده است؛ ولی در روزهای گذشته این فرصت پیش نیامد که دستاوردها برای نامزدها توضیح داده شود.

وظیفه قانونی دولت ساخت مسکن است

 وی افزود: کسانی که در دوره وزارت خود با ترک فعل و وظیفه قانونی خود مسکن مهر را یتیم کردند اکنون در ستاد یکی از نامزدها مدعی شده‌اند. ما در وزارت راه و شهرسازی حاضر به پاسخگویی در این بخش هستیم.

 عباسی با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش شهری و روستایی دنبال می‌شود، گفت: وقتی ما زمین را تخصیص می‌دهیم اولین گام آماده‌سازی است. متقاضیان مشخص شده و مردم پول را واریز می‌کنند. آماده‌سازی یک فرایند زمان‌بر و هزینه‌بر است.

مسکن در شهرهای جدید

او افزود: به خصوص در شهرهای جدید، باید کاربری‌ها، خدمات روبنایی، خیابان‌ها و بسیاری مولفه‌های دیگر مشخص شود، در غیر این صورت پروانه صادر نمی‌شود. اینکه پروانه را صرفاً ملاک ساخت مسکن قرار دهیم یعنی نگاه بخشی و ناقصی به روند ساخت و ساز داریم و آگاهی کافی از روند مسکن سازی را نداریم.

جزییات صدور پروانه ساخت‌وساز

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ مرحله باید قبل از صدور پروانه ساخت‌وساز طی شود توضیح داد: فرایندهای باید طی و هزینه شهرداری‌ها برای صدور مجوز پرداخت شود تا پروانه ساخت صادر شود. اینکه مسائل فنی را با مسائل سیاسی تلفیق و از آن بهره برداری سیاسی کنیم اشتباه است.

 این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون کشور در آستانه جهش تولید مسکن قرار دارد، اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی به منظور ساخت مسکن باید الحاق شود. در این مقدار زمین حتی اگر از تراکم استفاده نکنیم این ظرفیت قابلیت ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی را به ما می‌دهد.

 وی اعلام آمادگی کرد تا چنانچه هر یک از کاندیدای حاضر علاقه‌مند باشند توضیحات لازم را در این زمینه را به آنها ارائه کند و تأکید کرد: مسکن مسئله واقعی مردم است و نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد.

 

واحدهای نهضت ملی مسکن آماده

 عباسی اصل مزایای تولید مسکن را فرصت ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی، کاهش تورم و صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد و افزود: یکی از موارد مهم و بنیادین در بخش مسکن تأمین منابع مالی و همراهی شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات است. امیدواریم این مهم در دولت بعد مورد تأکید باشد و پیگیری شود تا مطالبات به جا مانده از مردم در دولت سیزدهم به ثمر بنشیند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدوار است تا هرکس رئیس جمهور می‌شود تناسب اختیار و مسئولیت را در سیستم بانکی اعمال کند تا فرایند ساخت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن که در کشور آغاز شده را ادامه دهد.

مسکن‌ ملی هم در حال تکمیل است

 این مقام وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح اقدام ملی مسکن با پیشرفت کمتر از ۵ درصد به ما در دولت سیزدهم تحویل شد. ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر نیز که نیمه کاره مانده بود در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. باوجوداینکه ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر هنوز تحویل نشده‌اند، ۸۰ درصد از این مسکن‌ ملی هم در حال تکمیل است. ۲۰ درصد از این مسکن‌ها مشکلات حقوقی و قضایی دارند. با عزم دولت چهاردهم در مدت کوتاهی این مسکن‌های باقی مانده از پروژه مسکن مهر به پایان خواهند رسید.

تاکنون چند مسکن تحویل شده

 وی در پاسخ به اینکه تاکنون چند مسکن تحویل شده اظهار کرد: به انضمام آمارهای گفته شده که مسکن مهر هم شامل آن می‌شود تاکنون در بخش شهری و روستایی در سراسر کشور بیش از ۵۰۰ هزار واحد تحویل شده است

 وی درباره سایر اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن گفت: طرح نهضت ملی مسکن، قانون ساماندهی اجاره، شناسایی خانه‌های خالی برای مالیات و الزام به ثبت معاملات املاک اجرا کرد و در شرایط کنونی تمامی این سیاست‌گذاری‌ها در مدت هزار روز دولت سیزدهم پیگیری و اجرا شده است.

 

ساخت مسکن و هماهنگی نظام بانکی

عباسی با اشاره به اینکه مردم در انتخاب خود دقت داشته باشند، گفت: اینکه گفته شود مسکن به ما ربطی ندارد جمله بسیار خطرناکی است. اینکه یک کاندیدا بگوید اقتصاد درست بشود، موضوع مسکن هم درست می‌شود اظهار بسیار خطرناکی است.

عباسی تاکید کرد: رهیز از مسکن سازی و بی تفاوتی نسبت آن نظیر برخی دولت‌های گذشته به زیان بسیاری از اقشار به خصوص مستأجران تمام خواهد شد. مسئله مسکن را باید با جدیت دنبال کرد و مردم باید نامزدی را انتخاب کنند که در زمینه مسکن برنامه ویژه‌ای داشته باشد.

 او در پایان افزود: موضوع مسکن موضوع پیچیده‌ای است و رئیس جمهور آینده باید برای ساخت مسکن و هماهنگی نظام بانکی با وزارت راه و شهرسازی برنامه ویژه داشته باشد.  سکان دار دولت دوازدهم به واسطه اینکه مسکن نیاز مردم است نمی‌تواند از این موضوع مثل برخی دولت‌ها به سادگی بگذرد.