نقش بانک صادرات در تکمیل زنجیره صنایع تا صادرات
نقش بانک صادرات در تکمیل زنجیره صنایع تا صادرات

بانک صادرات در حاشیه سمپوزیوم کیش با شرکت های معدنی و صنایع فلزی تفاهم‌نامه هابی را در راستای تامین مالی امضا کرد که بر مبنای آن نقش بانک صادرات در تکمیل زنجیره صنایع تا صادرات  پررنگ تر می شود.

به گزارش سرمایه فردا، بانک صادرات ایران با هدف توسعه صنعت فولاد و کمک به تقویت زنجیره تامین در صنایع مس و فولاد با شرکت های « ملی مس»، «ذوب آهن اصفهان»، «سنگ آهن مرکزی ایران» و «سرمایه‌گذاری آرین حدید» تفاهم‌نامه توسعه همکاری امضا کرد. امضای این تفاهم‌نامه را سرآغاز خدمت‌رسانی گسترده بانک به بخش دیگری از صنعت و تولید کشور می شود.
ظرفیت تولید فولاد کشور با وجود تنگناها و مشکلات سال‌های اخیر، به سرعت در حال رشد است تا جایی که در حال حاضر سالانه ظرفیت تولید ۴۵ میلیون تن فولاد وجود دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها این ظرفیت تا افق ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید.
 با توجه به اهمیت صنعت فولاد به عنوان دومین صنعت صادرات غیر نفتی کشور تامین مالی بانک صادرات می توان نقش مهمی در تداوم صادرات و درآمد ارزی کشور داشته باشد و البته مس هم یکی از بزرگترین تامین کننده های ارز صادراتی کشور است و از آنجایی که در سال های اخیر تبعات کمبود ارز در اقتصاد کشور نمایان بوده رویکرد حمایت از صنایع و معادن تنها به معنای تقویت این صنعت نیست، بلکه کل اقتصاد کشور را پوشش می دهد.
 تامین مالی برای تداوم فعالیت و اجرای پروژه های سودآور در فرایند رشد شرکتها بسیار موثرند و موجب ادامه حیات شرکت ها در دنیای رقابتی امروز می‌شوند بنابراین همکاری بانک صادرات در تامین مالی به عنوان یکی از بانک های بزرگ کشور به ثبات اجرای پروژه ها کمک می کند.
روشهای تامین مالی  بانک صادرات از لحاظ اقتصادی مانع افزایش غیررقابتی بهای تمام شده محصولات  شده و بازده مورد انتظار سرمایه گذاران را هم تامین می کند، زیرا در شرایط کنونی اقتصاد جهان با تورم مواجه است و هرگونه سرمایه گذاری می تواند برای شرکت ها علاوه بر ارزش افزوده شامل افزایش سرمایه از محل تورم هم شود.
به طور قطع تامین مالی دارای تأثیرات در پروژه های با «ارزش فعلی خالص» مثبت، بر قیمت، بازده و در کل بر عملکرد مالی و منافع سهامداران دارد. برای نمونه اگر شرکتی مانند سنگ آهن مرکزی منابع مناسب جذب کند علاوه بر اینکه می تواند استخراج و بهره برداری از معادن را تسریع کند با تکمیل حلقه های پایین دستی خود می تواند ارزش افزوده بیشتری از مواد معدنی خود کسب کند و مصارف بهینه ای داشته باشد و از این طریق سود خالص شرکت افزایش یابد و در نهایت بر ارزش شرکت افزوده شود.
همچنین شرکت ذوب آهن و ملی مس روی توسعه محصولات خود برنامه ریزی کرده اند، به گونه ای که ذوب آهن در شرایط کنونی چندین نوع ریل ویژه قطار بین شهری و شهری تولید می کند و از طرف دیگر روی آهن آلات سازه های ساختمانی و … تمرکز دارد که در راستای تامین نیاز کشورهای همسایه می تواند بسیار موثر باشند، به همین دلیل تامین اعتبار پروژه های این شرکت ها گامی در جهت توسعه صادرات هم محسوب می شود.
در حال حاضر بانک صادرات در تمام حلقه های صنعت فولاد مشارکت دارد، زیرا میزان مصرف سرانه فولاد یکی از شاخص‌های توسعه کشورها و رشد اقتصادی آنها است و کشورهایی که درآمد سرانه بالاتری دارند در حقیقت همان کشورهایی هستند که مصرف سرانه فولاد بالاتری را دارا هستند. این امر مبین نقش فولاد در رشد و پیشرفت کشورهای مختلف است.
تولید فولاد در ایران از مزیت نسبی برخوردار بوده و می‌توانیم در این صنعت جایگاه مناسبی داشته باشیم. اما به عقیده کارشناسان یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدکننده فولاد را با توجه به نیاز به سرمایه گذاری کلان در این صنعت تحت تاثیر خود قرار داده، ضعف تامین مالی مناسب است، به همین دلیل همکاری بانک صادرات می تواند خلاء کنونی را پوشش دهد، زیرا بسیاری از شرکت های بزرگ در سال های اخیر امیدوار به تامین مالی از طریق بورس بودند اما نوسانات اخیر و بی اعتمادی سهامداران منجر شده، بار دیگر شرکت ها امیدوار به تامین ملی از طریق سیستم بانکی شوند و بسیاری از آنها در سال های اخیر تفاهمنامه هایی را با بانک صادرات منعقد کرده اند.