گستردگی اینترنت در عملکرد روابط عمومی ها نقش موثری داشته است. در این مقاله به تغییر عامل سازمانها با مردم پرداخته شده است.
به گزارش سرمایه فردا، گستردگی نقش اینترنت و همچنین وجود قابلیتهای متنوع در این رسانه، باعث شده است بسیاری از فعالیت ها در زمان بسیار کم، با دقت بالا و هزینه پایینی انجام پذیرد. ویژگی های منحصر به فرد اینترنت بر جذابیت این وسیله ارتباطی افزوده و فعالیت های سازمانی، از جمله روابط عمومی را وارد مرحله جدیدی کرده است که سبب بهبود عملکرد روابط عمومی می شود(انصاری و همکاران، ۱۳۸۸، ۴۲).
سازمانها دریافتهاند برای موفقیت در میان رقباء باید از این رسانه به نحو موثری استفاده کنند. با ظهور اینترنت و تمرکز بیشتر بر ایجاد ارتباطات نوین، روابط عمومی از اهمیت بیشتری هم در سازمان ها برخوردار شده است(صفاری و نمامیان، ۱۳۹۵، ۱۳). در گذشته، به دلیل حاکم بودن نگرش تولید محور در سازمان ها، بخش ها و واحدهای ارتباطی سازمان ها چندان مورد توجه قرار نداشت و بیشتر اوقات، مورد سوء استفاده مدیران ارشد سازمان ها قرار می گرفتند. به همین دلیل، ارتباطات به صورت یک طرفه و بدون درنظرگرفتن بازخورد شکل می گرفت و نیازها و احتیاجات مخاطبان چندان مدنظر نبود. با گذشت زمان و ایجاد محیط رقابتی، اکثر سازمان ها خدمت محور و ایجاد ارزش برای مخاطب به عنوان یک اصل برای مدیران ارشد سازمان ها تبدیل شدند.
روابط عمومی به عنوان واحدی که با مخاطبان سازمان سروکار دارد، می تواند در شناسایی و ایجاد ارزش برای مخاطب نقش مهمی را ایفاء کند. بدین منظور روابط عمومی با شناسائی محیط و کارکنان سازمان، به طرق مختلفی همچون سنجش افکار، اطلاعات دقیقی درخصوص جایگاه سازمان در جامعه و در ذهن مخاطب به دست می آورد و با ارائه چنین اطلاعاتی زمینه ساز تصمیم گیری مدیران عالی سازمان می شود.
در جوامع امروزی که بر اساس جمع آوری، انباشت، پردازش و گردش سریع داده ها و اطلاعات از طریق اینترنت بنا شده است، روابط عمومیها بر اساس ایفاء نقش اطلاع رسانی، می توانند یکی از عوامل اصلی تولید کننده اطلاعات باشند و همچنین با توجه به ماهیت اینترنت که تعاملی و فرد به فرد می باشد، این رسانه می تواند ابزار بسیار موفقی در روابط عمومی سازمانها باشد. روابط عمومی با هدف تمرکز بر روی گروههای مخاطبان مورد نظر (کارمندان، مشتریان، سهامداران، تامین کننده ها، توزیع کننده ها، رسانه ها و…..)، وارد مرحله جدیدی شده است و اینترنت نیز برای نیل به تمرکز بیشتر بر روی این مخاطبان کمک شایانی کرده است (سپهری، ۱۳۹۵، ۳۳).
امروزه در نتیجه نقش اینترنت در کلیه زمینه ها، از جمله در نظام های اطلاعاتی، نیاز به داشتن اطلاعات مناسب و به موقع به منظور برنامه ریزی و تصمیم گیری کوتاه مدت و بلند مدت اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. از این رو بهره برداری از فضای مجازی در شرکت ها به روشی که بتواند نیازهای مدیریتی را همگام با دگرگونی های جدید درزمینه برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت پاسخگو باشد، به صورت یک ضرورت در آمده است و با اینترنت بیشتر این ظرفیت ها به بهره برداری می رسند.
سازمان ها با استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های جدید قادرند که وظایفشان را ساده تر انجام دهند و روش کار خود را متحول سازند. صرفه جویی در هزینه، اجتناب از خطاهای انسانی، بهبود بخشیدن کارآیی و اثر بخشی سازمانی از جمله امتیازهای استفاده از فضای مجازی در سازمان ها می باشد. اهمیت نظام مدیریت در اداره شرکت ها، انجام تحقیقات علمی را توجیه می نماید. در این زمینه استفاده از قابلیت اینترنت می توانند در تامین نیازهای اطلاعاتی مدیران سطوح مختلف در زمینه های برنامه ریزی و کنترل منابع، ارزیابی عملکرد و تصمیم گیری کمک زیادی به مدیران کنند. چراکه براساس برخی بررسی نشان داده شد که با افزایش توسعه فناوری اطلاعات در سازمان، حوزه فعالیت و خدمت می تواند افزایش یافته و می توان به مشتریان بیشتری در مدت زمان کمتر خدمات رسانی کرد.
با توجه به مطالعات در این حوزه، تحولات ناشی از پیشرفت فناوریهای ارتباطی و نیاز روزافزون به بکارگیری آن توسط مردم، زمینهی آشنایی و بسترسازی فرهنگی را میطلبد که این امر توسط یک روابط عمومی کارآمد و همگام با مخاطبان سازمان میسر است. بنابراین، از ساختار روابط عمومی شرکت مخابرات انتظار میرود بتواند تحقق این امر را در جامعهی رو به توسعهی ایران، امکانپذیر سازد. در واقع، شرکت مخابرات ایران یکی از بزرگترین دستگاههای اجرایی است که نقش بسیار تعیینکننده در بسترسازی استفاده از فضلی مجازی دارد. شرکت مخابرات ایران به عنوان مهمترین متولی ظهور فرهنگ ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور محسوب میشود و کارگزاران روابط عمومی این سازمان، نه تنها باید عصر جدید ارتباطات و اطلاعات را درک کنند.
روابط عمومی باید توانایی استفاده از این فناوریها را داشته باشند، همچنین باید در جهت توسعهی فرهنگ ارتباطات و فناوری اطلاعات در جامعه بکوشند. بدین منظور در اولین قدم، باید در زمینه بررسی نقش اینترنت در عملکرد روابط عمومی ها باید همه جنبه ها را بررسی کرد.
دانیل بل، درباره نقش اینترنت در عملکرد روابط عمومی ها می گوید: ما درحال ورود به سیستمی نو هستیم. جامعه ای فراصنعتی، درعین حال که چندین جنبه متمایزکننده وجود دارد، درکل به وسیله حضور فزاینده و با اهمیت اطلاعات تشخیص داده می شود. وی می گوید: اهمیت اطلاعات و آگاهی برای جامعه فراصنعتی، هم از نظر کمی و هم کیفی، تعیین کننده است. از یک سو ابعاد فراصنعت گرایی به کاربرد فزاینده اطلاعات می انجامد. از سوی دیگر بل، ادعا می کند در جامعه فرا صنعتی، تغییری کیفی آشکار است. به عبارت دیگر، در جامعه فراصنعتی، تنها فزونی اطلاعات مطرح نیست، بلکه نوع متفاوتی از اطلاعات جــریان دارد.
از نظر دانیل بل نقش اینترنت ، بزرگترین تحول اخیر تاریخ تمدن بشری محسوب می شود. عصری که در آن اطلاعات، قدرت است. موجی که تاثیر آن همه ابعاد زندگی انسان را در بر می گیرد و در این بین تحول آموزش و پرورش، به دلیل وظیفه حساس تربیت نیروی انسانی، شاخص مهم توسعه عصر کنونی، اهمیت ویژه ای می یابد و همواره مورد توجه محافل علمی و فرهنگی قرار گرفته است(مک کوئیل، دنیس ترجمه پرویز اجلالی، ۱۳۸۲، ۲۵).ویلیام مارتین در زمره اولین کسانی است که موضوع جامعه اطلاعاتی را مطرح نموده است.او معتقد است که هرچند واژه جامعه اطلاعاتی از دهه ۱۹۸۰ به بعد متداول گشته است. به عقیده وی جامعه اطلاعاتی جامعه ایست که در آن کیفیت زندگی همانند چشم اندازهای تحولات اجتماعی و توسعه اقتصادی به میزان زیادی به اطلاعات و بهره برداری از آن وابسته است.
جامعه اطلاعاتی جایی است که تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات برای تمامی امور زندگی به صورت آزادانه در دسترس همگان قرار داشته باشد. سواد، امروزه مجموعه عملیاتی است که یک شهروند الکترونیکی باید برای انجام امور زندگی خود در یک شهر الکترونیکی یا جامعهی مجازی از آن برخوردار باشد. در چنین جامعهای که همه مردم میتوانند از اطلاعات خام و پرورده استفاده کنند شانس ارتقای زندگی بهتر و دسترسی به مشاغل برتر بیشتر خواهد شد. نقش اینترنت و کاربردهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات بخشی از سواد اطلاعاتی را تشکیل میدهند که باید نگاه شهروندان به جامعهی اطلاعاتی، متفاوت از جامعه سنتی باشد تا بتوانند جامعهی جهانی اطلاعاتی را درک کنند.
مانوئل کستلز از نظریه پردازان سرشناس در باب اطلاعات و تغییر شهری در کتاب معروفش به نام: شهر اطلاعاتی می گوید توسعه شبکه های تکنولوژی اطلاعاتی در سراسرجهان، اهمیت جریانهای اطلاعاتی را برای سازماندهی اجتماعی و اقتصادی افزایش و در عین حال اهمیت نقاط خاص جغرافیایی را کاهش می دهد. در نتیجه در اقتصاد اطلاعاتی نگرانی عمده سازمانها مدیریت و چگونگی پاسخگویی به جریان های اطلاعات است. بنابراین با توجه به اهمیت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش به عنوان ابزار ارتباطی بر عملکرد روابط عمومی میباشد.
روابط عمومیها در سالهای گذشته چندان مورد توجه ادارات نبودهاند و همیشه به عنوان یک مجموعهای که کارهای خدماتی محدودی ارایه میدهند مطرح شدهاند. با پررنگ شده نقش اینترنت فضای ادارات و سازمانها، مدیران و رؤسا کم کم به نقش و پتانسیل روابط عمومی ها پی بردند و در این راستا روابط عمومی الکترونیک مطرح شد. با ورود به هزاره سوم، ناچاریم که با تن دادن به شرایط جدید، واقعیتهای زمان خود را درک کنیم. دیگر زمان آن رسیده است که واژهها را به عمل تبدیل کنیم(تلخابی و حسنی، ۱۳۹۶، ۳۱).
با توجه به اینکه جامعه جهانی به سمت جامعه اطلاعاتی در حال حرکت است و همه افراد بدون استثناء امکان تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات را در هر نقطه جهان دارا میباشند، واحدهای روابط عمومی با ورود به این جامعه ناچار به پذیرفتن نقشهای متفاوتی هستند. وجود دولتها، شهرها و سازمانهای الکترونیکی باعث ایجاد روابط عمومی الکترونیکی میشوند. مدیر واحد روابط عمومی در هزاره سوم باید بتواند به عنوان یک شهروند الکترونیکی جهان پیرامون خود را بشناسد و متناسب با زمان، به تربیت نیروی انسانی تحت پوشش واحد خود و تجهیز آن به ابزارهای مورد نیاز اقدام کند(عباسی و فتاحیان، ۱۳۹۶، ۲۹).
امروز روابط عمومی ها به سرعت به سوی الکترونیکی شدن و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات پیش میروند. پایگاههای مختلف اینترنتی با تمام نقاط ضعف و قوت خود توسط روابط عمومیها مدیریت میشوند. ارتباط با مخاطبان و مردم از طریق ابزارهای مختلف تکنولوژی اطلاعات بسیار ساده و تسهیل شده است(معادی، ۱۳۹۶، ۱۷).
تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظهور شبکههای مختلف اجتماعی و رسانههای جدید و تولید نرمافزارهای پیشرفته، توسعه وبلاگها و سایر روشهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در روابط عمومی، زمینه را برای پیشرفت و تنوع خدمات روابط عمومی فراهم کرده است. توسعه وسایل ارتباطی و تنوع ابزارهای الکترونی، روشهای ارتباط با مخاطبان را نه تنها آسان و ساده کرده، بلکه با کنار زدن موانع فیزیکی بین مردم و دستگاهها بر حُسن ارتباط نیز افزوده است. در واقع فناوری اطلاعات ساخت، شکل و قیافه ارتباط با مخاطب و مشتری را عوض کرده است.
در ایران مشاهده شده که روابط عمومی از زمانی که فناوری اطلاعات و ارتباطات پا به عرصه وجود گذاشته و شاغلان روابط عمومی به استفاده از آن روی خوش نشان دادهاند، به سرعت رو به پیشرفت گذاشته است. امروز بخش مهمی از تماسهای روزانه مردم با سازمانها و سازمانها با مردم از طریق مجموعهای از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت میگیرد. آنچه که روشن است آن است که روابط عمومیها با استفاده از « فضای مجازی » میتوانند موقعیت خود را حفظ کنند یا ارتقاء بدهند.
ظهور رسانه های جدید، بُعد جدید مهم دیگری برای خدمات روابط عمومی عرضه کرد. مدیران ارشد از شاغلان روابط عمومی برنامههایی را مطالبه خواهند کرد که مهارتهای ارتباطی مربوط به روابط عمومی سنتی را با تخصص برنامهریزی رسانههای جدید ترکیب کند. در طول دو دهه گذشته میتوانیم از کارگزاران روابط عمومی انتظار داشته باشیم که به سطحی از مهارت و کاربرد رسیده باشند که شایستگی خود را با استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در راستای منافع عمومی به نمایش بگذارند.
با توجه به اینکه، شرکت مخابرات ایران یکی از بزرگترین دستگاههای اجرایی است که نقش بسیار تعیینکننده در بسترسازی استفاده از اینترنت دارد. شرکت مخابرات ایران به عنوان مهمترین متولی ظهور فرهنگ ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور محسوب میشود و ضروری است که کارگزاران روابط عمومی این سازمان، عصر جدید ارتباطات و اطلاعات را درک کنند و توانایی استفاده از این فناوریها را داشته باشند. باید در جهت توسعهی فرهنگ ارتباطات و فناوری اطلاعات در جامعه بکوشند. تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات سبب در توجه مخاطبان، افزایش آگاهی مخاطبان و انتخاب الگوی جدید رفتاری بسیار تاثیرگذار است. بنابراین، با توجه به مطالب بیان شده، می توان گفت که عدم توجه به این حوزه در هدر رفت هزینههای صورت گرفته تأثیرگذار خواهد بود که در این راستا تحقیق حاضر بر این است که به بررسی نقش فناوریهای نوین ارتباطی در عملکرد روابط عمومی شرکت مخابرات شهر تهران بپردازد.
زنجیرچی و همکاران (۱۳۹۶)، تحقیق با عنوان اثر هم افزایی منابع توانمند شده فناوری اطلاعات بر عملکرد انجام دادند. فناوری اطلاعات یکی از راه های بهبود عملکرد سازمان ها در جهت افزایش رضایت مشتری است و تاثیر غیر قابل انکاری بر عملکرد سازمان ها داشته که تغییرات بنیادین را در همه زمینه ها نوید می دهد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر هم افزایی منابع فناوری اطلاعات بر عملکرد است. منابع فناوری اطلاعات در این تحقیق به منابع انسانی فناوری اطلاعات، منابع فنی فناوری اطلاعات و منابع سازمانی طبقه بندی شده است.
جامعه آماری تحقیق ۱۳۰ نفر از مدیران عامل و مدیران فناوری اطلاعات شرکت های تولیدی صنایع غذایی استان کرمانشاه می باشد. برای جمع آوری داده های موردنیاز از پرسشنامه و برای تجزیه وتحلیل داده ها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده ی این است که منابع انسانی و فنی فناوری اطلاعات تاثیر مثبت و معناداری بر منابع توانمندشده فناوری اطلاعات دارند، در حالی که منابع سازمانی بر منابع توانمندشده فناوری اطلاعات تاثیر معناداری ندارد. در نهایت منابع توانمندشده فناوری اطلاعات بر عملکرد تاثیر مثبت و معناداری دارد.
ابراهیم پور و همکاران (۱۳۹۶)، تحقیق با موضوع تاثیر قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت: با نقش میانجی گری با ظرفیت جذب دانش انجام دادند. امروزه شرکت ها برای دستیابی به جایگاه بهتر و انطباق با شرایط متغیر در بازار و حفظ بقا در محیط پرتلاطم برای بهبود عملکرد خود تلاش می کنند. شرکت ها به منظور تثبیت برتری در رقابت و بهبود عملکرد، به شدت نیازمند قابلیت های فناوری اطلاعات هستند. زیرا محور اصلی بسیاری از شرکت ها مبتنی بر فناوری است که از نرخ بالای تغییرات برخوردار است. مزیت رقابتی سازمان ها بیش از اینکه وابسته به منابع فیزیکی آنها باشد، به دانشی که در اختیار آنهاست بستگی دارد. بر این اساس، هدف این تحقیق تلاش برای بررسی نقش قابلیت فناوری اطلاعات با میانجی گری ظرفیت جذب دانش، بر عملکرد بازار شرکت ها می باشد. در این تحقیق فرضیه ها با استفاده از نمونه ای شامل ۱۲۰ شرکت تولیدی فعال واقع در شهر صنعتی رشت مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. تحلیل ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزیی(PLS) صورت گرفته است. یافته های به دست آمده حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین قابلیت فناوری اطلاعات و ظرفیت جذب وجود دارد و ظرفیت جذب دانش در رابطه بین قابلیت فناوری اطلاعات و عملکرد بازار سازمان، نقش میانجی دارد.
فشارکی و همکاران (۱۳۹۶)، در پژوهشی به بررسی نقش میانجی فرهنگ کارآفرینی سازمانی در تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد کسب و کار پرداختند. مطالعات صورت گرفته در زمینه تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد کسب و کار، دو رویکرد متفاوت را اتخاذ نموده اند. در حالی که صاحب نظران اولیه به تاثیر مستقیم و بی واسطه فناوری های اطلاعاتی بر عملکرد بنگاه های تجاری معتقد بودند؛ پژوهشگران بعدی این تاثیر را غیر مستقیم و توسط نقش میانجی قابلیت (شایستگی) های سازمانی دانسته اند. تحقیق حاضر در پارادایم پسین قرار دارد و به بررسی نقش میانجی فرهنگ کارآفرینی سازمانی در تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد کسب و کار می پردازد. در اینجا فناوری اطلاعات به دو دسته منابع فنی فناوری اطلاعات و منابع مدیریتی فناوری اطلاعات تقسیم شده است که تاثیر هر کدام به صورت جداگانه سنجیده می شود. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق، شرکت های دانش بنیان مراکز رشد واحدهای فناور و کارآفرین دانشگاه های شهیدبهشتی و تهران می باشد و حجم نمونه ۱۱۷ عدد است. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید و به منظور تحلیل آن ها از روش تحلیل مسیر با کمک نرم افزار SmartPLSv.3.2.1 بهره گرفته شد. نتایج حاصله از تحقیق گویای این مطلب است که منابع فناوری اطلاعات از طریق فرهنگ کارآفرینی سازمانی برای شرکت مزیت رقابتی پایدار به همراه می آورد که موجب ارتقای عملکرد کسب و کار خواهد شد.
قدک (۱۳۹۶)، تحقیق با موضوع بررسی تاثیر استراتژی فناوری اطلاعات بر ارزیابی عملکرد انجام دادند. فن آوری اطلاعات به عنوان ابزاری حیاتی برای شرکتها در دستیابی به مزیت رقابتی و نووآوری سازمانی می باشد همراستایی استراتژیک به یکپارچگی و هماهنگی برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات و اهداف سازمان اشاره دارد در این حوزه، نه تنها برنامه های فناوری اطلاعات بایستی اهداف، رسالت و استراتژی های کسب و کار را انعکاس دهد، بلکه برنامه های کسب و کار نیز باید به عنوان مرجعی برای برنامه فناوری اطلاعات، برنامه های کاربردی و تکنولوژی های خاص آن باشد استراتژی فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی تعیین می کند که چگونه یک کسب و کار مورد انتظار، در محیط یک شرکت یا سازمان در آینده تحقق پیدا می کند همچنین این استراتژی ماموریت ها و اهداف کسب و کار سازمان و چگونگی پشتیبانی آنها توسط فناوری را توصیف می کند وجود نظام ارزیابی عملکرد متناسب با ساختار، فرهنگ و جو سازمانی به منظور توسعه و بهبود عملکرد کارکنان، یک ضرورت است، و اثربخشی آن نیز مستلزم به کارگیری قواعدی است، در غیر این صورت نظام ارزیابی عملکرد نارسا خواهد بود که این نارسایی برای کل سازمان نیز تبعاتی خواهد داشت ارزیابی عملکرد به عنوان یکی از معیارهای مهم در قضاوت دربارi اثر بخشی کارکنان و یا غیر اثربخش بودن آنها برای سازمان به حساب می آید با آگاه نمودن کارکنان از عملکرد آنان، زمینه پرورش آنها فراهم شده و آنها تلاش آگاهانه ای برای جایگزین ساختن رفتارهای مناسب و حذف رفتارهای منفی و غیر اثربخش خواهند داشت.
ممقانی و همکاران (۱۳۹۵) پژوهشی با عنوان تاثیر استراتژیهای فناوری اطلاعاتی و ارتباطی بر عملکرد مالی انجام دادند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر استراتژی های فناوری اطلاعاتی و ارتباطی بر عملکرد مالی است. تحقیق حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی که از نظر هدف کاربردی میباشد و با تلفیق دو شیوه پیمایشی)جهت – ارزیابی متغیر مستقل( و اسنادی)جهت ارزیابی متغیر وابسته( در جامعه آماری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت که از صد و هشتاد شرکت فوق، ۷۴ شرکت، پرسشنامه های تحقیق را عودت دادند. برای جمعآوری دادهها بر اساس نظرات دیل و خونگ (۲۰۱۶) و کومار و همکاران) ۲۰۱۶ پرسشنامهای جهت ارزیابی استراتژیهای اطلاعاتی ارتباطی در نظر گرفته شده است، همچنین با ارزیابی صورتهای مالی منتشرشده شرکتهای واقع در بورس، عملکرد مالی آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد، پایایی درونی پرسشنامههای تحقیق با استفاده از روش آلفای کرونباخ، مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که استراتژیهای فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و ابعاد آن اثر معنیدار بر بهبود عملکرد مالی دارد و در انتها نیز با توجه به اهداف تحقیق، پیشنهاداتی ارایه گردید.
میترا و همکاران (۲۰۱۶)، پژوهشی با موضوع زیرساخت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد سازمانی سازمانی هند انجام دادند. هدف این برنامه، ایجاد ساخت و تولید بهترین در کلاس در کشور است. با این حال، زیربنای عمومی یکی از بزرگترین موانع رشد تولید در کشور محسوب می شود. در این زمینه، در این مقاله نقش زیرساخت ها و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر بهره وری کل عوامل (TFP) و بهره وری فنی (TE) بخش تولید هند در دوره ۱۹۹۴-۲۰۱۰ بررسی شده است. ما از تکنیک های برآورد پیشرفته برای غلبه بر مشکلات عدم استقرار، متغیرهای حذف شده، اندوژنیت و علیت معکوس با استفاده از OLS کامل، همپوشانی پانل و سیستم GMM استفاده می کنیم. نتایج برآورد نشان می دهد که تاثیر زیرساخت ها و فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبتا قوی است. مهمتر از همه، صنایع مانند تجهیزات حمل و نقل، نساجی، مواد شیمیایی، فلزات و محصولات فلزی که بیشتر در معرض رقابت خارجی قرار دارند بیشتر حساس به کمکهای زیر بنایی هستند. با توجه به این یافته ها، پیامدهای سیاست گذاری به دست می آید.
بررسی نقش اینترنت در تعاملات به صورت جداگانه و مجزا تحقیقات متعددی انجام شده اما تا کنون به صورت توامان و با یکدیگر به بررسی رابطه این متغیرها با یکدیگر پرداخته نشده است.
ابزارهای نوین ارتباطی ترکیبی از چندین تکنولوژی شامل وسایل ارتباط جمعی، انفورماتیک و ارتباطات دور است. این مثلث فناوری، انسان ها را در ضبط، ذخیره سازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات در هر زمان و مکانی یاری می نماید. فناوری های نوین ارتباطی تکمیل کننده امکاناتی است که وسایل ارتباطی گذشته ارائه کرده اند.این فناوری ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که آنان را از وسایل ارتباطی قدیمی متمایز می سازد(ممقانی و همکاران، ۱۳۹۶، ۴۶).
بارزترین فناوری اطلاعات و ارتباطات و نتیجه اصلی انقلاب اطلاعات و ارتباطات را می توانت «اینترنت» دانست. دیوید یل(۲۰۰۴)شبکه بین المللی از شبکه های تعریف می شود که از یک مجموعه استانداردهای مشترک پروتکل به منظور امکان اتصال میلیون ها کامپیوتر استفاده می شود و خدماتی از قبیل پست الکترونیک و دسترسی راه دور به اطلاعات را امکان پذیر می کند(کبیری فر و همکاران،۱۳۸۹)
در فرهنگ لغت حییم کلمه عملکرد به معنی اجراء ، انجام، نمایش ، کار برجسته ترجمه شده است. از واژه عملکرد تعاریف زیادی شده است اما در یک تعریف جامع می توان گفت عملکرد به معنای ساختارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجراء کننده ناشی شده و عملکرد را از یک مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می کند. رفتار ها فقط ابزار هایی برای نتایج نیستند، بلکه خود نتیجه به حساب می آیند و می توان جدای از نتایج، در مورد آنها قضاوت کرد (زیردست، ۱۳۸۲،۳۷).
ابراهیم پور ازبری, مصطفی؛ مرادی، محمود و میرفلاح دموچالی، رضوانه، (۱۳۹۶)، تاثیر قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت: با نقش میانجی گری با ظرفیت جذب دانش، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی، بابلسر، دانشگاه مازندران.
افتخاری ممقانی, سجاد؛ فتحاله پور اصل ممقانی، سهیلا و شریفی، ندا، (۱۳۹۵)، تاثیر استراتژیهای فناوری اطلاعاتی و ارتباطی بر عملکرد مالی، نهمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت، لهستان، مرکز ارتباطات دانشگاهی.
انصاری, منوچهر؛ اسکویی، وحید و حکیم، امین، (۱۳۸۸)، نقش وعملکرد روابط عمومی در توسعه فناوری اطلاعات در سازمان ها، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، موسسه مدیریت فناوری اطلاعات.
بستانی, طهمورث؛ حمیدرضا آراسته؛ اکبر حسن پور و احمد ایزدی، (۱۳۹۶)، کاربرد الگوی شایستگی در مدیریت روابط عمومی، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی صالحان.
تحقیقات رسانه ها. چاپ اول.
تلخابی علیشاه, علیرضا و حسنی، سعید، (۱۳۹۶)، مقایسه تطبیقی خلاقیت در عملکرد روابط عمومی سازمانهای دولتی وغیردولتی شرکتهای زیر مجموعه شرکت نفت، دومین کنگره بین المللی توانمندسازی جامعه در حوزه مدیریت،اقتصاد،کارآفرینی و مهندسی فرهنگی، تهران، رکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
دانشگاه علامه طباطبایی.
زنجیرچی, سید محمود؛ باقرآبادی، صادق و حمزه نژادی، میلاد، (۱۳۹۶)، اثر هم افزایی منابع توانمند شده فناوری اطلاعات بر عملکرد، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی، بابلسر، دانشگاه مازندران.
سبزی, سیدولی الله؛ شاه امیری فتاحی، عباس و جهانداری، پیمان، (۱۳۹۵)، بررسی پیامد فناوری های نوین ارتباطی (با تاکید بر اینترنت و شبکه های اجتماعی)، چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد،مدیریت،حسابداری با رویکرد ارزش آفرینی، شیراز، موسسه آموزشی مدیران خبره نارون.
سپهری, علی، (۱۳۹۵)، تاثیر کارکردهای روابط عمومی بر عملکرد دانشگاه زنجان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی، دبی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
صادقی ده چشمه, ستار و جعفری، زهرا ،(۱۳۹۵)، نقش فناوری های نوین ارتباطی بر سرمایه اجتماعی جوانان، دومین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
صفاری, لیلا و نمامیان، فرشید ،(۱۳۹۵)، رابطه بین استفاده از فناوری های نوین ارتباطی بر اعتیاد تکنولوژیکی دانش آموزان مدارس شهر کرمانشاه، سومین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی، بابلسر، شرکت پژوهشی صنعتی طرود شمال.
عباسی, همایون و فتاحیان، نفیسه (۱۳۹۶)؛ ارزیابی ارتباط بین همراستایی راهبردهای فناوری اطلاعات و کسب و کار با عملکرد سازمانی در اداره تربیت بدنی و هیات های ورزشی استان همدان، سومین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
عبداله زاده, مهدی و جهانگیر فرد، مجید، (۱۳۹۵)، بررسی رابطه هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان دانشگاه ازاد اسلامی موردی: روابط عمومی سازمان مرکزی و واحدهای استان تهران، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی، دبی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
فشارکی, فرزاد؛ عالم تبریز، اکبر و عبدالهی، علی، (۱۳۹۶)، بررسی نقش میانجی فرهنگ کارآفرینی سازمانی در تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد کسب و کار، کنفرانس سالانه پارادایم های نوین مدیریت در حوزه هوشمندی، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس، دانشگاه تهران.
قدک, کتایون، (۱۳۹۶)، بررسی تاثیر استراتژی فناوری اطلاعات بر ارزیابی عملکرد، کنفرانس سالانه پارادایم های نوین مدیریت در حوزه هوشمندی، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس، دانشگاه تهران.
قزل ایاغ, محمد و حبیبی، مرجانه، (۱۳۹۴)، بررسی تأثیر فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی بر رضایت دانشجویان مطالعه موردی دانشگاه آزاد کرمان، همایش ملی پژوهش های علوم مدیریت، تهران، گروه پژوهشی بوعلی.
قلاوند, کورش و حمیدزاده، مهرداد، (۱۳۹۵)، تاثیر آموزه های اسلامی در فناوری های نوین ارتباطی (شبکه های اجتماعی)، کنفرانس توسعه پژوهش های نوین در مهندسی برق و کامپیوتر، تربت جام، موسسه آموزش عالی وحدت.
کاستلز, مانوئل. (۱۳۸۰)، عصر اطلاعات: ظهور جامعه شبکه ای، ترجمه حسن چاوشیان، تهران, نشر طرح نو.
کبیری فر،فاطمه و صرافی زاده، علی، (۱۳۸۹) بررسی نقش اینترنت در توسعه فرهنگی، مجله مدیریت فرهنگی، سال چهارم، شماره نهم
مرادی, علی و ثنایی ذاکر، باقر، (۱۳۹۵)، تاثیر فناوری های نوین ارتباطی بر سبک های هویت، همایش بین المللی افق های نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیب های اجتماعی، تهران، انجمن افق نوین علم و فناوری.
معادی, سعید، (۱۳۹۶)، روابط عمومی قدرتمند ، فرصت یا تهدید، اولین کنفرانس بین المللی توسعه و ترویج علوم انسانی در جامعه، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
مک کوئیل، دنیس. (۱۳۸۲)، درآمدی بر نظریه های ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران، نشر مرکز مطالعات و
مهدی زاده، سید محمد. (۱۳۸۰)، نظریه های ارتباطات جمعی، تهران، جزوه درسی(پلی کپی) دانشکده علوم ارتباطات.
Bell, D. (1979). Thinking ahead. Harvard Business Review, 57(3), 20-42.
Castells, M. (1996). The network society (Vol. 469). Oxford: Blackwell.
Castells, M. (2011). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture (Vol. 1). John Wiley & Sons.
Miller, S. P., Neuman, B. C., Schiller, J. I., & Saltzer, J. H. (1987). Kerberos authentication and authorization system. In In Project Athena Technical Plan.
Mitra, A., Sharma, C., & Véganzonès-Varoudakis, M. A. (2016). Infrastructure, information & communication technology and firms’ productive performance of the Indian manufacturing. Journal of Policy Modeling, 38(2), 353-371.
Schiller, N. G. (2005). Transnational social fields and imperialism: Bringing a theory of power to transnational studies. Anthropological theory, 5(4), 439-461.
Webster, F., & Blom, R. (Eds.). (2004). The information society reader. Psychology Press.2
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا